خبرگزاری کار ایران

ضرورت معافیت مالیاتی برای صنعت گردشگری

asdasd
کد خبر : ۵۷۴۱۳۰

دولت در لایجه بودجه سال 97 قیمت بنزین و سایرحامل‌های انرژی و درآمدهای حاصل از دریافت مالیات را افزایش داده است، به عبارتی درآمدهای مالیاتی در قانون بودجه امسال 116 هزار و 400 میلیارد تومان بوده است که در لایحه بودجه سال 97 به 128 هزار و 700 میلیارد تومان رسیده است.

روزنامه تجارت نوشت: اگر این میزان درآمدها در لایحه بودجه سال 97 از سوی نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی مصوب شود، به احتمال زیاد شاهد گرانی سفرهای داخلی خواهیم بود که این امر با رویکرد اقتصاد مقاومتی و رونق بخش گردشگری کشور مغایرت اساسی دارد.

به عبارت ساده‌تر هرساله افزایش نرخ مالیات و جریمه دیرکرد بیمه و عوارض باعث شده است که نرخ خدمات سفر از جمله قیمت اقامت به ویژه نرخ هتل‌ها افزایش پیدا کند که این افزایش قیمت اقامت در هتل‌ها باعث شده است که استقبال مردم از سفر و همچنین اقامت در هتل‌ها کاهش پیدا کند و چنانچه به سفر روند در خانه‌های اجاره‌ای اقامت کنند که این امر بسیاری از هتل‌های کشور را در آستانه ورشکستگی قرار داده است، به گفته بسیاری از کارشناسان صنعت گردشگری کشور، هم‌اکنون هتل‌ها با تمام ابزار و امکاناتی که در اختیار دارند، نمی‌تواند با خانه‌های اجاره‌ای رقابت کنند، زیرا خانه‌های اجاره‌ای نه مالیات می‌دهند و نه مشمول جریمه دیرکرد بیمه و عوارض می‌شوند و نه اداره اماکن به دلیل پذیرش مسافران بدون هویت آن‌ها را بازخواست می‌کنند و متاسفانه در آیین‌نامه‌های دولتی هم از این واحدها حمایت می‌شود. این شرایط رقابت ناسالمی را پدید آورده و صنعت هتلداری را که می‌تواند اشتغال‌زایی قابل توجهی برای جوانان کشور به همراه داشته باشد در شهرهای کوچک و کم‌مسافر در معرض تهدید قرار داده است.

*سفر در سال 97 گران‌تر می‌شود

درخصوص تاثیر افزایش نرخ مالیات، بنزین و سایر حامل‌های انرژی در لایحه بودجه سال 97 بر صنعت گردشگری به ویژه هتلداری کشور، جمشید حمزه‌زاده رییس جامعه هتلداران ایران می‌گوید: به طورحتم افزایش نرخ‌ها در بخش مالیات‌ها، بنزین و حامل‌های انرژی، نرخ خدمات سفر را افزایش خواهد داد که این امر باعث می‌شود صنعت گردشگری داخلی متاثر شود و از این جریان آسیب ببیند. شاید مردم مسافرت را حذف نکنند،اما یقینا کیفیت خدمات کاهش پیدا می‌کند و چادرخوابی و اقامت در خانه‌های اجاره‌ای رواج بیشتری پیدا می‌کند. احتمالا واحدهای خدماتی گردشگری برای اینکه مشتری‌های خود را در سال آینده از دست ندهند و گرفتار افزایش قیمت نامتعارف نشوند، کیفیت خدمات را پایین نگه دارند که با این کار، استاندارد سفرهای داخلی نیز بیشتر از این زیر سوال می‌رود. افزایش نرخی که هتل‌ها در این چند سال داشته‌اند ناشی از تورم و هزینه‌ای تحمیلی بوده است، زیرا حاشیه سود هتل‌ها به دلیل افزایش دستمزدها، مالیات‌ها و هزینه‌های جاری به نسبت سال‌های گذشته کمتر شده و هر سال هم کمتر می‌شود. کشورهای موفق در گردشگری براساس برنامه‌ای منسجم همواره با کاهش عوارض و مالیات سعی می‌کنند از صنعت گردشگری حمایت کنند، درحالی‌که هتل‌های ما به دلیل انواع مالیات‌ها، عوارض‌ها و جریمه‌ها، هر سال بی‌رمق‌تر می‌شوند و در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند. مالیات‌های سنگینی که به واحدهای اقامتی متحمل شده است بیش از ۳۰ تا ۳۵ درصد نرخ اقامت را گران‌تر کرده است.

* کاهش جذب گردشگر در راستای دریافت مالیات

درخصوص این موضوع که کشورهای موفق در گردشگری براساس برنامه‌ای منسجم همواره با کاهش عوارض و مالیات سعی می‌کنند از صنعت گردشگری حمایت کنند، اما در ایران کاهش دریافت مالیات و عوارض از صنعت گردشگری کشور اتفاق نمی‌افتد، امیر هاتفی نایب رییس انجمن دفاتر سفر هوایى گردشگرى و زیارتى استان تهران، در گفت‌وگو با «تجارت» می‌گوید: معتقدم دولت باید ترفندی پیدا کرده و مالیات را به روش‌های دیگر از صنعت گردشگری کشور دریافت کند، این شیوه که در راستای محاسبه و دریافت مالیات چه مالیات‌های ارزش افزوده و چه مالیات تکلیفی انجام می‌شود نه کمکی به بودجه دولت می‌کند و نه راهکاری برای پیشبرد، رونق و توسعه صنعت گردشگری کشور است. یکی از شعارهای دولت همواره این بوده است که قصد دارد در برنامه‌ریزی‌های خود آمار توریست و گردشگر را در کشور افزایش دهد، لذا معتقدم با این نوع روش دریافت مالیات، آمار توریست روبه تنزل خواهد رفت.

*لزوم دریافت مالیات از مشتقات صنعت گردشگری

هاتفی تصریح می‌کند: معتقدم دولت باید صنعت گردشگری را معاف از مالیات کند. منظور از معافیت مالیاتی صنعت گردشگری بدین معنا نیست که سازمان مالیاتی کشور از این صنعت درآمدزایی نداشته باشد، بلکه سازمان مالیاتی کشور باید از مشتقات صنعت گردشگری مالیات دریافت کند. به عنوان مثال وقتی گردشگری به ایران سفر می‌کند، این گردشگر از صنایع دستی خریداری کرده و از سرویس‌های حمل و نقل و هتل‌های کشور استفاده می‌کند، لذا از مشتقاتی که از ورود یک گردشگر به کشور حاصل می‌شود سازمان مالیاتی کشور باید مالیات دریافت کند.

* سفر در سال 97 گران‌تر نمی‌شود

نایب رییس انجمن دفاتر سفر هوایى گردشگرى و زیارتى استان تهران تاکیدمی‌کند: به عنوان مثال از یک شرکت مسافرتی داخلی مالیات مستقیم دریافت می‌شود، لذا باید ثبت نام اولیه معاف از مالیات شود و سپس از مشتقات بعدی مالیات دریافت کنند. مسئولان باید هر چه سریعتر برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهند و راهکار جدیدی برای دریافت مالیات از صنعت گردشگری کشور بیاندیشند تا هم چرخه اقتصادی صنعت گردشگری کشور بچرخد و هم سازمان مالیاتی کشور از این صنعت مالیات دریافت کند. همچنین معتقدم نرخ سفر در سال 97 افزایش پیدا نخواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز