خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان در نشست «سیاست خارجی متوازن در مکتب امام خمینی (ره)»:

زمانی که در مونیخ بودم مقام‌های ارشد آمریکا خواهان دیدار دوجانبه بودند/ برجام در دولت سیزدهم منتقدان جدی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۷۹۶۸

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: زمانی که در مونیخ بودم مقامات ارشد آمریکا تمایل داشتند دیداری را با وزیر امور خارجه ایران داشته باشند و هدف اعلامی آن‌ها هم این بود که موانع را در مذاکره دو جانبه حل کنیم. پاسخ ما این بود که رئیس‌جمهور آمریکا باید تغییر عملی در مواجهه با ایران داشته باشد و تنها در حرف نگوید رویکردش با دولت ترامپ متفاوت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان طی سخنانی در نشست «سیاست خارجی متوازن در مکتب امام خمینی (ره)» ضمن تسلیت سی و سومین سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی گفت: در اندیشه سیاسی حضرت امام از زمان مخالفت با کاپیتولاسیون نقطه عزیمتی نقش گرفت که نفی سلطه‌گری بود و این اصل طی سه دهه گذشته سرلوحه سیاست خارجی بوده است. موضوع نه شرقی، نه غربی اندکی در کشور ما با نقد مواجه شده که این شعار در سر در وزارت امور خارجه نقش بسته است. هدف از این شعار نه انزوا که عدم وابستگی به شرق و غرب است.

وی ادامه داد: از زمانی که رویکرد نگاه به آسیا با اولویت همسایگان را مطرح کردیم، انتقاداتی مطرح شد که شما کشور را به سمت روسیه و چین سوق می‌دهید. من پس از جنگ اوکراین و پس از آنکه ابهامی در روند مذاکرات وین به وجود آمد و طرف‌های غربی به ما گفتند روسیه با توافق هسته‌ای مخالف است، با همتای روس خود تماس گرفتم و طبق قراری که گذاشتیم به مسکو سفر کردم.

 وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در روسیه، استقلال سیاست خارجی ایران را تبیین کردم و اعلام کردم خواهان این امر هستیم که روسیه همانطور که تا اینجا نقش مثبتی ایفا کرده از این به بعد هم نقش مثبتی داشته باشد. آقای لاوروف هم تاکید کردند که هر زمان منافع ایران در مذاکرات تامین شود، مسکو نیز مانند سایر طرف‌های برجام در جلسه امضای توافق حاضر خواهد شد.

وزیر امور‌ خارجه گفت: یکی‌از موضوعاتی که حضرت امام در‌ سیره عملی خودشان داشتند و من از وزرای امور‌خارجه زمان حضرت امام شنیدم تعهد ایشان به توافق‌های بین‌المللی بود. من می‌خواهم این پیام از کنار مرقد مطهر امام(ره) بیان کنم و مخاطب پیام من هم مقامات کاخ سفید هستند.

وی ادامه داد: زمانی که در مونیخ بودم مقامات ارشد آمریکا تمایل داشتند دیداری را با وزیر امور خارجه ایران داشته باشند و هدف اعلامی آن‌ها هم این بود که موانع را در مذاکره دو جانبه حل کنیم. پاسخ ما این بود که رئیس‌جمهور آمریکا باید تغییر عملی در مواجهه با ایران داشته باشد و تنها در حرف نگوید رویکردش با دولت ترامپ متفاوت است.

وی افزود:  همچنین به وزیر خارجه منتقل کننده درخواست طرف آمریکایی گفتم به خانم کامالا هریس بگوید اگر قرار است بعد از شما یک گروه شورشی در کاخ سفید حاکم شوند، به ما اطلاع دهید که حتی اگر یک گروه شورشی هم در کاخ سفید حاکم شود بر مبنای حقوق بین‌الملل باید به تعهدات بین‌المللی پایبند باشد. این جمله به لحاظ حقوقی و حتی سیاسی قابل قبول نیست که یک دولت مستقری بیاید و به یک توافقی برگردد ولی از قبل از بازگشتش به توافق بگوید تعهدی نسبت به دولت بعدی ندارم. ممکن است با نگاه به واقعیت‌های ساختار آمریکا این جمله برای برخی قابل قبول باشد، ولی ما به صراحت به آنها گفتیم که ما به تعهد پایبندیم. 

امیرعبداللهیان گفت: مشی حضرت امام برای ما در حوزه سیاست خارجی انگیزه و فرصت قوی و مسیر بزرگی را ایجاد کرده که ایران می‌تواند بر پایه استقلال منافع ملی خود را پیش ببرد.

وی گفت: امروز بعد از چهار دهه همه اندیشمندان بر این مسئله تاکید دارند که آزادسازی قدس از موضوعات مهمی بود که در نگاه امام ادامه یافت. امام درباره روابط خوب با همسایگان جمله‌ای را در وصیتنامه خود دارند که وصیت من به وزرای خارجه آن است که مسئولیت شما بسیار زیاد است چه در تحول وزارت خارجه و سفارتخانه‌ها و سیاست خارجی، حفظ استقلال و روابط حسنه با دولت‌هایی که قصد اشغال را ندارند، در دستور کار باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز