خبرگزاری کار ایران

فراهانی:

نباید بگذاریم دستاوردهای برجام تضعیف شود

کارشناسان مسائل سیاسی در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی دورنمای برجام پس از سفر رییس جمهور به نیویورک پرداختند.

به گزارش ایلنا، مجید فراهانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی دورنمای برجام پس از سفر رییس جمهور به نیویورک پرداخت و گفت: آنچه در عرصه سیاست خارجی طی سالهای 84 تا92 در دولتهای نهم و دهم افتاد نتیجه اصلی اش انزوای بی سابقه ایران در عرصه بین الملل به طور خاص و تصویر چهره ای خشن و غیر صلح طلب از جمهوری اسلامی و  ایران هراسی به شکل عام شد.

وی افزود:‌ ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت و صدور هفت قطعنامه تحریمی پی در پی  شورای امنیت ، شورای حکام و اتحادیه اروپا  و متعاقب آن تحمیل شدن بی سابقه ترین و پیچیده ترین تحریم های مالی ، بانکی ،کشتیرانی ، صنعتی و نفتی و معاملاتی با هدف انزوای هر چه بیشتر ایران از سوی جامعه جهانی صورت پذیرفت.

دبیر کل حزب ندا تاکید کرد: اوضاع به نحوی شد که در چهار سال دوم احمدی نژاد علی رغم قیمت بالای صد دلاری نفت متوسط رشد اقتصادی منفی شش درصد و کشور تورم بالای 20 درصدی را تجربه کرد

وی افزود: یکشبه دارایی مردم یک چهارم شد ،قیمت دلار از هزارتومان به نزدیک 4000 تومان رسید. تحریم ها به جایی رسید که صادرات نفت که در ابتدای دولت نهم در سال 84 نزدیک به 5/2 میلیون بشکه در روز بود به زیر 800 هزار بشکه در روز رسید و به سمت فروش نفت صفر حرکت می کردیم و دولت مجبور بود حتی همین صادرات را هم از طریق امثال بابک زنجانی ها انجام بدهد که فسادهای ناشی از آن را دیدیم.

فراهانی خاطرنشان کرد: لذا کار دشوار دولت یازدهم در درجه اول بازسازی و نوسازی وجهه جمهوری اسلامی و رفع تحریم های فلج کننده علیه کشور بود تا از یکسو پرونده ایران را از شورای امنیت خارج و با رفع تحریم ها موجبات عادی سازی تعاملات بین اللمللی را به نفع منافع ملی و اهداف جمهوری اسلامی رقم بزند. لذا دولت یازدهم توانست با حمایتهای مقام معظم رهبری و مردم برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) با کشورهای  1+5 را امضا کند.

وی با بیان اینکه با این سیاست تنش زدائی دولت یازدهم شاهد خروج پرونده ایران از شورای امنیت و ارتقاء وضعیت ایران در ابعاد مختلف بودیم، گفت: این پیروزی در درجه اول پیروزی حاکمیت و یک تصمیم فرا قوه ای و  فراتر از قوه مجریه  بود.کار مهمی که اتفاق افتاد نتیجه اجماع حاکمیت بود که مورد حمایت مردم هم قرار گرفت.

 این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: شما در انتخابات مجلس در 7 اسفند سال گذشته دیدید که خصوصا در شهرهای بزرگ مثل تهران که انتخابات سیاسی تر بود و موضوع برجام وجه افتراق مرزبندی های دو طرف قرار گرفته بود خردجمعی مردم هم بر تائید برجام حکم داد.

وی گفت: در فضای پسا برجام شاهدیم دلواپسان برجام در خارج از کشور مثلث خبیثه ای را تشکیل داده اند که یک ضلع آن  برخی کشورهای عربی به سرکردگی عربستان سعودی است ضلع دیگر آن صهیونیستها واسرائیل  به سرکردگی نتانیاهو و ضلع سوم هم تندروهای آمریکای حاکم بر کنگره هستند که  مثلث سه دلواپس خارجی برجام هستند و اساسا هرگونه کنار آمدن با ایران را سم مهلک برای خود قلمداد می کنند.

فراهانی اضافه کرد: در سال 84 صادرات نفت کشور 5/2 میلیون بشکه در روز بوده که لطف تحریم ها و سیاستهای دولت های نهم و دهم رقم صادرات در انتهای دولت دهم در سال 92 به 800 هزار بشکه در روز رسید. کاملا قابل بررسی و اثبات است که جای ایران را در بازار جهانی نفت را چه کسانی پر کرده بودند و از تحریم های کشور فایده های میلیاردی می بردند.

وی یادآور شد: در دوران تحریم عربستان سعودی با مشتریان نفت ایران مذاکره می کرد و توانست بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز را از سهم ایران در بازار بگیرد و سالانه بیش از 25 میلیارد دلار از سهم ایران را به مدد تحریم از آن خود می کر لذا طبیعی است که عربستان سعودی از برجام و هرگونه عادی سازی روابط ایران با دنیا ناخرسند باشد.

دبیرکل حزب ندا تاکید کرد: قدرتمندترین کشورهای توسعه یافته در همین حضور  اخیر رییس جمهور در سازمان ملل درخواست ملاقات می دهند و به دیدار می آیند . شما این را مقایسه کنید با دیدارهای گذشته ، معنای حضور رهبران بزرگ غرب و جهان در محل اقامت رئیس جمهور یعنی شکست ایران هراسی و شکست اجماع جهانی علیه ایران. نباید گذاشت دستاوردهای برجام تضعیف شود همه طرفین باید لزوم پایبندی امضا را نسبت به قرارداد  امضاء شده خواستار شوند.

وی گفت: کسانی که در داخل تلاش می کنند تا برجام را بشکنند عملا لبه دیگر قیچی ترامپ و دیگر تندروهای آمریکایی هستند که برجام را توافقی بد می‌دانند و خواهان عدول از آن هستند. تا قبل از امضای برجام منتقدین حق داشتند اعتراض کنند و بخواهند که مثلا امضاء  نشود و تحریم ها باقی بماند و چه و چه اما الان که برجام  امضاء شده و نهائی شده و کشور متعهد شده و در مقابل امتیازاتی گرفته‌ایم همه باید پشت آن برویم تا بتوانیم حداکثر بهره برداری را از این تفاهم بکنیم.

فراهانی تاکید کرد: امروز وقت آن هست که سیمای ملی میزگرد بگذارد و بررسی کند که صنعتگران ما ،پروژه کاران ما و ظرفیتهای کشورچگونه می توانند از فضای پسا برجام و امتیازات و فواید آن منتفع شوند مهمترین مشکلات پیش روی کشور رکود اقتصادی ، خشکسالی ، آسیب های اجتماعی است اکنون دیگر فضای نقد و بررسی فنی بندهای برجام گذشته است هر قراردادی تعهداتی دارد و فوایدی .باید از فضای پسا برجام به نفع ملت برای عبور از مشکلات اقتصادی کشور  استفاده کرد.

کد خبر : ۴۱۳۷۷۹