خبرگزاری کار ایران

نحوه شکایت و میزان جریمه عدم تعویض پلاک توسط خریدار

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۵۰۲۷

عدم تعویض پلاک توسط خریدار، او را با جریمه، مواجه خواهد کرد و این امکان را به مالک وسیله نقلیه می دهد تا صدور دستور فک پلاک و حکم به الزام خریدار به تعویض پلاک را بخواهد.

در طول روز تعداد زیادی خودرو از شخصی به شخص دیگر منتقل می شود و این روند ادامه دارد. از مهمترین کارهای که بعد از تنظیم مبایعه نامه و پرداخت وجه و تحویل خودرو باید انجام شود تعویض پلاک خودرو است. اگر این اتفاق به هر صورت نیفتد موضوع دادخواست الزام خوانده به فک پلاک مطرح خواهد شد.

در واقع با تعویض پلاک، خودرو طی یک سند رسمی به اسم برگه سبز به شخص خریدار منتقل می شود و پلاک متعلق به خریدار بر روی خودرو نصب می شود. اما گاهی اوقات بنابر دلایل گوناگون خریدار از تعویض پلاک امتناع می کند.

توقیف خودرو بابت عدم تعویض پلاک

زمانی که خریدار اقدام به تعویض پلاک نکرد و بعد از مدت مقرر نسبت به موضوع بی تفاوت بود فروشنده می تواند دادخواست فک پلاک را تقدیم دادگاه نماید و به صورت همزمان دستور موقت مبنی بر توقیف خودرو را تقاضا کند.

نحوه شکایت و میزان جریمه عدم تعویض پلاک توسط خریدار

در دادگاه موضوع بررسی و دستور توقیف خودرو به راهنمایی و رانندگی داده خواهد شد. راهنمایی و رانندگی به دستور قضایی خودرو مورد نظر را توقیف و به پارکینگ هدایت می کند. تا زمانی که موضوع حل نشود و دستور قضایی دریافت نشود خودرو در توقیف خواهد ماند.

مراحل الزام به فک پلاک

فک پلاک به معنی برداشتن با عوض کردن پلاک خودرو است. فک پلاک توسط خریدار انجام می شود اگر خریدار اقدام به چنین عملی نکند طبق شکایت فروشنده دادگاه او را ملزم به انجام این کار می کند.

فروشنده باید مدارک موجود از جمله تصویر مبایعه نامه، سند مالکیت و کارت ملی را پیوست دادخواست نماید.

به دلیل اینکه موضوع عدم تعویض پلاک نیز یک موضوع حقوقی است پس برای به نتیجه رسیدن موضوع نیاز به دانش حقوقی است. وکیل های دادگستری بخاطر داشتن دانش حقوقی و تجربیاتی که در طول سال ها وکالت بدست آورده اند به راحتی می توانند موضوع را به نتیجه برسانند.

نحوه شکایت و میزان جریمه عدم تعویض پلاک توسط خریدار

افرادی که در تعویض پلاک به مشکل خورده اند می توانند قبل از انجام هر کاری با یک وکیل کاربلد و خبره در این زمینه مشاوره حقوقی انجام دهند. مشاور به آنها کمک خواهد کرد که در کمترین زمان موضوع را برطرف نمایند.

شکایت عدم تعویض پلاک توسط فروشنده

اما گاهی پیش می آید فروشنده از تعویض پلاک امتناع می کند. فروشنده نه از طریق دادن وکالت و نه به صورت حضوری اقدام به تعویض پلاک نمی کند. این موضوع زمانی پیش می آید که به صورت ناگهانی خودرو افزایش قیمت چشمگیری پیدا می کند یا اینکه اختلاف حسابی در بین خریدار و فروشنده باقیمانده است.

اگر چنین وضعیتی رخ دهد خریدار باید نسبت به فروشنده اقدام به شکایت کند. خریدار برای اینکار برای از طریق دفاتر خدمات قضایی شکوائیه ای به طرفیت فروشنده را تنظیم کند.

مدارک لازم برای شکایت عدم تعویض پلاک

برای اثبات شکایت در مراجع قضایی نیاز به برخی مدارک و مستندات است. در موضوع تعویض پلاک نیز مدارک لازم برای شکایت عدم تعویض پلاک شامل موارد زیر است:

  • مبایعه نامه ای که هنگام فروش خودرو تنظیم شده است.

  • تصویر سند مالکیت خودرو

  • تصویر اظهارنامه فک پلاک خودرو در صورتی که قبلا برای خریدار ارسال شده باشد.

  • کارت ملی صاحب خودرو

 

نحوه شکایت و میزان جریمه عدم تعویض پلاک توسط خریدار

هزینه دادرسی برای شکایت عدم تعویض پلاک به عهده چه کسی است؟

به دلیل اینکه دعوای مطرح شده برای تعویض پلاک یک دعوای غیر مالی است به همین دلیل هزینه دادرسی بر اساس قیمت خودرو تعیین نمی شود. معمولا هزینه دادرسی مبلغی مابین ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است. توصیه می شود قبل از طرح دعوا با یک وکیل مجرب در حوزه شکایت عدم تعویض پلاک مشاوره حقوقی انجام دهید.

جریمه عدم تعویض پلاک

  • 525,000 هزار ریال در کلان شهرها، مراکز استان ها، جاده های بین شهری و مناطق آزاد تجاری-صنعتی

  • 420,000 هزار ریال در سایر شهرها

  • 420,000 هزار ریال در روستاها و راه های روستایی

منبع : وکیل تلفنی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز