خبرگزاری کار ایران

مناسب ترین نور اتاق خواب کودک کدام است؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۳۸۶۳

در این مقاله به بررسی کنترل نور در اتاق خواب، تاثیر نور شبانه بر سلامت کودک و ۵ روش پیشگیری از عوارض نور شبانه بر سلامتی می‌پردازیم.

نور اتاق خواب کودک یکی از دغدغه‌های اصلی پدر و مادرانی است که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند. اتاق خواب کودک در شرایطی که نورانی باشد می‌تواند برای کودک عوارضی به همراه داشته باشد. به کودک آموزش دهید شب‌ ها در اتاق بدون نور بخوابد. خوابیدن در اتاق تاریک ممکن است در ابتدا بسیار مشکل باشد، اما بیشتر کودکان نهایتاً در تاریکی، خواب راحت‌ تری خواهند داشت.

انواع مختلف نور چه ارتباطی با خواب دارند؟

نور از طول موج های مختلفی تشکیل شده است که با رنگ های مختلف مطابقت دارد. در صبح، نور خورشید نسبت بیشتری از نور آبی دارد که به بدن ما نشان می‌دهد که زمان بیدار شدن است. در حالی که در عصر، نور آبی با افزایش مقدار نور قرمز کاهش می‌یابد (به همین دلیل است که غروب خورشید دارای نور صورتی، نارنجی یا قرمز است). این کاهش نور آبی و افزایش نور قرمز به بدن ما می‌گوید که زمان آماده شدن برای خواب است.

مناسب ترین نور  اتاق خواب کودک کدام است؟

تاثیر نور اتاق خواب کودک بر سلامتی آن

در حالی که بسیاری از بچه ‌‌ها (و یا حتی بزرگسالان) ترجیح می‌‌دهند که با چراغی روشن به خواب بروند، تحقیقات نشان می‌‌دهد که در معرض نور مصنوعی بودن بعد از غروب آفتاب، می‌‌تواند باعث اختلال در سلامت بدن شود و افزایش خطر ابتلا به سرطان را به دنبال داشته باشد. بنابراین اگر به فکر سلامت خود و فرزندانتان هستید رایانه‌‌ها، تبلت‌‌ها، لب تاپ، تلویزیون‌‌ها و چراغ خواب‌‌ها را خاموش کنید و سعی کنید خوابیدن در تاریکی شب را بپذیرید.

بررسی عملکرد هورمون ملاتونین و تاثیر آن بر خواب

بدن همه انسان ها بوسیله یک ساعت بیولوژیک ۲۴ ساعته، ریتم شبانه‌‌ روزی اداره می‌‌شود. از هورمون‌‌های اصلی بدن که مسئولیت ایجاد چرخه خواب ۲۴ ساعته را دارد، ملاتونین می‌باشد که در تاریکی تولید می‌‌شود. در صورتی که در اتاق خواب کودک نور وجود داشته باشد ترشح هورمون ملاتونین از غده پینه‌آل سرکوب می‌شود و باعث اختلال در ریتم شبانه‌‌ روزی بدن کودک می‌‌شود. کاهش هورمون ملاتونین در کودک می‌‌تواند باعث ایجاد بی خوابی و میگرن بشود.

تاثیر نور شبانه بر ایجاد سرطان

ریتم شبانه ‌‌روزی یا سیرکادین، مراحل مهمی‌ که فعالیت تومورها را تعدیل می‌‌سازد را تنظیم می‌‌کند. طبق مطالعات انجام شده، ملاتونین مستقیما باعث مهار رشد و توسعه تومور‌‌های سرطانی می‌شود. حتی مدتی اندک در معرض نور سفید و روشن بودن می‌‌تواند با دخالت در عملکرد ملاتونین در این مسیر فعالیت آن را بر هم زند. خانم‌‌هایی که در شیفت‌‌های شبانه کار می‌‌کنند، افزایش خطر ابتلا به سرطان بیشتری را نشان می‌‌دهند و دلیل آن هم بودن در معرض نورهای شبانگاهی می‌باشد.

بررسی افزایش دلیل ابتلا مشاغل شیفتی به سرطان

این مشاهدات و بسیاری از مطالعات آزمایشگاهی محققان را به‌ این نتیجه رهنمون کرد که مشاغل شیفتی که باعث اختلالات ریتم سیرکادین در ما می‌‌شود، احتمالا برای انسان سرطان زاست. جالب است بدانید زنان نابینا احتمال پایین تری از ابتلا به سرطان سینه را در این شرایط نشان می‌‌دهند.

کنترل نور اتاق خواب کودک

کنترل نور شبانه بخصوص برای کودکان ممکن است از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. فعالیت ملاتونین در کودکان، به دلیل وجود نور شبانه تقریبا دو برابر بزرگسالان سرکوب می‌‌شود. دوران طفولیت و حتی جنینی هم می‌‌توانند بر روی ریسک ابتلا به سرطان در بزرگسالی تاثیرگذار باشد.

این موضوع در دوران بلوغ و دیگر دوره‌‌های تکاملی زندگی کودک هم اهمیت دارند و اختلالات بوجود آمده در ریتم سیرکادین در طی این دوران بسیار مضر می‌باشند. دانشمندان معتقدند که بی‌موقع قرار گرفتن کودکان در معرض نور الکتریکی ممکن است ریتم سیرکادین بدن آنها را به هم بزند و باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان در سالهای بعد شود.

نور مناسب اتاق خواب در زمان تغذیه کودک

پیشنهاد ما به والدین این است که نوزاد از بدو تولد در معرض نور شبانه قرار نگیرد و اینکه هنگام تغذیه یا مراقبت شبانه از نوزاد به وسیله مادر و یا پرستار نوزاد از یک منبع نور قرمز کمرنگ استفاده شود. البته این به معنای بی خطر بودن نور قرمز نمی‌باشد و نور از هر نوعی در شب می‌‌تواند ترشح ملاتونین را سرکوب کند اما نور آبی با قدرت بیشتری این کار را انجام می‌‌دهد.

مناسب ترین نور  اتاق خواب کودک کدام است؟

۵ روش پیشگیری از قرار گرفتن کودک در معرض نور شبانه

این لزوماً به این معنا نیست که والدین باید نور شب را دور بریزند و کودکان را قبل از خواب در تاریکی مطلق نگه دارند. اما با توجه به تحقیقات صورت گرفته، والدین باید نور اتاق کودک را به حداقل برسانند تا فرزندشان راحت تر بخوابد. در اینجا به چند روش مفید برای اینکه کودکان کمتر در معرض نور شبانه قرار بگیرند اشاره می‌‌کنیم:

آموزش به کودکان در جهت کنترل نور اتاق خواب کودک

به کودکان آموزش دهید شب ها در محیط تاریک بخوابند. در حالیکه برای برخی کودکان خوابیدن در تاریکی و بدون نور کار بسیار مشکلی می‌باشد، اما بیشتر کودکان نهایتاً در تاریکی، خواب راحت‌ تری خواهند داشت. بهتر است نور را از برنامه خواب کودکان حذف کنید. اگر کودک عادت دارد در اتاق با نور بخوابد، حذف نور از اتاق کودک را به یکباره انجام ندهید، آرام ‌آرام این کار را انجام دهید. به این روش عمل کنید :

چند شب اول یک نور کم را در اتاق روشن بگذارید.

چند شب بعدی چراغ را از اتاق بیرون ببرید و نوری را در حال روشن کنید و درب اتاق کودک را باز بگذارید.

چند شب بعدی درب اتاق او را ببندید و بگذارید تا در تاریکی بخوابد.

مناسب ترین نور  اتاق خواب کودک کدام است؟

استفاده از نورهای جایگزین در جهت کنترل نور اتاق خواب کودک

یک نور شبانه قرمز رنگ در حال یا دستشویی روشن بگذارید. نور قرمز برای شب هنگام بهتر از نور آبی است. نور آبی در عملکرد ملاتونین اختلال ایجاد می‌‌کند. اگر شب‌ ها می‌‌خواهید از خواب بیدار شوید و چراغی روشن کنید از یک نور قرمز در اتاق استفاده کنید.

حذف نور از اتاق کودک

زنگ ‌‌های بیدار باش، نورهای شبانه و وسایل الکترونیکی درخشان را از اتاق خواب کودک حذف کنید. اتاق خواب هرچه تاریک تر باشد کودک خواب بهتری خواهد داشت.

ممانعت از ورود نور

برای پنجره های اتاق کودک از پرده‌‌های تاریک کننده استفاده کنید. از پرده‌‌هایی که جلوی نور را می‌‌گیرند برای اتاق خواب کودکانی که در شهر زندگی می‌‌کنند و فضای بیرون اتاق خوابشان پر از نور‌‌های روشن خیابان‌‌ها می‌باشد، گزینه مناسبی برای ممانعت از ورود نور‌‌های الکتریکی شب هنگام به اتاق خواب می‌‌باشد.

از صفحات نمایشی قبل از خواب استفاده نکنید

به کودک آموزش دهید برای خواب راحت تر، قبل از زمان خواب کار های زیر را انجام ندهد :

تلویزیون نگاه نکند

از رایانه و موبایل و تبلت در اتاق خواب استفاده نکند

 

منبع مهرپرور
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز