خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان، نقطه عطفی برای ارتقای روابط اقتصادی دو کشور است

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۸۸۹۶

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی ایران و ازبکستان نقطه عطفی برای ارتقای روابط اقتصادی دو کشور خواهد بود.

به گزارش ایلنا،، سید رضا فاطمی امین در چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان، گفت: ایران و ازبکستان سوابق دیرینه اجتماعی، فرهنگی و تمدنی با هم دارند و ما احساس قرابت با این کشور داریم.

وی ادامه داد: می‌خواهیم روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور با تکیه بر همین قرابت فرهنگی و مناسبات دیرینه ارتقا یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه روابط اقتصادی کنونی میان دو کشور فاصله زیادی با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ایران و ازبکستان دارد، اظهار داشت: چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک نقطه عطفی برای ارتقاء روابط و مناسبات اقتصادی و تجاری خواهد بود.

فاطمی امین با بیان اینکه عمر زاق‌اف، معاون نخست‌وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان، فردی پر تلاش، پر کار و عملیاتی است، تصریح کرد: این روحیه کمک می‌کند تا به سرعت به اهداف پیش بینی شده برای ارتقای روابط اقتصادی و تجاری دو کشور برسیم.

همچنین در این نشست،‌ عمر زاق‌اف در چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی ایران و ازبکستان خاطرنشان کرد: در پنج ماه اخیر روسای جمهوری دو کشور دو بار با هم ملاقات کرده‌اند و دستورات و توصیه‌های لازم را برای ارتقای روابط اقتصادی در فصل جدید روابط دو کشور ارائه داده‌اند.

وی با بیان اینکه مشترکات و روابط فرهنگی، تاریخی، دینی با ایران و ایرانیان داریم، ابراز داشت: اما روابط اقتصادی دو کشور متناسب با این روابط دیرینه فرهنگی نیست و باید توسعه یابد که در این راستا باید گام‌های عملی برداشته شود.

وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان، تهاتر و برگزاری نمایشگاه‌های مشترک را دو اقدام عملی در این حوزه دانست و بیان کرد: سند کمیته مشترک سرمایه‌گذاری را امضا می‌کنیم و سازوکارهای لازم را برای تداوم فعالیت‌ها و ارتقاء سرمایه‌گذاری پیگیری خواهیم کرد.

زاق‌اف با بیان اینکه همکاری استان‌های مرزی برای ارتقای تجارت دو کشور حائز اهمیت است، یادآور شد: نمایندگان مناطق سه استان ازبکستان حضور دارند و نمایندگان استان‌های ایران را برای بازدید از ازبکستان دعوت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه به توسعه همکاری‌ها در حوزه فرهنگ باید توجه شود، عنوان کرد: پیشنهاد می‌کنم روزهای فرهنگی دو کشور را برگزار کنیم.

معاون نخست‌وزیر ازبکستان با بیان اینکه در حوزه صنعت گردشگری هم می‌توانیم کارهای خوبی انجام دهیم، گفت: برنامه مشترکی در این حوزه باید اجرا و پیاده سازی شود. نقشه راه‌های همکاری‌های دو کشور باید تبیین و امضا شود و هر ماه یکبار بر نحوه اجرای آن نظارت شود.

چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان امروز و فردا، یکم و دوم اسفندماه در تهران در حال برگزاری است.

عمر زاق‌اف معاون نخست‌وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی، خوجایف وزیر کشاورزی، کودراتوف معاون اول وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی، سدیک‌اف معاون وزیر امور خارجه، احمد خوجایف عظیم معاون اول وزیر انرژی، محموداف وزیر گردشگری و عبدالله‌اف سفیر جمهوری ازبکستان در تهران، جمعی از مدیران و معاونان دیگر وزارتخانه‌ها در کنار فعالان اقتصادی و انجمن‌های تخصصی ازبک، هیات اقتصادی جمهوری ازبکستان را در این اجلاس تشکیل می‌دهند.

در این اجلاس وزیر صنعت، معدن ایران در کنار معاونان وزارتخانه و نمایندگانی از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان توسعه تجارت ایران و نمایندگانی از بیمه و بانک مرکزی، سازمان مناطق آزاد، انجمن‌ها و تشکل‌های صادرات‌گرا و فعالان اقتصادی حضور دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز