خبرگزاری کار ایران

تحلیف درهراس

asdasd
کد خبر : ۵۳۹۲۸۵

پس از مدتها جنجال و اظهارات سوال برانگیر، دونالد ترامپ در روز ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا، ادای سوگند خواهد کرد. اما ترامپ به‌اندازه ای حاشیه سازی کرده که با انواع تهدیدها رو به رو شده است.

البته بسیاری از آمریکایی‌ها نسبت به انتخاب ترامپ اعتراض داشته و معتقد هستند که وی نباید رییس جمهور می‌شد. از زمانی که نتیجه انتخابات آمریکا اعلام شد، تجمع‌های اعتراض آمیز بسیاری برپا شد. خبرگزاری اسپوتنیک، گزارش داد که در یکی از این اعتراضها، تظاهرکنندگان وارد خیابان‌های بخش مرکزی منهتن شدند و به سوی آسمان‌خراش ترامپ رفتند که رئیس‌جمهوری منتخب در آنجا زندگی می‌کند. همچنین چند صد نفر در پارک محلی جمع شده‌اند و شعار می‌دهند «ترامپ، رئیس‌جمهوری من نیست». تظاهرات مشابهی نیز در شهر سیاتل برگزار و به تیراندازی منجر شد. گرچه رسانه‌های محلی اعلام کردند در این تیراندازی 4 نفر کشته شدند ولی پلیس محلی این خبر را تأیید نکرده است. نخستین ناآرامی‌ها و درگیری‌ها در کالیفرنیا و اورگان رخ داد. در این ایالت صدها نفر وارد خیابان‌ها شدند، سطل‌های زباله را آتش زدند و ویترین‌ها را شکستند. از این دست اعتراضها بسیار اتفاق افتاد اما شدیدترین آنها به تازگی اتفاق افتاد که یکی از آمریکایی‌ها در اعتراض به انتخاب ترامپ در مقابل هتل رییس جمهور جدید آمریکا، خودش را به آتش کشید.

داعش ترامپ را تهدید کرد

با این وصف تا دو روز دیگر ترامپ به صورت رسمی‌وارد کاخ سفید می‌شود. اما به نظر می‌رسد که این مراسم آبستن حوادث مهمی‌باشد. زیرا گزارش‌ها حاکی از آن است که گروه تروریستی داعش قصد دارد در روز تحلیف دونالد ترامپ -- رئیس جمهور منتخب آمریکا -- ، حمله تروریستی ترتیب دهد. عناصر داعش همچنین این روز را "جمعه خونین" نامیده‌اند. همچنین، این گزارش‌ها نشان می‌دهد داعش چند عنصر انگلیسی‌زبان در آمریکا را در چند ماه اخیر آماده کرده است تا مسئولیت پیام رسانی میان این عناصر در خاک آمریکا را انجام دهند.

بیانه‌امنیتی کاخ سفید

همین امر باعث شد تا رئیس جمهوری در حال گذار آمریکا برای دفع هر گونه حمله تروریستی در مراسم تحلیف جانشینش، از نیروهای امنیتی بخواهد تا بالاترین سطح امنیتی را رعایت کنند. اسپوتنیک نوشت: باراک اوباما رئیس جمهوری دموکرات آمریکا که تا دو روز دیگر جای خود را به دونالد ترامپ جمهوریخواه می‌دهد، از مقامات امنیت ملی و مبارزه با تروریسم این کشور خواست تا به هنگام برگزاری مراسم تحلیف ترامپ، تدابیر امنیتی را در بالاترین حد ممکن رعایت کنند. در همین راستا، کاخ سفید با صدور بیانیه ای، از همه نهادهای ذیربط خواست تا برای ممانعت از هر گونه تهدید تروریستی و یا خشونت‌های فردی متاثر از افراط گرایی، سطح هشدار امنیتی را در بالاترین حد نگه دارند. در بیانیه کاخ سفید علاوه بر بازنگری تدابیر امنیتی مراسم تحلیف ترامپ، به این موضوع که اوباما در جریان عملیات‌های مبارزه با تروریسم در عراق و سوریه قرار گرفته نیز اشاره شده است. بیانیه کاخ سفید به نقل از اوباما مدعی می‌شود: به لطف تلاش‌های آمریکا در تسریع عملیات‌های ضد تروریسم، داعش در آستانه شکست دائمی‌است چرا که در روزهای اخیر، نیروهای امنیتی عراق موفقیت‌های چشمگیری در موصل داشته‌اند، حال آنکه در شمال سوریه نیز، شرکای منطقه ای آمریکا، موفق به کاهش تحرکات داعش در اطراف الرقه شده‌اند.

خطرات ممکن

در این رابطه خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی خطراتی که ممکن است مراسم تحلیف دونالد ترامپ را تهدید کند، پرداخت. خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره خطراتی که ممکن است مراسم تحلیف دونالد ترامپ، رئیس جمهور آینده‌امریکا را تهدید کند، نوشت: تک تیراندازها و حملات با کامیون یا پهپادها از مهمترین تهدیدهایی است که سرویس‌های امنیتی آمریکا برای مراسم تحلیف دونالد ترامپ در روز جمعه، خود را برای مقابله با آن آماده کرده‌اند. پس از حملات با کامیون و زیر گرفتن مردم در شهر نیس (فرانسه) و در برلین که سال گذشته روی داد، مقامات آمریکایی برای جلوگیری از چنین سناریوهایی در واشنگتن که قرار است حدود یک میلیون نفر برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید در آنجا گرد هم آیند، تدابیری اندیشیده‌اند.

جه جانسون، وزیر امنیت داخلی آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در این ساختمان فوق امنیتی که حدود 50 نهاد آمریکایی مسئولیت هماهنگی امنیت مراسم تحلیف را بر عهده خواهند داشت، گفت: «ما از هیچ تهدید خاص و معتبری آگاهی نداریم.»

وی افزود: «جو تروریستی حاکم بر جهان حتی با سال 2013، یعنی هنگام مراسم تحلیف باراک اوباما برای دومین دوره ریاست جمهوری، بسیار متفاوت شده است. احتمال حملات برنامه ریزی شده و هدایت شده توسط اشخاصی که از گروههای تروریستی الهام می‌گیرند، بیشتر از حملاتی است که از سوی شبکه‌های افراطی فرماندهی می‌شود.» این مقام آمریکایی گفت: «ما باید نگران افراط گرایی در خاک خود، افراط گرایی که در آمریکا به وجود آمده و اقدامات افرادی که افراط گرا شده‌اند، باشیم.» یکی از مهمترین نگرانی‌ها حمله با کامیون و زیر گرفتن مردم است. وی در ادامه گفت: «محل برگزاری این مراسم، به شدت با ماشین‌های سنگین، کامیون‌ها و میکسرهای حمل بتن محافظت می‌شود تا از دسترسی ماشین‌های غیرمجاز به این محل جلوگیری شود.» جه جانسون گفت: «نگرانی دیگر، پهپادها هستند که ارزان قیمت و بسیار در دسترس است. به دلایل امنیتی، حضور این پهپادها در آسمان واشنگتن ممنوع شده است، اما این تهدید ویژه مسئله ای است که ما خود را برای آن آماده کرده‌ایم و فناوری لازم را برای مقابله با آن در اختیار داریم.» مراسم‌های رسمی‌قرار است از روز پنجشنبه با گذاشتن دسته گل در گورستان نظامی‌آرلینگتون آغاز شود و روز جمعه با ادای سوگند در مقابل کاپیتول (ساختمان کنگره) و سپس رژه رئیس جمهور تا کاخ سفید و پس از آن با یک ضیافت ادامه خواهد یافت. در پایان، صبح روز شنبه یک مراسم مذهبی در کلیسای جامع برگزار می‌شود.

حدود 28 هزار مأمور مخفی (که مسئولیت تامین امنیت رئیس جمهور و شخصیت‌ها را بر عهده دارند)، گارد ملی، پلیس فدرال (اف.بی.آی) و پلیس محلی قرار است در پایتخت مستقر شوند. بخش زیادی از این رویدادها در معرض دید عموم برگزار می‌شود به خصوص مراسم ادای سوگند که نه تنها رئیس جمهور کنونی و رئیس جمهور منتخب در آن شرکت دارند، بلکه رؤسای جمهور سابق و بسیاری از مسئولان بلندپایه دولتی و اعضای کنگره نیز در آن شرکت دارند و همگی در فضای کوچکی در محوطه بیرونی ساختمان کنگره گرد هم می‌آیند. تدابیر امنیتی برای محافظت از مقامات اتخاذ شده است. شیشه‌های ضدگلوله و همچنین گشت زنی تیراندازهای نخبه سرویس‌های مخفی در پشت بام‌های ساختمان‌های اطراف از جمله ای تدابیر است. اف.بی.آی همچنین قرار است از آشکارسازهای مواد رادیواکتیو و مواد شیمیایی استفاده کند.

همچنین رژه سنتی رئیس جمهور جدید در خیابان پنسیلوانیا بین ساختمان کنگره و کاخ سفید نیز از جمله موارد مشکل ساز است. در سال 1977 جیمی‌کارتر با پیاده روی کل این مسیر با مسافت حدود 1/8 کیلومتر، تعجب همه را برانگیخت. پس از آن، بیشتر رؤسای جمهور بخشی از این مسیر را پیاده رفته‌اند. بین 700 هزار تا 900 هزار نفر قرار است در مراسم ادای سوگند رئیس جمهور جدید شرکت کنند، از جمله 99 گروه تظاهرکننده. تردد خودروها در کل مسیر پارک «نشنال مال» در مرکز واشنگتن ممنوع است و افراد پیاده نیز به دقت مورد تفتیش بدنی قرار خواهند گرفت.

منبع: روزنامه تجارت

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز