خبرگزاری کار ایران

محمد‌جواد لاریجانی در همایش ملی نقش پژوهش در قانونگذاری:

می‌توانیم مکانیز‌های تائید صلاحیت بهتری داشته باشیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۴۷۵

نباید بودجه را مثل گوشت بدانیم و هر نماینده به دنبال آن باشد که با لابی بیشتر تکه بزرگتری از گوشت را ببرد و باید توجه کنند که با بودجه کم طرح‌های کشور را پیگیری کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه گفت: هر زمان که انتخابات داریم بر روی بحثصلاحیتها دعوا می‌شود و این در دنیا تلقی خوبی ندارد. هر چند آنها نیز مکانیزم های زمخت انتخاباتی دارند اما چون نظام ما نظام اسلامی است، باید آنها تلقی خوبی از حکومت ما داشته باشند و مکانیزم های تأیید صلاحیت را می توانیم بهتر کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد جواد لاریجانی در دومین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانون گذاری به شکل گیری مرکز پژوهش های مجلس اشاره کرد و گفت: پس از پیگیریهایی که کردیم طرحی را به خدمت هئیت رئیسه دادیم و خواستیم که مرکز پژوهشها احیا شود و آقای ناطق نوری از این طرح حمایت کردند و مرکز پژوهشهای مجلس احیا شد.

وی نقش مجلس در سیستم حکومتی ایران را نقش مهمی دانست و گفت: علاوه بر اهمیت مجلس بر قوانین مهم بودن در عالم واقعیت نیز یک بحثمهم است و نمایندگان با اعمال خود می توانند اهمیت مجلس را بالا ببرند و یا از آن بکاهند.

لاریجانی با بیان اینکه آیت الله هاشمی در زمان ریاست جمهوری خود به مرکز پژوهش‌ها اهمیت ویژه‌ای می‌داد، گفت: در زمان ریاست جمهوری ایشان مرکز پژوهشها پاتق مسئولین کشوری و پژوهشگران بود وایشان جلسات مفصلی را در این مرکز برگزار می کرد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه ادامه داد: در مجلس چهارم زمانی که لایحه ای را مرکز پژوهش‌ها رد می کرد با احتمال ۷۶ درصد آن لایحه در مجلس رأی نمی اورد اما اگر د ر مرکز پژوهشها تأیید می شد با احتمال ۶۰ درصد نیز در مجلس تصویب می شد.

وی با بیان اینکه نمایندگان باید به مرکز پژوهشهای مجلس تکیه کنند، ابراز کرد: مرکز پژوهشها باید از کارشناسان همه طیفهای سیاسی استفاده کندو از لحاظ دسترسی وعرضه باید به پژوهشهای خودرا به عموم مردم عرضه کند و در همین زمینه پیشنهاد می کنم روزنامه خانه‌ملت باید به عرصه مطبوعات کشور بازگردد.

وی در ادامه پیشنهادات خود به مرکز پژوهشهای مجلس عنوان کرد: مرکز پژوهشها روی مسئله هسته‌ای کم کار کرده است و نمایندگان باید در مسائل هسته ای و مذاکرات اشراف داشته باشند و این دخالت کردن در کاردولت نیست.

لاریجانی ادامه داد: دفاع از دولت به خاطر پیروز ی در مذاکرات نیست، زیرا در مذاکرات دو طرف حضور دارند و هر دو طرف باید راضی باشند اما حمایت ما از دولت به خاطر قانونی بودن دولت وحضور فردی فاضل و شایسته ای در رأس دولت است و از ته دل از آن دفاع می کنیم، اما در عین حال مسئولین باید به مسائل هسته‌ای اشراف داشته باشند.

وی با اشاره به توافقنامه ژنو گفت: آمدن کلمه «این ریترن» ‌در توافق نامه به خاطر این بود که آنها بگویند ایران ابتدا باید تعهدات را انجام دهد و سپس ۵ + ۱ ملزم به انجام تعهدات خود است.

وی افزود: مفهوم عضویت در «ان پی تی» در حال تغییراست و عضو شماره یک، دو و سه مطرح شده است که مرکز پژوهشهای مجلس باید روی آن کار کند.

لاریجانی با اشاره به اصول اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: مجلس به کمک دولت و یا مستقلا باید در بودجه لوایح و طرحها به اصول مقاومتی توجه کند.

وی جمهوری اسلامی ایران را ستاره‌ای درخشان در عرصه پیشرفت علمی در منطقه دانست و گفت: پیگیری مستقیم شخص مقام معظم رهبری و برنامه ریزی‌ها موجب شده است که امروز به چنین جایگاهی برسیم. رهبری دو پیشنهاد به دولت یازدهم داده‌اند که یکی سازمان دهی به وضع اقتصادی و دیگری نگه‌داری سرعت پیشرفت علمی کشور است.

لاریجانی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: بحثتوسعه علوم هسته‌ای چه در شرایط تحریم و چه خارج از آن مسئله‌ای است که باید روی آن سرمایه گذاری شود و نمایندگان باید بدانند که دلیل داشتن فاکتورهای آب سنگین چیست؟

وی خطاب به نمایندگان مجلس اظهار کرد: نباید بودجه را مثل گوشت بدانیم و هر نماینده به دنبال آن باشد که با لابی بیشتر تکه بزرگتری از گوشت را ببرد و باید توجه کنند که با بودجه کم طرحهای کشور را پیگیری کنند.

لاریجانی دو دستاورد را برای انقلاب اسلامی متصور شد و تصریح کرد: یکی از این دستاوردها نهضت بیداری اسلامی است و دیگری وجود نظام مدنی سیاسی براساس تفکر اسلامی است و در جهانی که غربیها می گویند تنها روش زندگی سکولار بوده است حق فکر کردن و داشتن انواع زندگی دیگر را با اسامی همچون حقوق بشر می خواهند از ما سلب کنند.

وی مطالعات حکومتی رابه خاطر بهتر شدن وضع کشور دانست و‌گفت: هر زمان که انتخابات داریم بر روی بحثصلاحیتها دعوا می‌شود و این در دنیا تلقی خوبی ندارد. هر چند آنها نیز مکانیزم های زمخت انتخاباتی دارند اما چون نظام ما نظام اسلامی است باید آنها تلقی خوبی از حکومت ما داشته باشند و مکانیزم های تأیید صلاحیت را می توانیم بهتر کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز