خبرگزاری کار ایران

اشتغال محور اساسی برنامه ششم نیست

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اشتغال محور اساسی برنامه ششم توسعه نیست گفت: آنچه که در لایحه بودجه سال ۹۶ شاهد آن هستیم در حقیقت دنبال کردن‌‌ همان بودجه‌ای است که در سنوات گذشته آمده است. ما شاهد بودجه ریزی جدید در عرصه اشتغال نیستیم.

به گزارش ایلنا به نقل از تسنیم، علیرضا محجوب، اظهار داشت: در برنامه ششم بیشتر از سایر برنامه‌ها به اشتغال توجه شده است اما با نقص‌هایی هم همراه است و الویت یکم و محور برنامه نیست.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متوسط خالص ایجاد اشتغال در برنامه ششم توسعه سالانه ۹۵۵ هزار شغل است گفت: در متوسط رشد سالانه اشتغال، مهم‌ترین بخش ارتباطات است که رشد ۵. ۹ درصد را نشان می‌دهد. سیاست‌های اشتغالی دولت باید منبع آفرین باشد. البته در حال حاضر بالا‌ترین وابستگی اشتغال به بانک است.

وی با تأکید بر اینکه باور دولت و مجلس بر این نیست که اشتغال محور اساسی برنامه ششم توسعه و تحرکات است اظهار داشت: نمی‌توان دفاع مطلقی از برنامه ششم توسعه درباره اشتغال داشت. در حال حاضر ۹. ۴درصد از افراد در دانشگاه‌ها مشغول تحصیل هستند بنابر این سهم اشتغال دانشگاهیان قابل ملاحظه است و باید مد نظر قرار گیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تدوین برنامه‌های توسعه آرمان گرایانه است گفت: رسیدن به اهداف برنامه به نحوه اجرا و میزان پایبندی به آن بستگی دارد. بین اعمال دولت برای ایجاد اشتغال و برنامه، پیوستگی و نزدیکی وجود دارد. در سال آینده نخستین آثار عملیاتی اجرایی برنامه ششم توسعه آشکار می‌شود. هنوز دولت و مجلس شورای اسلامی باور ندارند که محور اصلی برنامه باید اشتغال باشد.

وی در ادامه با اشاره به بودجه تخصیص داده شده در بحث اشتغال بیان داشت: بودجه به مفهوم قانونی هزینه و درآمدهای دولت است. اینکه دولت چقدر در مورد اشتغال هزینه خواهد کرد، بین ما و همه اختلاف وجود دارد. عده‌ای می‌گویند ما هر کالایی که می‌خریم، این کالا توسط عده‌ای کار می‌شود و خود به خود در آن اشتغال وجود دارد، اما خیر! منظور از بودجه در عرصه اشتغال این نیست، بلکه منظور بودجه ریزی مولد است.

وی ادامه داد: بودجه ریزی مولد غرضش تشویق آن دسته از فعالیت‌های اقتصادی است که جنبه اشتغال آفرینی دارند یا اینکه کاربر هستند و ذاتاً تعداد اشتغال بیشتری را سبب می‌شوند. متاسفانه در بودجه‌های سالانه، این مورد را کمتر مشاهده می‌کنیم.

نماینده مردم تهران عمده تخصیص‌های بودجه را حمایت از اشتغال حمایت شده دانست و گفت: منظور از اشتغال حمایت شده اشتغال معلولان یا اشتغال برای خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد یا بهزیستی یا خانواده‌های شهدا است. آنچه که در بودجه سال ۹۶ شاهد آن هستیم در حقیقت دنبال کردن‌‌ همان بودجه‌ای است که در سنوات گذشته آمده است. ما شاهد بودجه ریزی جدید در عرصه اشتغال نیستیم.

کد خبر : ۴۴۱۴۵۵