خبرگزاری کار ایران

هیبریدی، راهکار مقابله با آلودگی هوا

asdasd
کد خبر : ۵۷۱۹۳۳

آلودگی هوا و مشکلات ناشی از مصرف سوختهای فصیلی باعث شده تا جهان از خودروهای بنزینی و گازوییلی فاصله بگیرد به همین دلیل شاهد هستیم که کشورهای بزرگ تولیدکننده خودرو سرمایه‌گذاری‌های سنگینی کرده‌اند تا خودروهای برقی تولید کنند.

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در روزنامه تجارت نوشت:امروزه کارخانه‌های بزرگی مانند هیوندای کره، خودروسازان ژاپنی، آلمانی، چینی و دیگر کشورها سیاست‌گذاری اصلی خودشان را بر تولید خودروهای برقی گذاشته‌اند. کشورهایی وارد کننده نفت برای آنکه از بحران خرید نفت و بنزین فاصله بگیرند، چشم‌انداز سالهای آینده خود را بر استفاده از سوخت‌های تجدید پذیر قرار داده‌اند. کشورهای پیشرفته پیش بینی کرده‌اند که تا 12 سال آینده خودرویی که با سوخت فصیلی حرکت می‌کند، در کشورشان حرکت نخواهد کرد. این در حالی است که خودروسازان کشورمان در فکر ادامه تولید خودروهایی هستند که اکنون از نظر مصرف سوخت درصد بسیار بالایی دارند.

این ساختار معیوب وزارت صنعت کشورمان است که نتوانسته برای خودروسازان سیاست‌گذاری کند. امروزه همچنان با همان سیاستی حرکت می‌کنیم که 50 سال پیش در صنعت خودرو حرکت کردیم. در حالی که خودروسازان جهان هر سال حداقل یک مدل خودرو جدید تولید می‌کنند، 30 سال است که درجا می‌زنیم و نتوانسته‌ایم تولید متفاوتی داشته باشیم.

خوشبختانه امروزه در کشورمان امکان تولید خودروهای برقی و هیبریدی وجود دارد، اما مشخص نیست به چه دلیل بر تولید خودروهای بنزینی تا بدین اندازه تاکید می‌شود. از سوی دیگر زمزمه تولید خودرو هیبریدی با کمک هیوندای کره جنوبی در کشورمان مطرح شده است. اما خوش بینی نسبت به این ادعا وجود ندارد. تا به امروز بارها از سوی خودروسازان خارجی با کم لطفی رو به رو بوده‌ایم. پژو فرانسه و بنز آلمان در اعمال تحریم‌ها شاهد بودیم که همه چیز را رها کردند و دست ما را در پوست گردو گذاشتند.

بنابراین اگر امروز به فکر راه‌اندازی خط تولید خودرو هستیم، ابتدا اینکه در انتخاب شریک تجاری خودمان نهایت دقت را داشته باشیم، دوم اینکه در انجام این مهم عجله کنیم و سوم به سرعت به سوی بومی سازی گام برداریم. بی‌شک در خودرو هیبریدی باید توان تولید باطری‌های مربوطه را به دست بیاوریم و قطعه‌سازان را تشویق کنیم که دست به تولید قطعات این خودروها بزنند.

البته تجربه نشان داده که همکاری ما با کره‌ای‌ها بد نبوده و آنها همکاری بیشتری نسبت به دیگر کشورها با ایران داشته‌اند. بنابراین می‌توانیم در تولید خودرو هیبریدی با کره فاز جدید همکاری را آغاز کنیم به شرط آنکه سرعت را صدها برابر کنیم.

در گذشته برجام وجود نداشت و تحریم‌ها اعمال شد. اما امروزه نتیجه مذاکرات بیانگر آن است که می‌توانیم به فعالیت اقتصادی با کشورهای جهان ادامه دهیم. هرچند که نباید فرصت را از دست بدهیم و از خودروسازانی مانند هیوندا که همکاری خوبی داشته، در مسیر تولید خودرو هیبریدی نهایت استفاده را ببریم.

نکته مهمتر آن است که تا زمان تولید خودرو هیبریدی، نسبت به واردات خودرو هیبریدی نهایت انعطاف را داشته باشیم. امروزه خودروهای هیبریدی ظاهر جذابی دارد، نیازی به هزینه‌های سوخت ندارد و می‌تواند بسیار مقرون به صرفه باشد.

بنابراین باید ابتدا سایت ثبت سفارش برای این خودروها همواره باز بماند. دوم اینکه قیمت این خودروها بالاست و باید برای آنها تسهیلات در نظر گرفته شود و سوم اینکه برای استفاده از هیبریدی فرهنگ سازی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز