خبرگزاری کار ایران

خطرات درمان دیرهنگام اختلال بیش فعالی در کودکان

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۰۳۶۷

در ادامه این مقاله قصد داریم به همه خطرات درمان دیرهنگام اختلال بیش فعالی اشاره کنیم.

این سوال بسیاری از والدین است که فرآیند درمان بیش فعالی را پیگیری نمی کنند. اگر این اختلال در کودکان درمان نشود، ممکن است در بزرگسالی موجب ایجاد عوارضی شود. اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه یا ADHD درمان نشده در بزرگسالان می تواند منجر به اختلالات سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی شود.

 چرا که علائم این اختلال می تواند منجر به مشکلات تمرکز شود. بنابراین هنگامی که این مشکل به طور موثر مدیریت نشود، در فرد احساس ناامیدی، تحریک پذیری و اعتماد به نفس پایین ایجاد می شود.

چرا درمان بیش فعالی در کودکی الزامی است؟

بسیاری از والدینی که علائم بیش فعالی را در کودکشان مشاهده می کنند، اقدامی برای درمان آن نمی کنند. این در حالی است که بیش از ۵۸ درصد از کودکانی که برای ADHD خود درمانی دریافت نکرده اند، در مدرسه و موقعیت های اجتماعی نیز به موفقیت دست پیدا نمی کنند.
خطرات درمان دیرهنگام اختلال بیش فعالی در کودکان

یک مطالعه در خصوص بیش فعالی کنترل نشده نشان می دهد از میان این کودکان، ۴۶٪ از مدرسه تعلیق شده بودند. همچنین حدود ۳۰ درصد از نوجوانان مبتلا به ADHD درمان نشده، مقطع دبیرستان را به پایان نمی رسانند.

اما عواقب عدم درمان تنها در حوزه تحصیل نیست. عواقبی که عدم درمان در دوره بزرگسالی دارد، گسترده تر است.

در چه صورت لازم است در خصوص درمان بیش فعالی اقدام کنید؟

یکی از سوالات متداولی که والدین در این خصوص می پرسند، این است که چه زمان لازم است در خصوص درمان بیش فعالی اقدام کنیم؟ در واقع به محض آنکه علائم بیش فعالی را مشاهده کردید، لازم است برای درمان آن اقدام کنید. مشکلات کودک بیش فعال به دلیل علائم آن گسترده است. کودکان بیش فعال، بی قرار هستند و به راحتی خسته می شوند.

آنها ممکن است در یک جا نشینی یا ساکت ماندن مشکل داشته باشند. آنها ممکن است با عجله کارها را انجام دهند و اشتباهات ناشی از عدم دقت مرتکب شوند. والدین لازم است به محض آنکه به علائم ADHD در کودکان مشکوک شدند، برای تشخیص و سپس درمان اقدام کنند.

عدم درمان به موقع بیش فعالی احتمال بروز چه عواقبی را افزایش می دهد؟

  • مشکل در پیشرفت تحصیلی

  • عدم پیشرفت رتبه شغلی و عملکرد شغلی

  • رفتار جنسی پرخطر و کنترل نشده

  • مصرف مواد مخدر

  • بروز مشکلات در روابط اجتماعی

  • مشکلات زناشویی

  • تخلفات رانندگی و تصادفات رانندگی

همه موارد فوق تنها بخشی از خطرات عدم درمان این اختلال را شرح می دهد. همانطور که علائم بیش فعالی همه جنبه های زندگی کودک را تحت تاثیر قرار می دهد، این مورد باعث می شود این افراد در بزرگسالی نیز در مجموع عملکرد ضعیف تری نسبت به افراد عادی داشته باشند.

خطرات درمان دیرهنگام اختلال بیش فعالی در کودکان

عدم درمان ADHD چه تاثیری در تحصیل کودک دارد؟

از آنجایی که ADHD توجه کودکان را در کلاس تحت تاثیر قرار می دهد، دانش آموزان مبتلا به ADHD درمان نشده ممکن است همه چیزهایی که به آنها آموزش داده می شود را یاد نگیرند. بنابراین ممکن است نسبت به بقیه دانش آموزان جا بمانند یا نمرات ضعیفی بگیرند. همچنین کودکان مبتلا به ADHD ممکن است در کنترل احساسات خود دچار مشکل شوند.

آیا درصورت عدم درمان علائم بدتر می شود؟ بسیاری از والدین می خواهند بدانند که آیا عدم درمان باعث افزایش علائم می شود؟ در پاسخ باید گفت که خیر، اینطور نیست. اما تاثیراتی که این علائم بر زندگی کودک می گذارد، گسترده تر می شود و زمان طلایی درمان از بین خواهد رفت. بنابراین توجه به زمان برای این اختلال ضروری است.

اختلالات سلامت روان از عوارض عدم درمان است.

ADHD خطر ابتلا به برخی اختلالات مربوط به سلامت روان در بزرگسالی را افزایش می دهد. بیش فعالی درمان نشده در بزرگسالی می تواند منجر به اختلالات سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی شود. بنابراین هرگونه درمان موثر در زمان مناسب می تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به اختلالات سلامت روان باشد. این درحالی است که با تشخیص و درمان مناسب، بسیاری از افراد مبتلا به ADHD می توانند زندگی موفق و سازنده ای داشته باشند.

خطرات درمان دیرهنگام اختلال بیش فعالی در کودکان

یکی از مواردی که برای کودکان مبتلا به اختلال ADHD اهمیت دارد درمان به موقع است. امکان درمان به موقع در اولین فرصتی که علائم توسط یک کاردرمانگر تشخیص داده شود، حاصل می گردد. اما بسیاری از والدین ممکن است بعد از تشخیص به دلایل مختلف از درمان امتناع کنند.

با آنکه علائم اختلال بیش فعالی در بزرگسالی افزایش نمی یابد، اما تاثیری که این علائم در دراز مدت بر زندگی شخصی، پیشرفت شغلی، ارتقای تحصیلی و سایر جنبه های زندگی فرد می گذارد، جبران ناپذیر است. بنابراین کاردرمانگران توصیه می کنند والدین زمان طلایی درمان را از دست ندهند.

منبع: دلگرم

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز