خبرگزاری کار ایران

موافقان و مخالفان بودجه + جدول

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۶۰۷

علاوه بر موضوع کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی و راهکارهای جبران آن، سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی، نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و حذف یارانه‌بگیران غیرنیازمند، تصمیم‌گیری درباره میزان مالیات‌ها به‌ویژه مالیات بر ارزش افزوده، از مهم‌ترین فصول بررسی جزییات لایحه بودجه در صحن علنی خواهد بود.

روز گذشته مجلس با رای ضعیفی به کلیات بودجه در صحن علنی رای داد با توجه به پایین آمدن قیمت نفت و عدم مشخص شدن وضعیت تحریم ها تا تیر ماه دولت در بدترین شرایط بودجه خود را بدون تاخیر به مجلس ارائه کرد.

به گزارش گروه سایر رسانه های ایلنا به نقل از دنیای اقتصاد؛ کلیات لایحه بودجه ۸۲۴ هزار میلیارد تومانی سال ۹۴ کل کشور، دیروز در صحن علنی مجلس به تصویب نمایندگان رسید. نقشه راه اقتصادی سال آینده ایران، در شرایطی با رای موافق ۱۵۲ نماینده تصویب شد که مخالفان آن مصر به بازگرداندن بودجه به کمیسیون تلفیق برای رفع نقایص و ابهامات بودند.

در این میان آنچه بیش از هر موضوعی مخالفان را بر آن داشت تا به ایراد نطق خود در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۴ بپردازند، میزان اتکای بودجه به درآمدهای نفتی، وجود ابهام در بحثحذف یارانه‌بگیران غیرنیازمند، سازوکار پرداخت مالیات و آنچه افزایش هزینه های جاری نسبت به بودجه ۹۳ می خوانند، بود. جالب آنکه موافقان کلیات لایحه بودجه ۹۴، موضوعات مورد انتقاد مخالفان را از منظر خود نقاط قوت بودجه معرفی کردند.

از سوی دیگر و براساس آنچه سخنگوی کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه سال ۹۴ در صحن علنی مجلس گزارش داد، این لایحه بودجه عمده‌ترین مشکلات کشور را حل و فصل می‌کند. محمدمهدی مفتح با تاکید بر اینکه اعضای کمیسیون تلفیق مجلس سعی کردند بودجه جاری کشور بیش از حد افزایش پیدا نکند و با لحاظ کردن واقعیت اقتصادی و سیاسی کشور، ارقام درآمدی و هزینه‌ای به صورت واقعی دیده شود، گفت: در لایحه بودجه سال ۹۴کل کشور توجه ویژه‌ای به زندگی مردم و کاهش فشار اقتصادی به آنان، رونق اقتصادی و حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور شده است. هرچند مفتح در گزارش خود به این موضوع اشاره کرد اما مخالفان از جمله غلامرضا مصباحی مقدم با تاکید بر افزایش هزینه جاری در بودجه ۹۴، به انتقاد از این موضوع پرداختند. سخنگوی کمیسیون تلفیق در گزارش خود تاکید کرد که در این لایحه تلاش شده است تا قیمت منطقی برای نفت در نظر گرفته شود.

موضوع قیمت نفت و درآمد پیش بینی شده از فروش آن که میزان کاهش یا افزایش اتکای اقتصاد کشور به نفت را در سال آینده نشان می دهد، از جمله موضوعاتی است که با اظهارات مخالفان با بودجه ۹۴، به نظر می رسد یکی از بحثهای اصلی در بررسی جزییات بودجه سال آینده باشد. علاوه بر موضوع کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی و راهکارهای جبران آن، سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی، نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و حذف یارانه‌بگیران غیرنیازمند، تصمیم‌گیری درباره میزان مالیات‌ها به‌ویژه مالیات بر ارزش افزوده، از مهم‌ترین فصول بررسی جزییات لایحه بودجه در صحن علنی خواهد بود.

چرا روحانی نیامد؟

در میان اظهارات موافقان و مخالفان، الیاس نادران در تذکری، براساس آنچه به آیین‌نامه داخلی مجلس استناد می‌کرد از لزوم آغاز بررسی بودجه با نطق رئیس‌جمهوری سخن گفت؛ موضوعی که علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به آن گفت: از آقای روحانی برای حضور در این جلسه دعوت شده بود اما طبق روال سال‌های گذشته رئیس‌جمهوری فقط در جلسه تقدیم لایحه بودجه حضور یافته و در جلسه بررسی کلیات حضور نیافت. این تذکر در شرایطی مطرح شد که محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به نمایندگی از دولت در جلسه دیروز حضور داشت. از سوی دیگر ارائه نشدن جداول بودجه همزمان با گزارش کمیسیون تلفیق، سبب شد احمد توکلی در تذکری به آن اشاره و از این موضوع انتقاد کند. این نماینده مجلس با بیان اینکه امسال نیز مانند سال گذشته جداول بودجه همزمان با ارائه گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه ارائه نشد، گفت: «این جداول همیشه موجب چالش در میان نمایندگان مجلس می‌شود.»

پاسخ تاجگردون به مخالفان بودجه

از سوی دیگر، رئیس کمیسیون تلفیق مجلس در پاسخ به مخالفان کلیات لایحه بودجه گفت: نمی‌توانیم قیمت حامل‌های انرژی را متناسب با قیمت فوب خلیج‌فارس افزایش دهیم زیرا فشارها بر مردم افزایش می‌یابد. به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا تاج‌گردون، رئیس کمیسیون تلفیق در موافقت با کلیات لایحه بودجه از تلاش اعضای کمیسیون برای کاهش هزینه‌های جاری و افزایش اعتبارات عمرانی خبر داد و گفت: سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از هزینه‌های جاری شرکت‌های دولتی را خط زدیم و به جای آن هیچ هزینه غیرضروری اضافه نکردیم، از این محل ۸۵۰ میلیارد تومان به تقویت بنیه دفاعی، ۶۵۰ میلیارد تومان به پرداخت مطالبات بازنشستگان آموزش و پرورش، ۳۵۰ میلیارد تومان به ارتقای فرهنگ دینی، ۲۵۰ میلیارد تومان به دیجیتالی شدن صدا و سیما، ۲۵۰ میلیارد تومان به سرانه آموزش و پرورش و آموزش عالی و ۲۵۰ میلیارد تومان برای تامین جهیزیه افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد اختصاص دادیم.

او با اشاره به اظهارات برخی منتقدان کلیات لایحه بودجه مبنی بر لزوم افزایش قیمت حامل‌های انرژی متناسب با فوب خلیج‌فارس گفت: ما نمی‌توانیم قیمت بنزین ۷۰۰ تومانی را در شرایط تورمی به هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۷۰۰ تومان افزایش دهیم، نمایندگان معتقدند مردم نمی‌توانند بیش از این فشار را تحمل کنند و به جای آن مصوبه‌ای داشتیم که یارانه نقدی افرادی که ۲.۵ میلیون تومان در ماه حقوق می‌گیرند قطع شود. رئیس کمیسیون تلفیق با تاکید بر اینکه بودجه سال ۹۴ فشاری بر مردم ندارد و دولت نیز خواستار کاهش فشار اقتصادی بر مردم بود، گفت: جداول بودجه را بررسی کنید، این جداول آلوده به نظر شخصی من نیست.

او با بیان اینکه نمی‌توان سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی را به ۳۱ تا ۳۲ درصد افزایش داد، گفت: اگر این کار را بکنیم باید بودجه‌های عمرانی را کاهش دهیم. به گفته تاجگردون قیمت انرژی را هم نمی‌توانیم به قیمت فوب خلیج‌فارس برسانیم و بنابراین بازگرداندن کلیات لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق فایده ندارد.

دو سقفه بودن بودجه ۹۴

همچنین سخنگوی کمیسیون تلفیق در دفاع از کلیات لایحه بودجه ۹۴ در جلسه عصر دیروز مجلس گفت: بعضی از نمایندگانی که با کلیات بودجه مخالفت می‌کردند می‌گفتند طبق برنامه پنجم باید ۳۲ درصد سهم صندوق توسعه ملی از بودجه ۹۴ به این صندوق واریز شود اما باید توجه داشت که وضعیت ما مثل زمانی نیست که دو میلیون بشکه نفت ۱۰۰ دلاری صادر می‌کردیم و ما باید با وضع فعلی و این درآمد ارزی کشور را اداره کنیم. وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی اهداف بلندمدت و کوتاه مدتی دارد، یادآوری کرد: ما باید برای اداره کشور به نقطه بهینه برسیم، بر همین اساس کمیسیون تلفیق به این نتیجه رسید که ۲۰ درصد واریز به صندوق توسعه داشته باشیم تا بشود کشور را اداره کرد.

محمدمهدی مفتح با اشاره به دو سقفه بودن بودجه، آن را تدبیری خواند که در کمیسیون تلفیق صورت گرفته و باعثمی‌شود بودجه انعطاف داشته باشد و ما بتوانیم هم پروژه‌های عمرانی و هم بودجه جاری را مدیریت کنیم و کاهشی در رشد اقتصادی نداشته باشیم.

کمترین وابستگی به نفت در بودجه

محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری در جلسه عصر دیروز مجلس برای تصویب کلیات بودجه ۹۴ در دفاع از این لایحه گفت: بودجه ۹۴ شرایطی متفاوت دارد؛ قیمت نفت در سال‌های اخیر هیچ‌گاه به این حد تنزل نکرده است. وی با بیان اینکه با این فشار سیاسی بدخواهان انقلاب مترصدند آثار ضعف و ناراحتی را در نظام جمهوری اسلامی مشاهده کنند، اعلام کرد: هرقدر فشار بر دولت سخت شده و حلقه محاصره تنگ‌تر شود، در سایه وحدت بین فرزندان این ملت یعنی دولت و مجلس، این کشور را اداره می‌کنیم. به گزارش خبرگزاری مهر، وی با قدردانی از مجلس که در ۷۰ روز، برای گره‌گشایی بدون هیچ منفعتی تلاش کرد، گفت: لایحه بودجه چهار هدف و سیاست را دنبال می‌کرد؛ اول رشد سرمایه‌گذاری؛ از دو سال گذشته نرخ رشد اقتصادی منفی بر کشور حاکم بوده است، اما سال آینده با اجرای بودجه ۹۴، رشد اقتصادی کشور به ۳ درصد و رشد سرمایه‌گذاری به ۴ درصد خواهد رسید که در راستای برنامه پنجم توسعه، سیاست‌های ابلاغی و اقتصاد مقاومتی است. نوبخت تاکید کرد: در بودجه سال ۹۴ وابستگی بودجه به نفت را کاهش دادیم و کمترین وابستگی به نفت در بودجه در نظر گرفته شد.

کمیسیون تلفیق حتی این رقم را نیز کاهش داد تا وابستگی بودجه جاری به نفت کاهش یابد. معاون رئیس‌جمهوری درخصوص یارانه‌های نقدی و غیرنقدی نیز گفت: سال گذشته علاوه بر پرداخت نقدی و غیرنقدی یارانه، ۴۸۰۰ میلیارد تومان به بخش بهداشت و درمان اختصاص دادیم. این گام در سال ۹۳ برداشته شد و در سال ۹۴ نیز گام بلندتری را خواهیم برداشت.

وی در تشریح گام بلند دولت در سال ۹۴، گفت: سال آینده با پرداخت ۱۳۰۰ میلیارد تومان وام‌های ارزان‌ قیمت، مسکن اقشار آسیب‌پذیر جامعه تا حدی تامین خواهد شد. معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری ادامه داد: همچنین هزار میلیارد تومان برای جلوگیری از افزایش نرخ بیکاری و ۱۵۸ هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری اقتصادی اختصاص داده‌ایم.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی عصر دیروز پس‌از اظهارنظر موافقان و مخالفان با ۱۵۲ رای موافق، ۴۳ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر، کلیات لایحه بودجه ۹۴ را تصویب کردند. بر این اساس نمایندگان مجلس از امروز بررسی جزییات لایحه بودجه سال ۹۴ کل کشور را آغاز می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز