خبرگزاری کار ایران

تحلیل «عرب ویکلی» از جایگزین‌های روسیه در بازار جهانی نفت

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۵۳۴۲

عرب ویکلی در تحلیلی به تحولات بازار نفت پرداخت و جایگزین‌های روسیه در بازارهای انرژی برای غرب را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش ایلنا به نقل از عرب ویکلی، در روزهای گذشته قیمت نفت افزایش یافت زیرا خطر تحریم نفت روسیه توسط آمریکا و اروپا وجود دارد، از سوی دیگر تأخیر در مذاکرات ایران و سایر تحولات در مناقشه اوکراین می‌تواند تاثیر زیادی بر بازار جهانی نفت داشته باشد‌.

قیمت نفت پس از آنکه شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد دو میدان نفتی مهم را تعطیل کرده است، با تحول بیشتری مواجه شد. این اقدام باعث شد تولید روزانه نفت این کشور ۳۳۰ هزار کاهش یابد.

نفت خام برنت بیش از ۱۰ درصد افزایش یافت، در حالی که قیمت نفت خام آمریکا با ۱۰ دلار افزایش به بیش از ۱۲۵ دلار در هر بشکه رسید.

پس از آنکه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که کاخ سفید و متحدانش در حال مذاکره درباره تحریم روسیه  هستند، نفت در روزهای گذشته در مقطعی تقریباً ۱۸ درصد افزایش یافت و به ۱۳۹ دلار رسید.

از طرفی صندوق بین‌المللی پول در آخر هفته هشدار داد که جنگ و تحریم‌ها علیه روسیه «تأثیر شدید» بر اقتصاد جهانی خواهد داشت.

یک اقتصاددان ارشد در این رابطه گفت: اگر غرب صادرات انرژی روسیه را تحریم کند، شوک بزرگی برای بازارهای جهانی خواهد بود.

این در حالی است که اروپا برای نفت خام و گاز طبیعی به روسیه متکی است اما در چند روز گذشته ایده تحریم محصولات روسی را پذیرفته است.

در همین حال، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز یکشنبه در نامه‌ای گفت که کنگره در حال بررسی قوانینی برای ممنوعیت واردات نفت روسیه است و در نظر دارد در این هفته ۱۰ میلیارد دلار کمک به اوکراین را تصویب کند.

بلینکن هم گفت: ما اکنون در حال گفت‌وگوهای بسیار فعال با شرکای اروپایی خود درباره ممنوعیت واردات نفت روسیه به کشورهایمان هستیم.

مقامات ارشد آمریکایی روز شنبه برای گفت‌وگو با دولت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، برای جایگزینی نفت ونزوئلا با نفت روسیه به کاراکاس سفر کردند. این سفر به عنوان بخشی از تلاش ایالات متحده برای منزوی کردن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه انجام شد. برخی تحلیلگران همچنین ونزوئلا را به عنوان منبع جایگزین بالقوه تامین نفت در صورت تلاش واشنگتن برای تحریم روسیه می‌دانند.

به گفته منابع آگاه، مقامات آمریکا و ونزوئلا روز شنبه مذاکراتی را برگزار کردند اما به توافقی نرسیدند.

یکی دیگر از منابع بالقوه تامین نفت می‌تواند ایران باشد. اما حتی اگر توافقی در وین حاصل شود، چنین منبع جایگزینی برای تامین انرژی به زودی در دسترس نخواهد بود. به گفته تحلیلگران، توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران منجر به لغو تحریم‌ها بر بخش نفت این کشور می‌شود، اما ممکن است چند ماه طول بکشد تا نفت خام ایران وارد بازار شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز