خبرگزاری کار ایران

تداوم همراهی با عربستان

کد خبر : ۳۹۵۰۰۳

 ایلنا : دکتر علی خرم نماینده اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در پاسخ به این سوال که دلیل تهاجمی شدن سیاست های عربستان نسبت به ایران چیست،   گفت :

تا زمان زنده بودن ملک عبدالله سیاست عربستان در مورد ایران خیلی تند نشده بود، سیاست عربستان در مورد ایران رقابتی بود اما خیلی تند نشده بود. اما از زمانی که ملک سلمان در عربستان به قدرت رسید، کسی که در دوران ملک عبدالله مسئول برپایی گروه القاعده بود و بعد از آن هم پایه های داعش را در سوریه مهیا کرده بود. ملک سلمان سیاست های ضد ایرانی را از زمانی که ولیعهد بود پیگیری می کرد. زمانی که ملک سلمان به قدرت رسید سیاسیت خارجی عربستان تهاجمی تر شد و شدت گرفت.

این ترتیب عربستان مرتبا شاهد از دست دادن جایگاه خود بود. به همین دلیل در تلاش است که این جایگاه را دوباره به دست آورد. این دو موضوع باعث شده است که میزان خصومت عربستان نسبت به ایران افزایش پیدا کند. در رقابت های عربستان با ایران در سال های اخیر دیده ایم که عربستان در یمن با چه خشونتی عمل کرده است. در سوریه هم این وضعیت وجود دارد هر چند عربستان در این کشور بسیار شکست خورده است . در شرایطی فعلی عربستان شاهد تمایل غرب به سیاست های ایران در سوریه است و غرب دیگر به دنبال براندازی بشار اسد نیست. غرب در شرایط فعلی حتی در پی اعاده نظم در سوریه از طریق بشار اسد است. همه این مسائل برای عربستان کشنده و حتی ناراحت کننده است.

در چنین فضایی عربستان دست به طراحی جدیدی زد. شاید با توجه به شناختی که از روانشناسی ایران داشت کاری کرد که ایران یک بازی برده را با باخت معاوضه کند. غرب که در حال حاضر از ایران حمایت می کند در شورای امنیت به جای آن که عربستان را به خاطر کشتار دسته جمعی ۴۷ نفر محکوم کند، حمله به سفارت عربستان در تهران را محکوم کرد. عربستان در پی آن است که با برخی یارگیری هایی که در سطح منطقه و جهان می کند ایران و غرب را در مسئله سوریه، عراق و یمن از هم دور کند.

این کارشناس مسائل بین المللی درباره افق رابطه دو کشور و مسیر آینده گفت :

عربستان سعی می کند موجی را که ایجاد کرده است تا جای ممکن عمیق تر و عمیق تر کند. سعی می کند کشورهای عربی و غیر عربی بیشتری را یا از طریق دوستی یا هزینه کردن پول از ایران دور کند و در دنیا تبلیغ کند که ایران منزوی است و سیاست هایش مورد قبول کشورها نیست. همان طور که گفتم عربستان در پی آن است که غرب از ایران دور شود، غرب پیشنهادهای ایران در سوریه را قبول نکند، در یمن کماکان از عربستان حمایت کند، در عراق هم دست عربستان را برای کارهایی که می خواهد باز بگذارند.

خرم درباره این که ایران باید چه استراتژی در قبال عربستان اتخاذ کند تا آسیب ها به حداقل برسد تصریح کرد :

روشن است که برای کاهش آسیب ها باید عقلانیت به خرج بدهیم. اگر این کار را نکنیم عربستان در هر صحنه ای پیروز می شود.

خرم درباره این که ایا در سوریه یا یمن یا سایر نقاطی که سیاست های ایران و عربستان با هم در تضاد است می توان به سیاست های میانی اندیشید که از شدت تنش در رابطه این دو کشور کم کند گفت :

عربستان با همکاری کنار نمی آید، آن ها فعلا می خواهند تهاجمی عمل کنند. در این رابطه ایران باید ملاک های بین المللی را رعایت کند و به سمت کارهای بچه گانه ای مثل حمله به سفارت نرود. که باعث محکومیت بین المللی می شود. ایران باید معقول رفتار کند اما در عرصه منطقه ای ایران باید سیاست های منطقی قبلی را دنبال کند که عربستان احساس نکند که در طراحی برای به دام انداختن ایران موفق شده است. در این صورت عربستان از طرف غربی ها برای همکاری در سوریه و یمن جاهای دیگر تحت فشار قرار می گیرد . در واقع پرهیز از حرکات های هیجانی در کنار تداوم استراتژی های پیشین می تواند به موفقیت ایران کمک کند. تنها عیب ایران در این قضیه، انجام دادن کاری خلاف کنوانسیون های بین المللی بود. که موجب شد همه توجهات از شهادت شیخ نمر منحرف شود و به سمت عملی برود که حاصل آن محکومیت جهانی بود

منبع :روز نامه جهان اقتصاد .

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز