حاجیبابایی:
تعلق کسورات دانشجومعلمان به زیرساختها غیر قانونی است
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اظهار مخالفت خود در رابطه با اینکه کسورات دانشجومعلمان به زیرساختها تعلق گیرد، گفت: این امر قانونی نیست و دانشگاه حق ندارد این کار را بکند.
به گزارش ایلنا، برنامه زنده «به وقت ایران» دوم آذرماه با حضور علی اللهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش و حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با موضوع بودجه وزارت آموزش و پرورش در زمینه مهارت آموزی به معلمان و همچنین اختصاص این بودجه به آموزش های نوین از شبکه هفت سیما روی آنتن رفت.
حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اذعان داشت: در سند تحول بنیادین، نقشه راه مهارتی کردن دانش آموزان و بردن آنها به سمت فنی و حرفه ای تحول عظیمی در هنرستان ها شکل گرفت.
وی افزود: در برنامه ششم پیش بینی شده است که باید میزان هنرجویان هنرستان به ۵۰درصد برسد، اگر جامعه به جایی برسد که هفتاد درصد دانش آموزان هنرستان را انتخاب کنند، آن روز را باید جشن گرفت و بهترین روز نظام تعلیم و تربیت کشور خواهد بود.
حاجی بابایی در ادامه گفت: در سند تحول بنیادین، پیش بینی شده است که می بایست به هر دانش آموز، حداقل یک مهارت آموزش داده شود.
وی با بیان اینکه در بودجه سال ۱۴۰۰ بناداریم تا قسمت عمده ای از افزایش های خود را به تجهیز هنرستان ها، مهارتی کردن دانش آموزان و کیفی کردن آموزش و پرورش اختصاص دهیم، درباره مهارت معلمان گفت: در این زمینه از دو معلمان شاغل و بازنشسته بهره بردیم، در برنامه ششم تصمیم گرفته شد تا معلمان بازنشسته از وضعیت متناسبی برخوردار باشند و بر این باور هستم که یک معلم بازنشسته کمتر از یک معلم شاغل در جامعه تاثیرگذار نیست. به همین دلیل با کمک سازمان برنامه و بودجه موفق شدیم امسال با هماهنگی میان دولت و مجلس، حدود ۵۰درصد از حقوق بازنشستگان را افزایش دهیم.
حاجی بابایی درخصوص نظام رتبه بندی معلمان اظهار داشت: نظام رتبه بندی معلمان، مهارتی کردن معلمان است. تا زمانیکه معلم مهارتی نباشد نمی توان دانش آموز مهارتی تعریف کرد و می بایست روز به روز تخصصی به این موضوع نگاه شود، در این خصوص برنامه مهارتی در نظام تعلیم و تربیت برای این موضوع وجود دارد که مانند دو روی سکه است و یک روی آن نظام رتبه بندی معلمان است و روی دیگر آن مهندسی نیروی انسانی است و تا به امروز به اندازه یک سر سوزن نظام رتبه بندی معلمان اجرا نشده است. نظام رتبه بندی معلمان بدان معناست که باید نظام معلمان را همانند اساتید دانشگاه جدا کرد و باید به شکلی حرکت کرد که معلم احساس کند جایگاه هیئت علمی دارد.
وی درباره اقدامات مجلس در خصوص بودجه مدرسه تلویزیونی توضیح داد: قبل از شیوع ویروس کرونا نیز در سند تحول بنیادین، نقش تلویزیون و رسانه ملی را نقشی اساسی و کلیدی در این سند می دانستیم و بدون شک هم تلویزیون به عنوان رسالت اصلی خود می بایست نقش آفرینی کند و هم آموزش و پرورش و دولت می بایست به کمک صدا و سیما گام بردارند. در گذشته آموزش و پرورش و دولت اقبالی به صدا و سیما نشان نمی داد و صدا و سیما نیز کمتر به مباحث آموزشی می پرداخت. بی شک اقدامات صدا و سیما جای تقدیر دارد، می توان گفت که صدا و سیما مردانه وارد میدان شد و به کمک مردم شتافتند.
حاجی بابایی با بیان اینکه مجلس قطعا در این مسیر کمک خواهد کرد، افزود: باید آموزش های مجازی را با آموزش های مدرسه ای را مکمل کلاس ها قرار داد و در شرایط عادی این روند ادامه خواهد داشت.
وی در رابطه با دانشجو معلمان نیز گفت: دانشجویان معلمین باید جزو صندوق رفاه دانشجویان قرار بگیرند، در گذشته برای دانشجو معلمان حقوقی در نظر نگرفته شده بود ولی اکنون حداقل حقوق را دریافت می کنند، لیکن ۴۵ درصد آن برای غذا کسر می شود، که این مبلغ زیاد است، در بودجه امسال با هماهنگی میان دولت و مجلس و آموزش و پرورش باید اقدامی صورت بگیرد و آن را قاعده مند کرد.
حاجی بابایی مخالفت خود را با اینکه کسورات دانشجومعلمان به زیرساخت ها تعلق گیرد، اعلام کرد و گفت: این امر قانونی نیست و دانشگاه حق ندارد این کار را بکند.
در ادامه، علی اللهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در خصوص بودجه های مهارت آموزی عنوان کرد: رویکرد وزارت آموزش و پرورش براساس اسناد بالادستی و بویژه سند تحول بنیادین و همچنین مفاد قانون برنامه ششم توسعه و قانون شرح اهداف و وظایف آموزش و پرورش در دو حوزه مهارت آموزی را دنبال می کنیم.
وی افزود: حوزه اول مربوط به مهارت آموزی است و به معنای ارتقاء حرفه معلمان در حین خدمت است و حوزه دیگر به مهارت آموزی برای دانش آموزان مرتبط می شود. نظام آموزش فنی و حرفه ای در کشور، از دو بخش رسمی و غیررسمی تشکیل شده، که بخش رسمی متشکل از دو مقطع متوسطه و عالی و آموزش های غیر رسمی نیز توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای برای مهارت آموزی ارائه می شود.
اللهیار ترکمن با بیان اینکه در خصوص مهارت آموزی معلمان برنامه های مشخصی وجود دارد، گفت: پیشنیاز بحث ورود به مهارت آموزی معلمان، پرداختن به انگیزه های درونی و خود انگیخته آنهاست.
وی به قانون رتبه بندی معلمان اشاره کرد و افزود: براساس یک نظام حرفه ای می بایست صلاحیت ها و شایستگی های معلمان را در سه بخش عمومی، حرفه ای و تخصصی تعریف کنیم و به بررسی پیشنیاز آنها بپردازیم و متناسب با آن برنامه ریزی کرده و معلمان را در ارتقاء مسیر شغلی خود کمک کنیم. در این حوزه به دلیل اینکه با نیروی انسانی مرتبط هستیم، بی شک بخشی از آن به ایجاد انگیزه در معلم و انجام تکالیفی که می بایست برای آنان انجام داد، برمی گردد.
اللهیار ترکمن افزود: برای ایجاد انگیزه متناسب با نیاز فرهنگیان در خصوص رتبه بندی حرفه ای از سال ۹۴، با توجه به ظرفیت های قانون مدیریت و خدمات کشوری رتبه بندی برای فرهنگیان انجام شد که تصمیم گرفته شد تا لایحه ای تقدیم مجلس شود. خوشبختانه، لایحه رتبه بندی فرهنگیان، تدوین و به دولت ارسال شده است. که کمتر از ۲۰روز دیگر به مجلس شورای اسلامی ارائه می شود تا به قانون تبدیل شود.
وی در رابطه با آموزش های ضمن خدمت گفت: در حال حاضر، شناسنامه های آموزشی متناسب با هر رشته شغلی، طراحی شده و به سمت دوره های مجازی پیش رفته است. همچنین به استناد قانون ششم موظف هستیم، در دوره متوسطه دوم حداقل ۵۰درصد از دانش آموزان را به سمت آموزش های فنی و حرفه ای سوق دهیم که خوشبختانه نزدیک به ۳۶درصد در این زمینه موفق بودیم.
اللهیار ترکمن با بیان اینکه موانع و مشکلاتی در این مسیر وجود دارد، توضیح داد: یکی از مشکلات نگاه اجتماعی به این موضوع است و به سمت رشته های دانشگاه های، بسیار کنکور محور است ولی در حوزه کارو دانش و فنی و حرفه ای روش های مانند برون سپاری کار و دانش، استفاده از ظرفیت کارخانه ها به کار گرفته شده است.
وی همچنین عنوان کرد: همواره آرزوی من این است که ای کاش آموزشکده های فنی در آموزش و پرورش می ماند و با استفاده از ظرفیت های آنها دانش آموزان دوره فنی و حرفه ای و کار و دانش بهتر هدایت می شد.
اللهیار ترکمن افزود: نظام آموزش مهارتی بر آن است که نیروی کار ماهر، تکنسین و نهایتا مهندس حرفه ای تربیت کند و نزدیک به یک میلیون دانش آموز در دوره متوسطه دوم، در حوزه های رسمی فنی و حرفه ای و کارودانش در حال تحصیل هستند که بودجه متناسب با آن دیده می شود.قسمتی از بودجه مربوط به بودجه عام است که مربوط به هزینه های پرسنلی و بالاسری می شود و دیگری بودجه مربوط به تجهیزات هنرستان ها می باشد.
وی اضافه کرد: مشکل اساسی ما در حوزه هنرهای رسمی، فنی و حرفه ای و کارو دانش بحث تجهیزات هنرستان ها می باشد. برای توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی، می بایست آموزش و پرورش را با دانشگاه ها مساوی دانست. اگر بتوانیم در بودجه ۱۴۰۰ اعتبار مناسبی را نظر گرفت، قطعا سرانه تجهیزاتی خود را متناسب با نیاز استاندارد کرد.
اللهیار ترکمن درباره رتبه بندی معلمان بیان کرد: رتبه بندی مهارتی کردن معلم است، با این تفاوت که در لایحه ای که در دولت تنظیم شده است، درصدد طراحی نظامی منحصر به فرد برای معلمان هستیم.
وی در ادامه درباره بودجه آموزش های مجازی توضیح داد: آموزش مجازی فرصت دوم آموزش های رسمی بوده است، و این موضوع با تاسیس سازمان آموزش از راه دور و گزینه های دیگر مطرح بوده است. ولی موانعی باعث شد تا به صورت کامل تحقق پیدا نکند. یکی از فرصت های که در کنار تهدیدات کرونا به جامعه بشری ارائه شد، آموزش های مجازی است که می بایست به شدت آن را دنبال کنیم و برنامه مشخصی نسبت به آن داشته باشیم.
اللهیار ترکمن درباره اقدامات آموزش و پرورش در این خصوص اشاره کرد و گفت: در لایحه ۱۴۰۰ اعتبارات مشخصی تحت عنوان ردیف مشخص، به دولت پیشنهاد شد که در این موضوع برای آموزش های مجازی، رسانه ای و استفاده از فضای اینترنتی ساز و مدرسه تلویزیونی کارهای پیش بینی شود. علاوه بر اینکه بودجه های را که می توان در قالب اعتبارات مشخص در لایحه بودجه پیش بینی کرد به استناد قانون برنامه ششم هم می توان یک درصد از اعتبارات هزینه وزارت آموزش و پرورش را در قالب خرید خدمات از سازمان صدا و سیما استفاده کرد و این دو ابزار جزو اولویت های اصلی است و برنامه های مشخصی وزارت آموزش و پرورش در این زمینه در نظر گرفته است.
وی درباره کسورات دانشجو معلمان در دوره کرونا توضیح داد: قوانین مربوط به دانشجو معلمان تحت قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش کشور است، در این قانون بندی وجود دارد که اشاره می کند برای تامین هزینه های رفاهی و غذای دانشجویان در دوران تحصیل می بایست از حقوق آنها کسر شود و در اختیار دانشگاه قرار بگیرد. زمانی که دانشگاه برقرار بود با مصوبه هیئت امنا، ۴۵درصد از اعتبار حقوق آنها کسر شده و برای این منظور اختصاص پیدا می کرد. این موضوع در هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان در دست بررسی است که ۴۵درصد از حقوق دانشجو معلمان کاهش پیدا کند.
اللهیار ترکمن افزود: در دوران کرونا نیز که عمده آموزش ها به صورت مجازی برگزار می شود، با مصوبه هیئت امنای دانشگاه، مبلغ کسر شده برای تامین و توسعه زیرساخت های مجازی در دانشگاه استفاده می شود که در راستای تامین رفاه دانشجویان است.
وی همچنین خاطرنشان شد: یکی از پدیده های که در آموزش و پرورش ما را رنج می دهد، و جلوی بسیاری از امور را می گیرد، این است که از قوانین عام تبعیت می کند، قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش مربوط به سال ۶۹ است و اصلاح و به روز نشده است و مطالعاتی در این خصوص آغاز شده تا این قانون به روز شود و قطعا با به روز شدن آن، اتفاقات خوبی خواهد افتاد و اگر همکاری مجلس و دولت شکل بگیرد کمتر از یکسال می توان آن را عملی کرد.
اللهیار ترکمن اضافه کرد: بودجه آموزش و پرورش مانند سایر بودجه های دیگر، ترازوی از منابع و مصارف است، که می بایست میان این دو کفه تعادل ایجاد کرد. در بعد منابع، مشکل اینجاست که به بودجه عمومی دولت وصل هستیم و عدم کفایت در تامین منابع وجود دارد. و در بعد مصارف مسائلی از جمله بی ثباتی مدیریتی، سلیقه ای عمل کردن و عواملی دیگر از مشکلات این بعد است.
برنامه «به وقت ایران» با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیه کنندگی علیرضا عاصم یوسفی روزهای یکشنبه و سهشنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می رود.