خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت خبر داد؛

سهولت دسترسی حاجیه‌ خانم‌ها به پزشک زن

asdasd
کد خبر : ۱۶۵۸۶۷

امسال از بین ۶۰ نفر از پزشکان خانم، ۴۵ نفر در هتل‌های محل استقرار زائران ایرانی در مکه و مابقی در مدینه منوره مستقر می‌شوند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت بر اجرای طرح انطباق پزشکان کاروان‌ها و انجام و ثبت معاینات اولیه زائران پیش از موعد اعزام در حج تمتع ۹۳ تأکید کرد.

به گزارش ایلنا، " سید علی مرعشی " در همایش نمایندگان استانی مرکز پزشکی حج و زیارت در شیراز با اشاره به سیاست‌های جدید این مرکز گفت: مطابق با الگوی پیشین که تا دو سال گذشته اجرا می‌شد، ‌ هر کاروان اعزامی از ایران به حج تمتع، از یک پزشک برخوردار بود اما با کاهش سهمیه‌های حج از سوی دولت عربستان سعودی‌، کاهش سهمیه‌های پزشکان اعزامی نیز اتفاق افتاد.

وی اعلام کرد: با اجرای طرح انطباق، در هر مجموعه هتل یک پزشک زن حضور خواهد داشت.

مرعشی مزایای استفاده از پزشکان خانم را سهولت دسترسی مراجعان زن به پزشک همجنس خود عنوان کرد و افزود: یکی دیگر از سیاست‌های مورد تأکید مرکز پزشکی حج و زیارت در حج تمتع سال جاری، ‌ انجام و ثبت کامل و دقیق معاینات اولیه زائران پیش از موعد اعزام می‌باشد که این مسئله موجب اطلاع پزشکان از تاریخچه بیماری زائران، ‌آگاهی از بیماری‌های خاص آن‌ها، ‌ اعتیاد و… خواهد شد.

وی همچنین بر گزینش و چینش نیروهای کادر پزشکی حج تمتع ۹۳ بر اساس تدین، تخصص و تجربه تأکید کرد و اظهار داشت: انتخاب پزشکان بر اساس نمرات ارزشیابی صورت گرفته در سالهای گذشته است.

مرعشی با بیان اینکه هدف ما از اعزام پزشکان، ‌ارائه خدمات حداکثری به زائران است، ‌ و توصیه‌هایی نیز به زائران در خصوص رعایت بهداشت فردی به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیردار و انجام مناسک حج با سلامت کامل ارائه کرد و تصریح کرد: زائران حج تمتع ۹۳ به ویژه افراد کهنسال از راهپیمایی‌های طولانی و تماس مستقیم با دیگر زائران در مراکز تجمع خودداری کنند و ضمن همراه داشتن داروهای شخصی و استفاده از مایعات زیاد، ‌ از مصرف غذاهای پرچرب به صورت بی‌رویه پرهیز کنند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت همچنین از رایگان بودن خدمات بهداشتی و درمانی در حج تمتع به روال سال‌های گذشته خبر داد و گفت: این خدمات شامل معاینه، ‌ بستری، ‌جراحی و… در بیمارستان‌های جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در مکه و مدینه و بیمارستان‌های عربستان سعودی می‌باشد.

لزوم استفاده از پزشکان مجرب در حج تمتع ۹۳

عادل مقصودی‌نژاد، معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت در این همایش با اشاره به چالش‌های پیش رو در حج تمتع سال‌های گذشته از قبیل تب دره ریفت و آنفلوآنزای خوکی، چالش مطرح امسال بیماری کورونا(mers - corona) است که بر اساس آمار‌ها بیش از ۴۰۰ نفر در سطح جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند و از این تعداد، ۳۲۰ مورد در کشور عربستان گزارش شده است اما خوشبختانه در مورد ابتلای زائران ایرانی به این بیماری گزارشی تاکنون نداشته‌ایم.

مقصودی‌نژاد تأکید کرد: با این وجود پزشکان حج بایستی ‌‌نهایت سعی و تلاش خود را در ارائه توصیه‌های لازم به زائران و آموزش بهداشت فردی به آن‌ها بکار گیرند.

مقصودی‌نژاد با تأکید بر استفاده از پزشکان مجرب در حج تمتع امسال، گفت: امسال از بین ۶۰ نفر از پزشکان خانم، ۴۵ نفر در هتل‌های محل استقرار زائران ایرانی در مکه و مابقی در مدینه منوره مستقر می‌شوند.

وی رعایت بهداشت فردی زائران را بسیار مهم دانست و از توزیع لوح‌های فشرده آموزشی در این زمینه خبر داد. تعیین پزشکان سرگروه و افزایش میزان اختیارات کار‌شناسی پزشکان در حج تمتع امسال دیگر محورهای سخنان معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت بود.

تشریح فرآیند انتخاب و سازماندهی پزشکان در حج تمتع امسال

علی اکبر رضایی، عضو کمیته سلامت مرکز پزشکی حج و زیارت دیگر سخنران این جلسه بود. رضایی با بر شمردن مشکلات روشهای قدیم و ممکن انتخاب پزشکان کاروانهای حج، ‌ گفت: در روش جدید و نهایی، انتخاب پزشک از طریق دو مدیر کاروان و با هماهنگی نماینده استانی مرکز پزشکی حج و زیارت و با توجه به هتل اسکان کاروان‌ها از بین لیست پزشکان نهایی صورت می‌گیرد و شهرهای دو کاروان مشترک و ظرفیت کاروان‌ها در این انتخاب لحاظ می‌شود.

تمام کارکنان و اعضای داوطلب هلال احمر فارس نیروهای بالقوه مرکز پزشکی حج و زیارت هستند

در این همایشمحمد رضا ابراهیمی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان فارس با اشاره به وسعت و پهناوری این استان گفت: استان فارس از لحاظ تنوع حوادثمقام اول و از نظر بروز حوادثجایگاه سوم را در کشور دارد و این مساله شرایط خاصی را در حوزه مدیریت بحران در این استان حاکم نموده است.

ابراهیمی با تشریح فعالیتهای عمرانی جمعیت هلال احمر استان فارس در ۳ سال و نیم گذشته اظهار کرد: با افتتاح پروژه‌ها و طرحهای عمرانی جمعیت هلال احمر استان فارس در هفته هلال احمر، شمار پروژه‌های گشایش یافته و بهره برداری شده این جمعیت به ۳۸ مورد می‌رسد.

او از کارکنان و اعضای داوطلب جمعیت هلال احمر فارس به عنوان نیروهای بالقوه مرکز پزشکی حج و زیارت یاد کرد و افزود: تمام کارکنان و اعضای این جمعیت آمادگی کامل دارند تا در صورت اعلام نیاز مرکز پزشکی حج و زیارت، به منظور ارائه خدمات به زائران، به حج تمتع و عمره و عتبات عالیات اعزام شوند و نمایندگان خوبی برای استان فارس باشند.

برخورداری از روحیه خدمتگزاری به بندگان خدا، انسان را در مسیر امن الهی قرار می‌دهد.

جواد قاسمی، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان فارس نیز در سخنانی تاکید کرد: اگر انسان بتواند روحیه خدمتگزاری به بندگان خدا را در خود احیا کند، در مسیر امن الهی قرار خواهد گرفت و آغاز مراحل سیر و سلوک برای او هموار خواهد شد.

وی یادآور شد: در عرفان اسلامی اصلی به نام استبدال وجود دارد که بر اساس آن اگر کسی توفیق خدمت به دیگران را یافت اما عملکرد مطلوبی نداشت و قدر این موقعیت و نعمت را به درستی به جا نیاورد، با قرار گرفتن در موقعیت و شرایط کاری دیگری، توفیق خدمت به مردم را از دست خواهد داد و در برخی موارد تنها تبدیل به ماشین امضا می‌شود.

قاسمی از دست اندرکاران و کادر مرکز پزشکی حج و زیارت خواست نعمت خدمت به زائرین بیت الله الحرام، مدینه منوره و عتبات عالیات را قدر دانسته و با ارائه خدمات بهینه به زائران، دغدغه مضاعف بیماری در غربت را برای آن‌ها برطرف کنند.

پزشکان؛ یکی از ارکان مهم کاروان‌های حج

مرادی، امام جمعه موقت شیراز نیز با حضور در جمع نمایندگان استانی مرکز پزشکی حج و زیارت، در سخنانی به تبیین اهمیت فریضه حج به عنوان یکی از ارکان مهم دین مبین اسلام پرداخت.

وی مدیر، روحانی و پزشک را سه رکن مهم کاروان‌های حج بر شمرد و با اشاره به اهمیت مراقبت بیشتر از زائرین می‌انسال و کهنسال، خواستار ارائه خدمات هر چه بهتر کادر پزشکی به زائران خانه خدا در حج تمتع امسال شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز