خبرگزاری کار ایران

انعطاف در بستن ثبت سفارش خودرو

asdasd
کد خبر : ۵۷۰۸۴۰

امروزه آلودگی هوا جان انسانها را تهدید می‌کند و این آلودگی در فصول سرد سال که معضل وارونگی هوا شدت می‌یابد، بیشتر می‌شود. بر اساس اعلام مسوولان، خودروها رتبه اول را در آلودگی هوا دارند که البته کیفیت تولید خودرو از همه بیشتر آزار دهنده است.

علی وقف چی نماینده زنجان در مجلس درباره ثبت سفارش خودرو در روزنامه تجارت نوشت: در این بین دو معضل بزرگ داریم. اول اینکه مردم ما فرهنگ استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی را ندارند و هنوز استفاده از خودرو شخصی حرف اول را می‌زند و دوم اینکه مسوولان نیز به وظایف خودشان درست عمل نکرده‌اند و سیستم حمل و نقل عمومی به اندازه‌ای گسترش نداشته که مردم به سادگی و بدون مشکل از آنها استفاده کنند. بنابراین هم به فرهنگ سازی نیاز داریم و هم باید زیرساختها را آماده کنیم. نباید فراموش کنیم که مردم الگوپذیری دارند. یعنی اگر ببینند که مسوولان چگونه رفتار می کنند، مردم نیز به تبعیت از آنها اقدام خواهند کرد.

اما نکته اصلی این است که وقتی مردم ما فرهنگ لازم را در کاهش آلودگی هوا ندارند، از خودرو شخصی استفاده می‌کنند و اقبالی به حمل ونقل عمومی نشان نمی‌دهند، شرایط را برای آنان به نوعی فراهم کنیم که ناچار به استفاده از خودروهای هیبریدی شوند. البته برای خودروهای بنزینی فناوری های جدیدی تعریف شد که به عنوان نمونه شرط را بر این گذاشتند که اگر خودرو متوقف بود، خود به خود خاموش شود. اما حتی این سیستم وارد کشورمان نشد. بنابر این ناچار هستیم فناوری تولید را به نوعی تغییر بدهیم که کاهش آلودگی در دستور کار قرار بگیرد.

امروزه خودرو درکشور ما دو معضل بزرگ دارد. اول اینکه بنزین مصرف می‌کنند و دوم اینکه مصرف آنها به اندازه‌ای بالاست که در هیچ جای جهان پذیرفته نیست. وقتی در کشورمان خودرویی تولید می‌کنیم که 12 لیتر در هر 100 کیلومتر بنزین مصرف می‌کند و اجازه واردات خودروهای خارجی کم مصرف را نمی‌دهیم و تعرفه بالا برای آنها وضع می‌کنیم، یعنی غیر مستقیم از آلودگی حمایت کرده ایم. بنابر این باید روش خودمان را تغییر بدهیم.

نکته مهم این است که وقتی فناوری روز دنیا را نداریم و به سوی آن هم حرکت نمی‌کنیم، باید آن فناوری را تهیه کنیم. متاسفانه نظام مدیریتی در کشور ما عکس عمل می‌کند. در بخش‌هایی مانند تولید پوشاک، کفش، مواد خوراکی و... که توانمند هستیم، به صورت قانونی و قاچاق کالا وارد می‌کنیم اما در بخش‌هایی مانند خودرو که توانمندی لازم را نداریم، اصرار بر تولید داریم. نتیجه آن می‌شود که امروزه جهان در حال خداحافظی با خودرو بنزینی است و تمامی کشورها به این سمت رفته‌اند که تا 12 سال آینده خودرو بنزینی در کشورشان رفت و آمد نکند و ما تازه خط تولید جدید بنزینی راه اندازی می‌کنیم. هیچ کجای دنیا این سیاست وجود ندارد که یک کشور همه چیز را خودش تولید کند. امروزه خودرو هیبریدی و برقی نیاز جدی برای کشورمان است اما نه توان تولید آن را داریم و نه اجازه واردات را می‌دهیم. نتیجه آن می‌شود که مردم ما باید آلودگی تنفس کنند و جان بدهند.

امروزه زمزمه تولید خودرو هیبریدی مطرح شده است. اول اینکه دست تمامی کسانی که به دنبال تولید خودرو هیبریدی در ایران هستند را می‌بوسیم که یک گام از خودرو تمام بنزینی فاصله گرفته‌ایم. البته انتظار داریم زیرساختهای استفاده از هیبریدی فراهم شود. دادن تسهیلات برای خرید نیاز اولیه خودروهای هیبریدی است. اما این تولید در میان مدت جواب می‌دهد و امروزه نیاز داریم برای فرهنگ سازی و تغییر تفکر استفاده از خودرو بنزینی، واردات خودروی هیبریدی اتفاق بیفتد. بهترین راهکار این است که ثبت سفارش برای خودروهای هیبریدی باز شود اما اعمال محدودیت برای خودروهای بنزینی را داشته باشیم تا از یک سو مردم خودرو هیبریدی را بیشتر بخرند و از سوی دیگر شاهده جایگزینی هیبریدی با بنزینی باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز