خبرگزاری کار ایران

تمام آنچه که برای خرید قفل فرمان باید بدانید !

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۸۳۶۵

اگر شما هم قصد خرید قفل فرمان خودرو دارید این مقاله را از دست ندهید و تا انتها با ما همراه باشید تا شما را در این مسیر راهنمایی کنیم.

یکی از راه هایی که افراد مختلف با استفاده از آن از دزدیده شدن خودروهای خود ممانعت به عمل می‌آورند استفاده از قفل فرمان می باشد.

لازم است بدانید که قفل فرمان محصولی است که دارای مدل های بسیار متنوع و گسترده ای میباشد و هر یک از مدل های آن دارای سطح ایمنی خاص خود هستند.

علاوه بر این شرکت های مختلفی در دنیا به کار تولید قفل فرمان مشغول می‌ باشند و کیفیت قفل هایی که به وسیله آن ها تولید می شود با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

قفل فرمان چیست؟

با افزایش قیمت خودرو در سال‌های اخیر اهمیت نگهداری و مراقبت از آن دوچندان شده است. خودروسازان در طول این سال‌ها قدم‌های مثبتی برای افزایش امنیت محصولات خود برداشته‌اند

اما متأسفانه سارقان نیز بیکار ننشسته‌اند و با استفاده از راهکارهای نوین دست به سرقت می‌زنند.

جدای از ویژگی‌های ایمنی همچون ایموبلایزر، دزدگیرهای استوک و… که خودروسازان بکار گرفته‌اند، یکی از ساده‌ترین روش‌ها در افزایش ایمنی خودرو استفاده از قفل فرمان خواهد بود.

قفل فرمان به‌ عنوان یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین دستگاه‌های ضد سرقت خودرو به شمار می‌رود و از میله‌ای قابل قفل شدن که به فرمان یا پدال‌های ترمز و کلاچ متصل می‌شود تشکیل شده است.

سابقه استفاده از قفل فرمان خودرو به اوایل دهه ۲۰ میلادی بازمی‌گردد یعنی زمانی که بسیاری از خودروها از نوع روباز بودند. البته نباید قفل فرمان را با قفل ستون فرمان استاندارد اشتباه گرفت.

احتمالاً شما نیز می‌دانید وقتی کلید خودرو در محل استارت نباشد و فرمان را کمی به چپ یا راست بچرخانید ستون فرمان قفل خواهد شد که این ویژگی را خود خودروسازان در محصولات قرار داده‌اند.

 

نکات مهم هنگام خرید قفل فرمان خودرو

قیمت قفل فرمان

همیشه قبل از هر کاری به قیمت محصول توجه کنید، هیچ وقت یک قفل‌فرمان ارزان دارای کیفیت بالا نیست و نباید انتظار زیادی از آن داشته باشید، البته به این معنا نیست که همیشه اجناس گران ‌قیمت را خریداری کنید، بلکه اجناس خیلی ارزان را نباید خریداری کرد.

نوع قفل فرمان

قفل‌فرمان هم مانند وسایل دیگر دارای نمونه‌های مختلف است که شما باید با توجه به نوع استفاده خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. اگر شما تنها به یک قفل‌فرمان خالی راضی می‌شوید، بهتر است نمونه تاشو آن را خریداری کنید چون جای کمتری را اشغال می‌کند.

اگر به قفل پدال هم نیاز دارید نمونه قفل پدال دار را انتخاب کرده در غیر این صورت با خرید یک نمونه سه کاره می‌توانید علاوه بر فرمان و پدال، ترمز دستی و دنده خود را هم قفل کنید.

جنس قفل فرمان

مهم‌ترین نکته در مورد خرید قفل‌ فرمان جنس آن می‌باشد. قفل شما نباید جنبه تزئینی داشته باشد، بلکه باید دارای مقاومت بالا در برابر خم شدن و شکستن را داشته باشد.

بهترین فلز برای قفل‌فرمان خودرو فلز فولاد ضد زنگ با روکش استیل است. زیرا قفل را در برابر ضربه، شکستن و خم کردن مقاوم می‌کند.

 

مکانیسم قفل فرمان

برخی مدل‌های دارای کلید معمولی هستند که یک سارق حرفه‌ای به راحتی ان‌ها را با شاه کلید و حتی یک سنجاق سر به راحتی باز می‌کند به همین دلیل مدل‌های جدیدتری روی کار آمدند که باز کردن آن‌ها کار هر سارقی نیست

و تنها کار یک دزد حرفه‌ای است که به آن‌ها کلید کامپیوتری گفته می‌شود. خیلی از افراد به هیچ قفل و کلیدی اعتماد ندارند زیرا سارق‌ها اطلاعات خود را آپدیت می‌کنند، پس بهترین مکانیسم مدل رمزدار است.

تناسب قفل فرمان با مدل خودرو

همان طور که می‌دانید، اندازه فرمان در خودروهای مختلف متفاوت است. بنابراین شما باید برای خرید قفل به اندازه فرمان خودرو خود دقت کنید.

اگر از اندازه فرمان خودرو خود اطلاعی ندارید، کافی است مدل خودرو خود را به فروشنده بگوئید تا فروشنده متناسب با مدل خودرو شما بهترین گزینه را به شما معرفی کند.

جنس روکش قفل فرمان

همواره روی قسمت‌های فلزی قفل که مستقیم با فرمان در تماس است را به وسیله پلاستیک یا همان pvc عایق می‌کنند تا فرمان شما را زخمی نکند.

این روکش باعث می‌شود زمانی که خودرو خود را جلوی آفتاب پارک کرده‌اید هنگام باز کردن دست شما با فلز داغ شده دچار سوختگی نشود. توصیه می‌کنیم زمانی که این روکش پاره شده به فکر خرید یک قفل جدید بیافتید.

 

روش نگهداری از قفل فرمان خودرو

  • هرگاه احساس کردید که قفل با کلید به سختی باز می‌شود و مقداری گیر می‌کند، چند قطره روغن درون مغزی قفل بریزید.

  • فراموش نکنید که قفل‌فرمان یک وسیله امنیتی خودرو است نه چکش یا چماق پس با این وسیله برای ضربه زدن استفاده نکنید.

  • قفل فرمان را در جاهای خیس و نم‌دار قرار ندهید، زیرا بعد از مدتی دچار زنگ زدگی می‌شود. شاید بدنه قفل دچار زنگ زدگی نشود اما فنرهای درون مغزی قفل دچار زنگ زدگی می‌شوند.

  • در صورتی که احساس کردید، قفل‌فرمان شما باز نمی‌شود، به جای فشار دادن کلید و ضربه زدن به قفل با یک کلید ساز تماس بگیرید، زیرا ممکن است آن را برای همیشه خراب کنید.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید قفل فرمان خودرو مورد نظر خود را خریداری نمایید.

 

انواع قفل فرمان

در بازارهای جهانی انواع مختلفی از این وسیله وجود دارد اما سه نمونه از آن کاربرد بیشتری دارند که ما در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

قفل فرمان میله‌ای

این نوع قفل فرمان‌های ساده و سنتی محبوبیت زیادی بین رانندگان دارند و از یک میله فولادی که روی فرمان قفل شده و مانع حرکت آن خواهد شد تشکیل می‌شود.

نصب و استفاده از این نوع وسیله ایمنی راحت است و درعین‌حال قیمت مناسبی نیز دارد. همچنین به دلیل نصب روی فرمان، این نوع وسیله ایمنی در معرض دید قرار دارد و بنابراین مانع سرقت خودرو توسط سارقان می‌شود چراکه برای باز کردن آن ریسک نمی‌کنند.

البته یکی از بزرگ‌ترین معایب این نوع قفل فرمان را می‌توان برش و جدا کردن راحت قفل فرمان با استفاده از اره یا دیگر ابزارآلات دانست.

قفل فرمان صفحه ای

یکی دیگر از انواع قفل‌های فرمان که البته در کشور ما کمتر دیده می‌شود قفل‌هایی است که غربیلک فرمان را به‌صورت کامل می‌پوشانند. این وسایل ایمنی از صفحه یا پوششی فلزی سود می‌برند و جدا کردن یا برش آن سخت‌تر از مدل‌های سنتی میله‌ای خواهد بود.

علاوه بر کاهش ریسک سرقت خودرو، این نوع قفل فرمان‌ها مانع سرقت کیسه هوا نیز می‌شوند هرچند فرایند نصب نسبتاً پیچیده و قیمت بالاتر باعث شده محبوبیت کمتری داشته باشند.

قفل فرمان پدالی

این نوع قفل‌ها نیز بین خریداران ایمنی محبوبیت بالایی دارند و باعث اتصال قفل فرمان به پدال‌ها و فرمان می‌شوند. جدا کردن این نوع قفل‌ها سخت است و امنیت بیشتری را برای وسیله نقلیه تأمین می‌کند.

البته چنین وسایل ایمنی‌ای گاها ابعاد بزرگی دارند و سنگین‌تر هستند. همچنین نصب آن‌ها کمی زمان‌بر خواهد بود.

مزایای استفاده از قفل فرمان خودرو

  • قیمت آن در مقایسه با سایر وسایل امنیتی خودرو مانند دزدگیر و ردیاب خودرو ارزان‌تر است. یعنی ارزش خرید بالایی دارد.

  • این وسیله سرقت خودرو شما را به تاخیر می‌اندازد، یعنی سارق باید برای سرقت خودرو شما مدت زمانی را صرف باز کردن این وسیله کند که در همین حین ممکن است شما سر برسید.

  • در مواردی سارق برای باز نمودن قفل پدال باید بنشیند و شروع به باز نمودن آن کند، در این شرایط سارق دید کافی ندارد به همین دلیل بی‌خیال سرقت خودرو شما می‌شود.

  • معمولا سارق به سراغ خودروهای بدون دردسر می‌رود و وقت خود را با خودروهای دارای قفل و بست مناسب هدر نمی‌دهد. پس تا حدی از وقوع جرم جلوگیری می‌کند.

منبع: راهنماتو

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز