خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

حرکت نامتناسب با زمان، عدول از جاده اعتدال است

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۳۷۶

شعله‌ای که در زمان خلاء تشکیلاتی برای کارهای اسلامی توسط شهید نواب صفوی و یارانش زنده شد، به نوعی میدان‌داری نیروهای اسلامی را در عرصه سیاست احیا کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اعتدال را اصلی قرآنی و رعایت آن در حرکت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی را ضرورت اصلاح امور در کشورهای اسلامی دانست و گفت: حرکت نامتناسب با زمان، عدول از جاده اعتدال است و باید اسلام را بر اساس آزاداندیشی بشناسیم.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای شورای مرکزی و جمعی از هواداران جمعیت فدائیان اسلام، افزود: شعله‌ای که در زمان خلاء تشکیلاتی برای کارهای اسلامی توسط شهید نواب صفوی و یارانش زنده شد، به نوعی میدان‌داری نیروهای اسلامی را در عرصه سیاست احیا کرد.

وی با ارائه تحلیلی از تاریخ مشروطیت، بویژه پس از پیروزی مردم و روحانیت، گفت: عده‌ای با بسترسازی برمبنای افراط و تفریط، راه را برای رفتار قزلباشی رضاخان باز کردند. اگرچه پهلوی اول با بستن مساجد، حسینیه‌ها، مدارس طلبگی و خلع لباس روحانیون و تعطیلی برنامه‌های مذهبی، تصور می‌کرد افکار دینی جامعه را مهار کرد، امّا فوت آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی که چهل روز تمام ایران عزادار بودند، نشان داد که اسلام در قلوب مردم جای دارد و با تهدید و ارعاب از بین نمی‌رود.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به ضعف حکومت مرکزی ایران و حرکت‌های تجزیه‌طلبانه بعضی از سران قبایل و قومیت‌ها در آن مقطع، گفت: مسئولان حکومت پهلوی اعتراف می‌کردند که فوت آیت‌الله اصفهانی به عنوان مرجع عام، ایران را از‌خطر تجزیه نجات داد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری شیوه حماسی اقدامات فدائیان اسلام، افزود: اگرچه برنامه آیت‌الله بروجردی، پرهیز از ورود به سیاست و حفظ و تقویت حوزه علمیه بود، امّا سخنرانی‌ها و اقدامات فدائیان به افکار اسلامی، مخصوصاً در بین جوانان، اعتبار می‌بخشید.

وی با بیان سابقه حضور شهید نواب‌صفوی در الازهر، به اتفاقات این روزهای مصر به عنوان عبرت کشورهای اسلامی اشاره کرد و گفت: تندروی متحجرانه سلفی‌ها و عقب‌گرد به هرج و مرج عصر جاهلیت باعثشد که نظامیان نتیجه انقلاب مردم را به دست گیرند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تطبیق رفتار و گفتار سلفی‌ها با خوارج نیز اظهار کرد: در کشورهای اسلامی که مردم علیه استبداد مبارزه کردند و خون داده‌اند، الان گرفتار گروه‌های تروریستی شده‌اند.

هاشمی رفسنجانی بستن کمربند انتحاری به دختر هشت ساله افغانی برای انفجار آن در میان مردم را برخاسته از نگاه طالبانی دانست و گفت: دشمنان اسلام هم با سوءاستفاده از این کارها، افکار عمومی جهان را علیه مسلمانان تحریک‌ می‌کنند.

وی اعتدال را اصلی قرآنی و رعایت آن در حرکت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی را ضرورت اصلاح امور در کشورهای اسلامی دانست و گفت: حرکت نامتناسب با زمان، عدول از جاده اعتدال است و باید اسلام را بر اساس آزاداندیشی بشناسیم.

در آغاز این دیدار حجج‌اسلام طباطبا‌یی و شبیری، به عنوان اعضای شورای مرکزی فدائیان اسلام، در سخنانی با بیان خاطراتی از شهید نواب صفوی و یارانش، به بیان دیدگاه خویش درباره مسایل مختلف پرداختند.

حجت‌الاسلام طباطبایی خطاب به آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: اگرچه حضور معنادار شما باعثتحکیم اندیشه اعتدال برای مسایل اجرایی کشور شد، امّا حل مسایل اقتصادی نیز نیازمند بینش، دانش و تجربیات شماست.

حجت‌الاسلام شبیری نیز در سخنانی با اشاره به برنامه‌های فدائیان اسلام و ارتباطاتی که با علماء و مراجع آن روزگار داشتند، گفت: اگرچه دشمنان می‌گفتند فدائیان باعثایجاد وحشت در جامعه شدند، امّا واقعیت این است که آنها جامعه را نجات دادند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز