خبرگزاری کار ایران

تقی زاده خامسی در شهر فردوسی!

asdasd
کد خبر : ۵۲۴۸۵۷

قاسم تقی زاده خامسی شهردار مشهد شد.

میثم سعادت در جهان اقتصاد نوشت: بعد از محمدعلی نجفی که چند روز پیش حکم شهرداری او بر تهران تصویب شورای شهر شده بود این بار نوبت تقی زاده خامسی بود که برای مشهدالرضا ردای شهرداری بپوشد و بعد از نزدیک به پانزده سال، در مشهد نمادهایی از رنگ دیگر نصب شود.

در سال‌های گذشته شهرداری مشهد همیشه در دست چهره‌های شاخص جریان اصولگرا بوده است. مهمترین این چهره‌ها صولت مرتضوی بود که در زمان انتخابات و همزمان با زلزله خفیف مشهد به جلسات جمنا در تهران می‌آمد و برای معرفی سید ابراهیم رئیسی در سمت نامزد ریاست جمهوری رایزنی می‌کرد.

معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور در دولت احمدی‌نژاد تنها شهردار سیاسی کرج در دهه گذشته نبود. پیش از او سید هاشم بنی‌هاشمی شهردار مشهد بود که او نیز مدت زیادی لباس سیاست پوشید و در قامت جبهه پایداری بر صندلی سبز مجلس نشست. بعد از او نوبت پژمان بود که چند صباحی بر صندلی شهرداری تکیه کند و بعد از او و پایان دولت احمدی‌نژاد نوبت به صولت مرتضوی رسید. از این جمع پژمان برای یکی دو شهر رزمه پر کرده و شاید بتواند دوباره به کسوت شهرداری، البته در شهری کوچکتر، بازگردد اما صولت مرتضوی، که تجربه تلخی در شهرداری دارد بعید است مسئولیت مشابهی قبول کند.

صولت مرتضوی لیسانس الهیات داشت چنانچه رئیس شورای شهر مشهد نیز تحصیلات مربوط به دندانپزشکی داشت و این مسئله در سال‌های گذشته یکی از محورهای نقد شورا و شهرداری بود. از همه جالب تر اما برادر سعید جلیلی در سمت معاون شهردار مشهد بود که اقدامات او بارها و بارها خبر ساز شد. زمانی نقشه بی حجابی مشهد مقدس را تهیه کرد و زمانی دیگر که با لباسی عجیب در صحن شورای شهر کرج حضور یافت و بار دیگری که با یکی از بازیگران زن سینمای ایران در ژاپن دیده شد. از همه جالب‌تر اینکه او خود را در قامت نظریه پرداز جریان اصولگرا می‌بیند و چندی پیش پیروزی‌های اصولگرایان در انتخابات را پیروزی‌های دوپینگی خوانده بود که موحب مفنگی شدن این جریان و اعتیاد به دوپینگ شده است!

حالا اما فردی جدید بر شهرداری مشهد تکیه زده است. با برنامه‌ای متفاوت. قاسم تقی زاده خامسی. او که متولد سال ۱۳۳۶ در مشهد است و ۴۰ سال از عمر خود را نیز در این شهر گذرانده‌است. وی مدرک لیسانس عمران خود را از نیویورک آمریکا و ارشد همین رشته را نیز از دانشگاه امیرکبیر تهران اخذ کرده‌است.

تقی زاده خامسی را بیشتر به عنوان معاون کرباسچی می‌شناسند. با این حال سال هاست در جلسات منظم خراسانی‌های مقیم تهران رفت و آمد دارد و با اصلاح‌طلبان تهران نیز رابطه نزدیکی دارد. در انتخابات سوم شوارها به عنوان نامزد اصلاح‌طلبان حضور یافت که البته لیست چمران برنده شد و خامسی موفق به حضور در شورای شهر نشد.

او در سال‌های ۶۶ تا ۷۱ معاون فنی و عمران استانداری خراسان بزرگ بوده‌است و در شهرداری تهران، در سه حوزه معاونت خدمات شهری، معاونت فنی و عمران و معاونت شهرسازی، همراه و همپای غلامحسین کرباسچی شهردار وقت تهران بوده‌است و با دو شهردار بعداز وی نیز همکاری داشته‌است.

تقی زاده خامسی البته برای رسیدن به شهرداری مشهد رقابت سختی با غلامرضا انصاری عضو شورای شهر تهران داشت. انصاری چهره‌ای مدرن و توانمند در مدیریت شهری بود که سابقه طولانی در پذیرش مسئولیت‌های مختلف داشت و نسبت به خامسی که چهره‌ای میانه رو و سازنده دارد، انصاری چهره‌ای فرهنگی و اصلاح طلب بود. با این حال درجلسه شورای شهر با انصراف انصاری، هر پانزده رای اعضای شورای شهر به سبد تقی زاده خامسی رفت تا مسئولیت شهرداری او در سال‌های آینده بر گردن تک تک اعضای شورای شهر باشد.

بتول گندمی درباره انتخاب شهردار مشهد می‌گوید در فرایند انتخاب شهردار مشهد در مرحله اول نامزدهای تصدی این مسئولیت، دیدگاه‌های خود را معرفی کردند و برنامه‌های آنام در حوزه‌های مختلف شهری مورد بررسی قرار گرفت و تعداد نامزدهای شهرداری به شش نفر رسید. در گام دوم این شش نفر برنامه‌های خود را برای ارائه شهر گفتند و برنامه آقای تقی زاده خامسی با اقبال بیشتر مواجه شد و قرار شد ایشان به عنوان شهردارد آینده مشهد معرفی شود.

منتخب مردم مشهد در پنجمین دوره شورای شهر درباره رئوس برنامه‌های شهردار آتی مشهد گفت تاکید بر شهر هوشمند و شهروند محوری مهمترین برنامه ایشان برای اداره شهر بود ضمن اینکه ایشان تجربه بالایی در اداره شهر داشتند و شناخت نسبی ایشان از شهر مشهد باعث شد اعتماد بیشتری از اعضای شورای شهر را داشته باشند و در نهایت به عنوان گزینه نهایی معرفی شوند.

وی افزود با توجه مدیریت شهری آقای تقی زاده خامسی در تهران و برنامه مشخص شهرداری ایشان با اتفاق نظر همه منتخبین و اجماع همه منتخبین برگزیده شدند و امیدوارم این انتخاب باعث شود در عملی کردن برنامه‌ها از هیچ کوششی دریغ نکنند و مشهد شاهد تحول خوبی در عرصه مدیریت شهری باشند.

گندمی افزود در شهرداری آینده مشهد شاهد حضور مدیران جوان و استفاده از مدیران زنان در مدیریت شهری خواهیم بود و این مسئله را آقای خامسی بارها به منتخبین تاکید کردند. ضمن اینکه ضرورت استفاده از نیروهای بومی توانمند جریان اصلاح‌طلب نیز مورد توجه ایشان قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز