خبرگزاری کار ایران

خون کدام حیوان می‌تواند انسان را از نیش مار نجات می‌دهد؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۳۰۸۷

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه حدود پنج میلیون و ۴۰۰ میلیون نفر توسط مار گزیده می‌شوند که از میان ۸۳ تا ۱۳۸ هزار نفر در سال جان خود را از دست می‌دهند.

دانشمندان کاستاریکا با  تزریق سم به اسب‌ها آنتی‌بادی‌هایی تولید می‌کنند که به انسان برای درمان مارگزیدگی کمک می‌کند. 

دامپزشکان موسسه کلودومیرو پیکادو برای این کار مارهای سمی را پرورش داده و سم کشنده آنها را استخراج می‌کنند.

جاسمین آریاس، مدیر منابع طبیعی در کلودومیرو پیکادو سرپنتاریوم در این خصوص می گوید: «سر مار گرفته می شود و بقیه بدن را در ظرف شیشه‌ای با عایق سرد قرار داده می‌شود. سپس دندان‌های نیش را در معرض دید قرار می‌دهیم و در ادامه غده‌هایی را که سم از آنها خارج می‌شود ماساژ می‌دهیم، پس از این فرآیند، دهان ضد عفونی می‌شود وحیوان به محوطه خود بازگردانده می‌شود.» 

بعد از این مرحله سم استخراج شده به مزرعه اسب منتقل می‌شود و در آنجا در دوزهای کوچک به اسب‌ها تزریق می‌شود. 

مائوریسیو آرگوداس، دامپزشک در موسسه کلودومیرو پیکادو در خصوص این فرآیند اینگونه توضیح می‌دهد: «این سم یک واکنش ایمونولوژیک ایجاد می کند. بدن اسب پس از دریافت این سم‌ها شروع به تولید آنتی بادی می‌کنند و مدتی بعد ما خون را از اسب‌ها جمع آوری می‌کنیم.»

در ادامه این فرآیند خون به فازهای مختلف خود تقسیم می شود: پلاسمای مایع و سلول‌های جامد. در این مرحله پژوهشگران موسسه اطمینان حاصل می‌کنند که سلول های خونی از پلاسما جدا شده و به اسب بازگردانده می شود تا حیوان دچار کم خونی نشود.

سپس پلاسما به آزمایشگاه تولید منتقل و در آنجا آنتی بادی‌ها خالص می‌شوند.

ادواردو سگورا، میکروبیولوژیست در موسسه کلودومیرو پیکادو در این زمینه می‌گوید: «ما با فرآیندهای شیمیایی این آلاینده‌ها را جدا می‌کنیم و آنتی‌بادی‌های خاصی را علیه سمی که اسب به آن واکسینه شده، خالص می‌کنیم، این آنتی‌بادی‌ها خالص، فرموله، استریل و سپس بسته‌بندی می‌شوند.»

این موسسه سالانه صد تا ۱۵۰ هزار دوز آنتی بادی تولید می‌کند که آنها را به آمریکای مرکزی، جنوبی، آسیا و آفریقا صادر می‌کند. 

آندرس هرناندز، مدیر داروسازی موسسه کلودومیرو پیکادو در خصوص فعالیت‌های این مجموعه می‌گوید: «این محصول کاملا بی‌خطر و موثر است و می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد. کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم این است که افراد بیشتری در دنیا از نیش مار نجات یابند.» 

این پادزهر به بیمارانی که از مار سمی نیش خورده‌اند تجویز می شود و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. 

سازمان جهانی بهداشت می گوید فقدان درمان‌های پادزهر در سراسر جهان جان انسان‌ها را تهدید می‌کند. به گفته سازمان جهانی بهداشت، اسب‌هایی که به آنها سم مار تزریق می‌شوند، آنتی‌بادی‌های قدرتمندی تولید می‌کنند که می‌توانند به اجزای سم مار متصل شوند و سیستم ایمنی بدن انسان را قادر می‌سازد تا این سموم را از بین ببرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز