خبرگزاری کار ایران

رایزنی وزیران امور خارجه لهستان، نیوزلند، سنگاپور و بلاروس با ظریف

کد خبر : ۱۰۸۰۱۷

وزیران امور خارجه لهستان، نیوزلند، سنگاپور و بلاروس روز چهارشنبه در حاشیه شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد بطور جداگانه با محمد جواد ظریف دیدار و پیرامون گسترش مناسبات دوجانبه، افزایش همکاریهای اقتصادی و تجاری، تحولات جاری در منطقه و موضوعات مهم بین المللی رایزنی کردند.

وزیران امور خارجه لهستان، نیوزلند، سنگاپور و بلاروس روز چهارشنبه در حاشیه شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد بطور جداگانه با محمد جواد ظریف دیدار و پیرامون گسترش مناسبات دوجانبه، افزایش همکاریهای اقتصادی و تجاری، تحولات جاری در منطقه و موضوعات مهم بین المللی رایزنی کردند.

به گزارش ایلنا، محمد جواد ظریف، در دیدارهای روز چهارشنبه با وزیران امور خارجه لهستان، نیوزلند، سنگاپور و بلاروس، ظریف مواضع کشورمان را در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین المللی بیان کرده و روند مردم سالاری در ایران، نشاط سیاسی، حمایت و پشتوانه مردمی نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران از طریق برگزاری انتخابات و آراء مردم را تشریح نمود.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اراده جدی تهران برای آغاز مذاکرات با ۱ + ۵، تصریح کرد که چنانچه دو طرف مقابل نیز این اراده جدی وجود داشته باشد، حل این مسئله ممکن است.

ظریف در خصوص مسئله سوریه با ابراز خرسندی از به نتیجه رسیدن تلاشها در جهت جلوگیری از جنگ، کاربرد سلاح شیمیایی توسط هر کسی و در هرجا را محکوم کرده و تاکید کرد که خلع سلاح شیمیایی باید جامع و شامل همه اطراف در سوریه باشد.

** دیدار وزیر خارجه لهستان

وزیر امور خارجه کشورمان در اولین دیدار پیش از ظهر چهارشنبه وزیر خارجه لهستان، ضمن اشاره به مناسبات تهران – ورشو، بر توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری میان دو کشور تاکید کرد.

وی در این زمینه به آمادگی برای تسهیل رفت و آمد تجار و بازرگانان دو طرف اشاره کرد.

وزیر امور خارجه لهستان نیز در این دیدار علاقه مندی کشورش را برای تعمیق روابط از جمله در زمینه تجاری اعلام کرد و خواستار هموار شدن بسترهای لازم در این ارتباط شد.

طرفین در این دیدار رایزنی های منظم معاونین وزیران خارجه دو کشور به منظور بررسی راههای گسترش همکاری ها و همچنین رایزنی و همکاری در محافل بین المللی را مورد توجه قرار دادند.

بحران سوریه، خلع سلاح شیمیایی همه اطراف در این کشور، تحولات افغانستان و موضوع هسته‌ای ایران از دیگر محورهای مذاکرات وزرای امور خارجه ایران و لهستان بود.

در این دیدار دکتر ظریف از همتای لهستانی خود برای سفر به ایران دعوت بعمل آورد که با استقبال وزیر امور خارجه لهستان مواجه شد.

*دیدار وزیر خارجه نیوزیلند

وزرای امور خارجه ایران و نیوزلند نیز طی دیداری جداگانه راههای توسعه روابط دوجانبه را بررسی کردند.

دکتر ظریف در این دیدار با اشاره به روابط تهران – ولینگتن، برضرورت ارتقاء سطح مناسبات فی مابین تاکید و فضا را برای پیشرفت همکاری ها مناسب ارزیابی کرد.

وی در این ارتباط همکاری های تجاری دو کشور از جمله در حوزه کشاورزی را مورد توجه قرار داد.

وزیر امور خارجه نیوزلند نیز با اشاره به روابط قدیمی ایران و نیوزلند، بر تقویت روابط و تماس های سیاسی دو کشور تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه ما با علاقه اخبار انتخابات ایران را دنبال می‌کردیم، تصریح کرد: ما از سیاست‌ها و مواضع سازنده دولت جمهوری اسلامی ایران، استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به فضای سازنده موجود، تمایل کشورش را برای توسعه روابط تجاری و ادامه تماس‌های دو کشور اعلام داشت.

در این دیدار بحران سوریه و موضووع هسته‌ای نیز مورد توجه قرار گرفت و دکتر ظریف مواضع جمهوری اسلامی ایران را بیان داشت و وزیر خارجه نیوزلند به نقش ایران در منطقه اشاره کرد.

**دیدار وزیر خارجه سنگاپور

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سنگاپور نیز در دیداری جداگانه پیرامون روابط دوجانبه و تحولات مهم منطقه‌ای و بین المللی از جمله موضوع هسته‌ای و سوریه تبادل نظر کردند.

دکتر ظریف با اشاره به این که روابط خوب دو کشور بخوبی پیش می‌رود، سفر آتی رئیس مجلس سنگاپور به تهران را یادآور شد.

وی به زمینه‌های همکاری در امور تجاری، فرهنگی و هنری و عرصه‌های بین المللی اشاره کرد.

وزیر امور خارجه سنگاپور نیز در این دیدار، به روابط خوب دوجانبه و ارتباطات مردمی میان دو کشور اشاره کرد.

وی با ابراز علاقه به توسعه روابط دوجانبه، ظرفیتها در زمینه همکاریهای فرهنگی را فراوان دانست و خواستار یافتن زمینه‌ها و ظرفیتهای جدید همکاری شد.

در این دیدار نیز تحولات سوریه و موضوع هسته‌ای از محورهای مذاکرات دو وزیر بود.

** دیدار وزیر خارجه بلاروس

همچنین در ادامه در دیدار محمد جواد ظریف و وزیر امور خارجه بلاروس، راههای ارتقاء سطح روابط تهران – مینسک نیز مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر ظریف در این دیدار گفت: ما برای روابط با مینسک اهمیت زیادی قائل هستیم و آماده توسعه روابط دوجانبه و چندجانبه با کشور دوست بلاروس هستیم.

وی ظرفیتهای متقابل دو کشور برای افزایش همکاریها را فراوان دانست و از سفرهای متقابل معاونین وزرای خارجه دو کشور و انجام رایزنیهای منظم سیاسی استقبال کرد.

وزیر امور خارجه بلاروس نیز انتصاب دکتر ظریف به سمت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت.

وی گفت: ما ایران را یک شریک کلیدی در منطقه دانسته و آماده همکاری در کلیه زمینه‌ها در جهت منافع دو کشور هستیم.

وزیر خارجه بلاروس با تاکید بر ضرورت رایزنیهای منظم سیاسی معاونین وزرای خارجه دو کشور برای طراحی برنامه‌های آینده روابط دو کشور، گفت: علاقمندیم همکاریهای اقتصادی با ایران را تعمیق بخشیم.

در این دیدار همکاری ها در حوزه بین المللی مورد توجه قرار گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز