خبرگزاری کار ایران

کشف راز ۱۴۰ ساله ترسناک‌ترین عنکبوت جهان!

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۲۲۶۱

عنکبوت های دریایی کشف شده در زیر یخ‌های اقیانوس قطب جنوب، ترسناک‌ترین عنکبوت‌ های جهان هستند. در اینجا حقایق شگفت‌انگیزی را که به تازگی در مورد این جانوران کشف شده را بررسی خواهیم کرد.

محققان دانشگاه هاوایی در مانوآ اخیرا رفتار تولید مثلی عنکبوت های دریایی غول پیکر با نام Colossendeis megalonyx را در قطب جنوب مورد بررسی قرار داده‌اند. این نوع عنکبوت ها به پیکنوگونیدها معروف هستند که برخلاف دیگر همتایان خود، اندازه بدنی غول پیکری دارند. اطلاعات این عنکبوت ها به مدت 140 سال به‌صورت راز باقی مانده بود تا این که یک گروه محقق به قطب جنوب عازم شدند.

راز عنکبوت های ترسناک

دانشمندان در اکتبر ۲۰۲۱ عازم یک سفر تحقیقاتی شدند تا به راز این عنکبوت های دریایی پی ببرند. نتایج شگفت‌انگیز این تحقیق نیز در فوریه ۲۰۲۴ در مجلات معتبر علمی منتشر شد و اکنون ما در حال بررسی این نتایج هستیم. اما واقعا چرا این سفر برای دانشمندان مهم بود؟

درک رفتار تولید مثلی عنکبوت های دریایی غول پیکر

کشف راز ۱۴۰ ساله ترسناک‌ترین عنکبوت جهان!

یکی از اهداف دانشمندان از این سفر، درک رفتار تولید مثلی این عنکبوت های دریای بود تا بتوانند پیامدهای آن برای اکوسیستم اقیانوس و محیط زیست دریایی را بررسی کنند. .

محققین گروهی از عنکبوت های دریای را که در زیر یخ در حال جفت‌گیری بودند جمع‌آوری کرده و به بررسی رفتار آنان پرداختند. طبق نتایج به‌دست آمده، یکی از والدین که به احتمال زیاد والد نر است، تخم‌ها را به کف صخره‌ای وصل می‌کند تا بتوانند به‌طور کامل رشد کنند. این نشان می‌دهد که به احتمال زیاد، نقش والد نر در نگه‌داری لاروها بیشتر از والد ماده است.

سر در آوردن از راز ۱۴۰ ساله

رمز و راز فرآیند تولید مثل عنکبوت های دریایی در قطب جنوب علیرغم همه تحقیق‌هایی که در طول این ۱۴۰ سال انجام شده بود، هم‌چنان سر به مهر باقی مانده بود و اطلاعات ناچیزی در مورد رشد و به‌وجود آمدن لارو آن‌ها داشتیم. این عدم آگاهی و اطلاعات ناکافی باعث شده بود تا درک درستی از چرخه زندگی آن‌ها نداشته باشیم و در رابطه میان آن‌ها و اکوسیستم اقیانوس به نتیجه مطلوبی نرسیم.

اما تلاش دانشمندان امروزه جواب داده و توانستند اغلب مراحل متولد شدن لارو و مراحل قبل آن را نیز مشاهده و اطلاعات مفیدی کسب کنند.

مشاهده شگفتی دیگر از عنکبوت های دریای

کشف راز ۱۴۰ ساله ترسناک‌ترین عنکبوت جهان!

پروفسور امی موران، محقق اصلی این پژوهش برای کسب اطلاعات بیشتر شخصا به منطقه سکونت عنکبوت ها می‌رود تا بتواند اطلاعات بیشتری کسب کند.

طبق گفته‌های موران در بیشتر عنکبوت های دریایی، والد نر با حمل لاروها در حین رشد از آن‌ها مراقبت می‌کند. این نشان‌دهنده پیشرفت علم و فناوری است که بشر را قادر ساخته به اعماق اقیانوس رفته و رفتار مراقبت از نوزادان عنکبوت های دریایی را مشاهده کند.

این گروه همچنین تعدادی از آن‌ها را به آزمایشگاه مک موردو فرستادند تا راحت‌تر رفتارهای آن‌ها را در شرایط شبیه سکونت خود ارزیابی کنند. گفتنی است جریان آبی که این عنکبوت ها در آن نگه‌داری می‌شوند، بین منفی ۰.۵ تا منفی ۱.۵ درجه سانتی‌گراد است.

استتار به شیوه طبیعی

امی موران در هنگام نصب تجهیزات تحقیقاتی متوجه موضوع حیرت‌انگیزی می‌شود. او می‌گوید چند هفته پس از تخم‌گذاری، تخم‌ها با استفاده از جلبک‌هایی که به‌صورت طبیعی روی آن‌ها رشد کرده‌ پوشانده می‌شوند. این باعث می‌شود تا تخم‌ها استتار کاملی از دست دیگر جانوران داشته باشند.

گراهام لوبرت دانشجوی دکتری در این رابطه می‌گوید ما حتی زمانی که مطمئن بودیم محل تخم‌ها در چه جایی قرار دارد، به سختی می‌توانستیم آن‌ها را پیدا کنیم.

کشف این استتار قوی یکی از همان رمز و رازهای حل نشده‌ای بود که کمک بسیاری به دانشمندان در درک رفتار عنکبوت های دریایی کرد.

جمع‌بندی

تحقیقی که صورت گرفته باعث شد تا به سوال بسیاری از پژوهشگران پاسخ داده شود. حیاتی که در بستر اقیانوس جریان دارد، بسیار پیچیده‌تر و البته ناشناخته‌تر از حیاتی است که در سطح زمین در جریان است. این پژوهش باعث شد تا به سوال دانشمندان در خصوص زندگی و البته رفتار تولید مثلی آن‌ها پاسخ داده شده و یکی از عجیب‌ترین پدیده‌ها را مشاهده کنند. مورد ذکر شده مربوط به نگه‌داری والد نر از لاروهای تازه متولد شده است. همان‌طور که اغلب فکر می‌کنند همیشه والد ماده مسئولیت نگه‌داری از نوزادان را برعهده دارد، این مورد می‌تواند یکی از تناقضات این موضوع باشد.

اطلاعات بشر در مورد زندگی‌های کف اقیانوس بسیار کمتر از اطلاعاتی است که در مورد فضا و اجرام آن دارد. رفتارهای عجیبی هستند که هنوز بشر به علت آن‌ها دست نیافته و این نیاز به چندین سال تلاش مداوم درخصوص حیات کف اقیانوس دارد.

منبع گجت نیوز
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز