خبرگزاری کار ایران

شکری، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان:

۱۸۰۰ مداح سمنانی شناسنامه دار شدند

asdasd
کد خبر : ۱۷۹۸۰۶

استقرار ۳۴ روحانی در مناطق روستایی در سال ۹۲، ترویج و اجرای ۴۴۳ گفتمان دینی در مدارس، دانشگاه ها و مساجد، برگزاری دوره های آموزشی متفاوت، سامان دهی ۱۰۰ کانون فرهنگی و فعالیت یک هزار و ۴۰۰ هیئت مذهبی در استان از عمده فعالیت های این اداره کل هستند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان گفت: فیلم های بسیار فاخری در حوزه هنری و تحت نظارت سازمان تبلیغات اسلامی ساخته و به جامعه ارائه شده است.

به گزارش ایلنا از سمنان؛ حجت الاسلام علی شکریدر نشست خبری در محل اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان، با اشاره به اینکهانتشارات سوره، امیر کبیر و یا انتشارات بین الملل را از دیگر فعالیت های سازمان تبلیغات اسلامی بر شمرد و تصریح کرد: در کنار این انتشارات پایگاه اینترنتی تبیان در حیطه فضای مجازی، خبرگزاری مهر و موسسه تسنیم نور از جمله حوزه های فعالیت سازمان تبلیغات اسلامی هستند.

شکری همچنین تصریح کرد: سازمان دارالقرآن الکریم نیز در ابتدا به صورت معاونت در سازمان تبلیغات اسلامی آغاز به کار کرد که پس از گذشت سال ها به سازمانی مستقل و گسترده تبدیل شده و یکی از مهمترین حوزه های کاری این نهاد به شمار می رود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان با یادآوری این نکته که سال گذشته ۴۷ هزار و ۲۵۰ نفر روز مبلغ و مبلغه توسط این اداره به سراسر استان برای رفع نیازهای فرهنگی و دینی اعزام شده اند خاطر نشان کرد: استقرار ۳۴ روحانی در مناطق روستایی در سال ۹۲، ترویج و اجرای ۴۴۳ گفتمان دینی در مدارس، دانشگاه ها و مساجد، برگزاری دوره های آموزشی متفاوت، سامان دهی ۱۰۰ کانون فرهنگی و فعالیت یک هزار و ۴۰۰ هیئت مذهبی در استان از عمده فعالیت های این اداره کل هستند.

شکری توسعه فعالیت های مجازی با پایگاه اطلاع رسانی تبیان که اکنون بیش از شش هزار نفر در هفته بازدید کننده دارد را از دیگر فعالیت های مهم این نهاد نام برد و تصریح کرد: آموزش و اخلاق ویژه اصناف با همکاری اداره کل صنعت، معدن و تجارت و برگزاری دوره های آموزشی عقیدتی - فرهنگی برای ۹۵۰ تن از کارکنان دولت از دیگر موارد فعالیت های اداره کل تبلیغات اسلامی طی سال گذشته بوده است.

وی ارائه آموزش تخصصی معلمان قرآنی به ۸۰ نفر در استان، حمایت از ۴۰ نفر بانوان فرهیخته و برگزاری کارگاه های تربیت مربی نحله های انحرافی برای ۲۷۰ نفر را از دیگر موارد فعالیت های این نهاد در سال گذشته یاد کرد و اذعان داشت: در برگزاری مراسم مذهبی شامل دهه فاطمیه، دهه فجر انقلاب اسلامی، سالگرد ارتحال امام راحل(ره) و… نیز همواره فعالیت ها و برنامه های خاصی توسط اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان انجام شده است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان با تاکید بر اینکه فعالیت های قرآنی این اداره کل به صورت گسترده برای سراسر استان سازماندهی شده است ابراز داشت: در حال حاضر قدیمی ترین مجموعه قرآنی کشور بخش قرآن در سازمان تبلیغات اسلامی است که امروزه به نام دارالقران شناخته می شود.

شکری اهداف دارالقرآن را اینگونه بیان کرد: گسترش زمینه های مشارکت مردم در توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی، ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیت های قرآنی و تلاش برای غنی سازی و انسجام و وحدت رویه اصولی فعالیت های قرآنی، فراهم آوردن زمینه های تبادل و انتقال تجارب با سایر دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی و موسسات غیر دولتی در راستای نهادینه ساختن فرهنگ قرآنی، شناسایی، جذب و هدایت استعداد های قرآنی و حمایت از نخبگان قرآنی از جمله این اهداف است.

وی یادآور شد: دارالقرآن الکریم سمنان در رشته های قرائت، حفظ، ترجمه و تفسیر، مفاهیم و تربیت نیروهای متخصص اعم از معلم، ممتحن، داور و… نسبت به تشکیل دوره های آموزشی برای یک هزار و ۵۶۳ نفر از محل اعتبارات قرآنی در سال ۹۲ اقدام کرده است.

شکری به برگزاری دوره آموزشی تربیت معلم تجوید در مهدیشهر، دوره آموزشی تربیت معلم مفاهیم در آرادان، دوره آموزشی تربیت معلم حفظ در سمنان و تربیت معلم پیش دبستانی در شاهرود برای اولین بار در سطح استان، ۴۵ کلاس دوره قرائت سطح یک(روخوانی) و دوره سطح د(روخوانی و تجوید)، ۱۴ کلاس آموزشی حفظ نیم جزء پایانی و جزء ۳۰ و همچنین دوره آموزش حفظ سور منتخب، ۱۰ کلاس آموزشی قرائت سطح چهار(تجوید، صوت و لحن) دوره آموزشی سطح پنج و تخصصی، ۱۴ کلاس آموزشی مفاهیم سطح دو، سه و چهار، پنج کلاس تفسیر ویژه ماه مبارک رمضان(تفسیر سوره روم) و چهار کلاس تفسیر جزء ۲۲ و جزء ۲۳ اشاره کرد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان فعالیت های بخش تبلیغ و ترویج قرآنی را نیز اینگونه بیان داشت: برگزاری ۱۷ محفل قرآنی، ۷۵ کرسی تلاوت قرآن هفتگی در شهرهای شاهرود، سمنان، دامغان، گرمسار و مهدیشهر، شش طرح در قالب " با قرآن در رمضان "، برگزاری اولین دوره مسابقات استانی تلاوت و دومین دوره مسابقات تسنیم در سطح استان ویژه کارکنان و مدیران دستگاه های فرهنگی و همسران آنها، جلسه ثابت حفظ قرآن کریم به صورت هفتگی در مسجد زینبیه شاهرود و… از دیگر برنامه ها بوده اند.

وی با اشاره به این که حمایت، نظارت و هدایت از دیگر محورهای فعالیت دارالقرآن الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان است گفت: در این بخش نیز دارالقرآن الکریم فعالیت هایی متنوعی از جمله نظارت بر ۱۹ موسسه قرآنی - مردمی، ۱۶ مورد تاسیس خانه های قرآن روستایی، چهار مورد خانه های قرآن شهری، حمایت از ۱۷ موسسه قرآنی و اتحادیه موسسات قرآنی در استان سمنان به مبلغ ۴۶ میلیون ریال بوده است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان با یادآوری وجود ۶۵ خانه عالم در استان سمنان افزود: در گذشته نه چندان دور و پیش از انقلاب اسلامی علمای بزرگواری در شهرهای کوچک و حتی روستاها سکونت داشتند و مردم برای رفع نیازهایشان به آنها مراجعه می کردند، آن زمان فرهنگ به گونه ای بود که بیشتر مسائل ریش سپیدانه حل و فصل می شد و مردم کمتر به دادگاه و دادگستری مراجعه می کردند اما تغییرات زمان سبب شد تا نوع نیازها تفاوت کنند.

شکری با بیان این مطلب که از اوایل دهه ۷۰ که طرح استقرار روحانیان در روستاها مطرح شد اولین مسئله در هر جابجایی و اسکان موضوع مسکن بود خاطر نشان کرد: از زمان احساس ضرورت حضور روحانیان در روستاها تهیه ساختارهای این سکونت نیز اهمیت پیدا کرد و خانه های عالم ایجاد شد که همین مسکن هایی هستند که مردم نیز برای رفع مسائل شرعی و سایر مشکلاتشان به آنها مراجعه می کنند.

وی با اشاره به اینکه این اماکن به همت ادارات کل تبلیغات اسلامی هر استان با توجه به وسعت و جمعیت از ۷۵ تا ۱۲۵متر مربع بنا می شود تصریح کرد: در ماهیت تفاوتی بین خانه های عالم و موسسات فرهنگی وجود ندارد، موسسات فرهنگی در شهرهایی که اداره تبلیغات اسلامی در آنها شعبه ای ندارد مانند بسطام، ایوانکی و… فعالیت خود را تحت عنوان نمایندگان اداره کل انجام می دهند.

عضو کارگروه عفاف و حجاب استان سمنان با اشاره به فعالیت های بخش عمرانی این اداره کل در حوزه ساخت و تجهیز خانه های عالم و نیز مجتمع های فرهنگی در سطح استان طی سال گذشته عنوان کرد: احداثخانه های عالم دیباج، کوهان، حق الخواجه، کلاته اسد، جودانه، حسین آباد، تلوبین، گلستان، ابراهیم آباد و تکمیل و تجهیز پایگاه های فرهنگی مسجد شهید افتخاری شاهرود، کانون فرهنگی ایوانکی، پایگاه فرهنگی سمنان، کانون سرخه و مومن آباد و تکمیل حوزه عصمتیه سمنان از مهمترین این فعالیت ها بوده است.

شکری با بیان این مطلب که اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان در سه حوزه فعالیت های قرآنی، کلاس های آموزشی و دوره های تخصصی به فعالیت فرهنگی می پردازد اذعان داشت: کلاس های آموزشی حوزه فرهنگ در این اداره کل شامل برگزاری دوره های آموزش قرآن مجید، معارف، احکام، نهضت قرآن آموزی، تربیت معلم قرآنی، مفاهیم، صوت، لحن و تفسیر می شود.

وی با اشاره به این که یک هزار و ۴۴۹ هیئت های مذهبی، ۱۰۸ کانون های فرهنگی، ۳۴ انجمن اسلامی ثبت شده در سطح استان سمنان وجود دارد ابراز داشت: دو هزار و ۵۶۴ نفر در برنامه های تابستانی اوقات فراغت، پنج هزار و ۸۱۴ نفر در مراسم اعتکاف و هفت هزار و ۴۰۰ نفر در دعای عرفه سطح استان شرکت داشته اند.

رئیس ستاد ساماندهی شئون مذهبی در مناسبت های فرهنگی استان سمنان همچنین از اعزام، شش هزار و ۱۶۱ نفر مبلغ در مناسبت های مختلف به استان خبر داد و گفت: ۸۲ نفر روحانی مستقر و طرح هجرت نیز در روستاها به فعالیت فرهنگی و مذهبی مشغول هستند.

شکری اظهار داشت: یک هزا ر و ۵۶۳ نفر نیز در فعالیت های قرآنی و همچنین ۳۶ هزار و ۷۲۱ نفر نیز در کلاس های فرهنگی و آموزشی که توسط روحانیان مستقر در سطح استان برگزار شده است شرکت داشته اند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان همچنین از شناسنامه دار شدن ۱۸۰۰ مداح استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۷۵۰ مورد در شاهرود، ۳۰۰ مورد در دامغان، ۲۵۰ مورد در سمنان، ۲۰۰ مورد در گرمسار، ۱۵۰ مورد در بیارجمند، ۹۰ مورد در میامی و ۶۰ مورد در مهدیشهر حظور دارند.

شکری با اشاره به فعالیت هفت ساله کانون مداحان استان سمنان ادامه داد: در بخش خواهران هم با توجه به وجود پتانسیل های موجود، ۴۵۰ خواهر علاقمند نیز آموزش مکرر دیده اند.

وی نوید صدور کارت تخصصی سطوح مختلف مداحان را داد و گفت: بزودی با حضور اساتید مجرب کشوری آزمون کتبی و شفاهی برای سطح بندی مداحان این استان را برگزار خواهیم کرد.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان سمنان تصریح کرد: با آموزش مداحان استان در قالب های مقتل شناسی، مقتل خوانی، مفاهیم قرآنی، ادعیه، ادبیات فارسی و عربی و… گام های بزرگی برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص خرافه زدایی از مداحی برداشته ایم.

شکری در پایان حضور ۱۲ سازمان دخیل در امر مداحی را یک آسیب دانسته و گفت: سلایق مختلف در این بخش مداحان ما را سردر گم می کند

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز