خبرگزاری کار ایران

جاوید قربان اوغلی:

ماندلا فهمیده بود که جامعه افریقای جنوبی نیاز به رویکردی جز مبارزه مسلحانه دارد

کد خبر : ۱۳۲۵۵۶

آفریقای جنوبی که در انزوا و تحریم‌های بین المللی قرار داشت، پس از به روی کار آمدن ماندلا، کشوری مورد احترام در نظام بین الملل شد که توانست برنامه‌ها و کنفرانس‌های جهانی را برگزار کند.

سفیر اسبق ایران در آفریقای جنوبی گفت: ماندلا فهمیده بود که جامعه افریقای جنوبی نیاز به رویکرد دیگری جز مبارزه مسلحانه و نظامی دارد که مدارا و بخشش اصلیترین رکن این نیاز است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جاوید قربان اوغلی در نشست «مدارا، میراثماندلا که توسط سازمان مردم نهاد امید نسل سوم عصر امروز برگزار شد، در خصوص ماندلا گفت: ماندلا یک وجه ندارد بلکه شخصیت وی دارای وجوه متعددی است.

وی به اشاره به اینکه ماندلا اعضای کنگره آفریقای جنوی را قانع کرد تا کار نظامی را کنار بگذارند، اظهار داشت: ماندلا فهمیده بود که جامعه افریقای جنوبی نیاز به رویکرد دیگری جز مبارزه مسلحانه و نظامی دارد که مدارا و بخشش اصلیترین رکن این نیاز است.

وی با بیان اینکه ماندلا به دنبال این بود که هر هم وطنش به افریقای جنوبی خود احساس افتخار کند، تصریح کرد: افریقای جنوبی که در انزوا و تحریم‌های بین المللی قرار داشت، پس از به روی کار آمدن ماندلا، کشوری مورد احترام در نظام بین الملل شد که توانست برنامه‌ها و کنفرانس‌های جهانی را برگزار کند.

قربان اوغلی ادامه داد: زمانی می‌توانیم اوج کار ماندلا را درک کنیم که بدانیم جامعه آفریقای جنوبی جامعه‌ای متکثر از نظر قومیتی است و به دلیل نفوذ رژیم آپارتاید در عمق جامعه برای تحول دچار چالش‌های اساسی بود.

وی با بیان اینکه در زمان ریاست جمهوری ماندلا کشور در خطر جنگ داخلی بود، ادامه داد: در ان برهه ماندلا با یک سخنرانی مانع از جنگ داخلی شد و خشم‌های کشور را فرو پاشید.

سفیر اسبق ایران در آفریقای جنوبی با اشاره به کابینه‌ای که ماندلا پس از به قدرت رسیدن تشکیل داد، یاد آور شد: ماندلا با اینکه از حمایت و رای حداکثری مردم برخوردار بود، اما طوری رفتار کرد که سفید پوستان نیز دولتش را دولت خود بدانند و آن‌ها را در کابینه خود راه داد.

قربان اوغلی با بیان اینکه من از بیان چگونگی رهبری ماندلا عاجزم، خاطر نشان کرد: اینکه چه تحولی در فرد صورت می‌گیردکه پس از ۲۷ سال زندان ماندن بتواند دوستی و مدارا را در یک جامعه حاکم کند، نشان از یک تحول درونی دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز