خبرگزاری کار ایران

احمد شیرزاد در گفتگو با ایلنا:

دست دادن روحانی با اوباما به معنای نتیجه بخش بودن سفر نیست

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۵۲۸

چشم‌های امید بسیاری پشت سر روحانی است / غرب باید موقعیت خاص روحانی را غنیمت شمارد. اگر غرب فکر کند گفتمان روحانی تازمانی نامحدود گفتمانی قالب خواهد بود دچار اشتباه بزرگی خواهد شد / شرکت‌ها و نهادهایی را در کشور داریم که اصولا در شرایط تحریم فعال اقتصادی هستند و رقم مبادلات اقتصادی آن‌ها نیز بسیار بالاست.

یک کار‌شناس مسائل بین الملل معتقد است، اگر غربی‌ها مقابل چهره آشتی جویانه ملت ایران قیافه عبوس از خود ترسیم کنند در داخل موجب تقویت گفتمان افراطی و تضعیف گفتمان اعتدالی روحانی خواهند شد.

احمد شیرزاد در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به نگاه‌های افراطی در عرصه سیاست خارجی عنوان کرد: افراطیون باید بیدار شوند و بفهمند که شرایط جهان عوض شده و دیگر منافع مردم ایران در ادامه سیاست‌های گذشته پیش نخواهد رفت؛ چرا که این سیاست‌ها هیچ پاسخی برای حل معضلات کشور نداشته و نخواهد داشت.

وی افزود: سیاست دولت قبلی موجب افزایش فشار و ایجاد تنگنا برای مردم بود چرا که داعیه داران این شعار‌ها هیچگاه نتوانستند آینده بهتری برای مردم ایران ترسیم کنند نقطه اوج خواسته های افراطیون وضعیت کره شمالی است که به ظاهر حرف هیچ کشوری را نمی‌شنود ولی در ازای آن زندگی بدی را به مردم خود تحمیل کرده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تأکید بر اینکه با وجود روحانی نباید نگران اظهارات افراطیون داخل باشیم، گفت: پالس‌های منفی افراطیون در داخل مشکلی برای روحانی ایجاد نخواهد کرد و نمی‌تواند سمت و سوی مذاکرات را تغییر دهد.

وی ادامه داد: اگر فرض را براین بگذاریم که طرف مذاکره کننده فاقد اطلاعات کافی از مسائل ایران است طبیعی است که کار مذاکره مشکل خواهد بود چرا که پیش از هر چیز باید واقعیت‌ها برای وی روشن و شفاف شود. اما زمانی هم هست که طرف مذاکره به عمد می‌خواهد واقعیت‌ها را واژگون ببیند این در مورد رهبران رژیم صهیونیستی مصداق دارد. اما اگر بپذیریم که تحولات پس از انتخابات غیرقابل انکار است و توانسته روند نگرش حاکمیت در ایران را تغییر دهد مشکلی ایجاد نخواهد شد. همه می‌دانند که مجموع نیروهایی که پشت سر روحانی هستند و از وی حمایت می‌کنند گستره زیادی را تشکیل می‌دهند.

شیرزاد با اشاره به اینکه قطعا روحانی در مذاکره با سران کشورهای غربی در صدد انکار آرایی که به سبد دیگر کاندیدا‌ها ریخته شد نخواهد بود، عنوان کرد: به هر حال در جامعه آمریکا نیز همه مانند اوباما فکر نمی‌کنند نگرش‌ها متفاوت است و این نگرش‌ها باید در محاسبات جای خود را باز کند. قطعا هیچ یک از مذاکره کنندگان غربی سرمقاله روزنامه مثلا کیهان یا…را به حساب این نمی‌گذارند که روحانی در شعاری که بیان کرده است تنهاست و هیچ کس در حمایت از او نیست. آن‌ها به خوبی به آرایش نیروهای داخل کشورمان واقف هستند.

وی با تأکید براینکه چشم‌های امید بسیاری پشت سر روحانی است، عنوان کرد: نباید نگران این باشیم که افراطیون داخل چه مطالبی را مطرح می‌کنند این طبیعت سیاست در هر کشوری است که ما نیز باید آن را به رسمیت بشناسیم.

این کار‌شناس مسائل بین المللی با اشاره به مقاله سیدمحمد خاتمی در روزنامه گاردین و صحبت‌های روحانی یاداور شد: در این مقالات اشاره شده است که تغییری که در کشور ایجاد شده همیشگی نیست بنابراین غرب باید موقعیت خاص روحانی را غنیمت شمارد پیام روشن این مطلب این است که اگر غرب بخواهد به روحانی روی ترش نشان دهد و فکر کند هم اکنون زمان امتیاز گیری است و گفتمان روحانی تازمانی نامحدود گفتمانی قالب خواهد بود دچار اشتباه بزرگی شده است چراکه اگر روحانی دست خالی به کشور بازگردد و غربی‌ها مقابل چهره اشتی جویانه ملت ایران قیافه عبوس از خود ترسیم کند در داخل موجب تقویت گفتمان افراطی و تضعیف گفتمان اعتدالی روحانی خواهند شد.

شیرزاد با بیان اینکه قطعا روحانی این ملاحظات را در نظر خواهد گرفت، عنوان کرد: البته نباید نگران بود چرا که گفتمان افراطی تا اندازه زیادی ایزوله شده است اما اینکه دراین شرایط باقی بماند بستگی به رویکرد طرف مقابل دارد.

وی افزود: باید پذیرفت که اساسا یک عده از لحاظ فکری دشمن محور هستند از نظر آن‌ها در دنیا نیرو‌ها سیاه و سفید هستند این نگرش در ایران نیز طرفدارانی دارند که این‌ها بیشتر افرادی هستند که برای آن‌ها قابل تصور نیست که دنیای سیاسی دنیایی باشد که در آن آمریکا دشمن ما نباشد.

شیرزاد ادامه داد: افرادی هم هستند که به وضعیت موجود عادت کردند و تمام منافع سیاسی و اقتصادی خود را در این قالب طراحی کرده‌اند در این فضا کسانی که در اقتصاد رانتی و غیررقابتی موفق هستند مدافع ادامه وضع موجود هستند.

این فعالی سیاسی اصلاح طلب همچنین خاطرنشان کرد: در اقتصادی که طی آن ایران بتواند با دیگر کشور‌ها آزادانه مبادلات تجاری داشته باشد طبیعتا کسانی که با کیفیت‌تر کار کنند غالب خواهند بود اما در شرایط بسته اقتصادی کسانی نفوذ می‌کنند که با استفاده از ارتباطات محفلی با سیاست مداران نکاتی را مطرح کرده و از قبل آن از آب گل آلود ماهی می‌گیرند.

وی ادامه داد: ما شرکت‌ها و نهادهایی را در کشور داریم که اصولا در شرایط تحریم فعال اقتصادی هستند و رقم مبادلات اقتصادی آن‌ها نیز بسیار بالاست. در عرصه سیاسی نیز در شرایط غیرشفاف افرادی هستند که کارشان دلالی سیاسی است این افراد در دنیایی که می‌توان با منطق جلو رفت همیشه عقب می‌مانند چرا که فضای غبارآلود به نفع آنهاست.

شیرزاد در ادامه یادآور شد: هرچند تعداد این افراد اندک است اما آن‌ها نفوذ بسیاری در محافل تصمیم گیری دارند. هم اکنون نیز همه آن‌ها سکوت کرده‌اند و روحانی را تماشا می‌کنند همه باید دعا کنیم که وضعیت مردم ایران از سوی همه گروه‌ها به خوبی درک شود.

وی همچنین در خصوص ارزیابی خود از سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل که امشب صورت خواهد گرفت، یادآور شد: اگرچه من متن سخنرانی را ندیده‌ام اما قطعا وی امشب نطق جذابی خواهد داشت. این اظهارات در ادامه مسیری است که در مصاحبه‌های اخیر توسط وی مطرح شده است. بنابراین در آن چهره زیبایی از ملت ایران بعنوان ملتی صلح دوست ترسیم می‌شود.

شیرزاد تصریح کرد: اگر روحانی حتی در عرصه دیپلماسی نیز نتواند نتیجه بگیرد و تحریم‌ها به قوت خود باقی بماند اما قطعا وی در عرصه دیپلماسی عمومی موفق باز خواهد گشت و قادر خواهد بود پس از سخنرانی خود زمینهٔ افکار عمومی غرب را برای سازش با ایران آماده کند چرا که پس از این سخنرانی افکار عمومی آمریکا به راحتی نمی‌پذیرند که مردم ایران ملتی باشند که هر روز در معرض تهدید و فشار قرار گیرند.

وی با تأکید بر اینکه پس از سخنرانی روحانی قطعا شأن خاصی برای ملت ایران ترسیم خواهد شد، عنوان کرد: قطعا روحانی در این سفر به حداقل‌های اهداف خود دسترسی پیدا خواهد کرد.

این کار‌شناس مسائل بین المللی همچنین خطاب به رسانه‌ها عنوان کرد: رسانه‌ها نباید توقعات را از سفر روحانی به نیویورک بیش از حد بالا ببرند ما باید افکار عمومی خود را آماده کنیم که قرار نیست آنچه ظرف ۸ سال در کشور‌های غربی نهادینه شده است با یک سخنرانی برداشته شود. این کار زمانبر است نباید اینگونه میان مردم تصور شود که اگر روحانی به اوباما دست داد سفر نتیجه بخش بوده و اگر این امر صورت نگرفت این سفر بی‌نتیجه بوده است.

شیرزاد با تأکید براینکه ما باید همواره به مردم آگاهی بدهیم، تصریح کرد: دیپلماسی جای خود را دارد و یک دیپلمات باید عادت کند که همواره صبور باشد حرف‌های خود را آرام آرام بگوید تا شنیده شود بنابراین ما نیز باید به دیپلمات‌های خود این فرصت را بدهیم تا به مرور منافع کشور را تأمین کنند.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز