خبرگزاری کار ایران

طرز تهیه مرغ شکم‌پر شمالی در فر و بدون فر

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۶۶۲۹

مرغ شکم یک غذای مجلسی و بسیار خوش طعم شمالی است که طرفداران بسیاری دارد. در این مطلب طرز تهیه مرغ شکم‌پر شمالی در فر و بدون فر را آموزش داده‌ایم.

به گزارش ایلنا، غذاهای شمالی بین مردم ایران طرفداران بسیاری دارد. برخی از افراد گمان می‌کنند پخت این غذاها سخت است و کمتر تلاش می‌کنند خودشان آنها را بپزند. اما با داشتن یک دستور پخت ساده و کمی هم علاقه می‌توان این غذاهای محلی و بومی را در خانه نیز طبخ کرد. با امتحان این کار دیگر لازم نیست تا حتما به شمال سفر تا در رستوران‌های این خطه این غذاها را میل کنید.

یکی از این غذاهای بسیار خوشمزه مرغ شکم پر است. برای تهیه مرغ شکم پر به سبزی‌های تازه محلی نیاز دارید. در گیلان و مازندران این نوع مرغ به روش‌های متفاوتی پخته می‌شود که ما به هر دو اشاره خواهیم کرد. درباره سبزی‌های خوش عطر و بوی محلی هم نگران نباشید. زیرا یا می‌توانید آنها را از صفحاتی که به صورت آنلاین به فروش می‌رسند خریداری کنید یا ما در این دستور پخت، جایگزین مناسب و دسترس را در اختیارتان می‌گذاریم.

طرز تهیه مرغ شکم‌پر شمالی در فر و بدون فر

مواد لازم

مرغ: یک عدد متوسط

سبزی معطر: حدود نیم کیلو

پیاز: ۲ عدد

مغز گردوی سابیده شده: ۱۰۰  گرم

زرشک یا دانه انار ترش: یک قاشق غذاخوری

رب انار ترش: یک قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده: به میزان لازم

آلو بخارا: ۸ عدد

نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

زردچوبه، فلفل قرمز و روغن: به مقدار لازم

سبزی معطر: گشنیز، جعفری، برگ سیر تازه، پونه، انارجه و اوجی

نکته

  • اگر دسترسی به سبزی شمال ندارید از گشنیز، جعفری، نعنا یا پونه و ریحان استفاده کنید.

  • به جای رب انار می‌توانید از رب آلوچه یا رب ازگیل هم استفاده کنید. یا این سه نوع رب را با هم ترکیب کنید.  

طرز تهیه مرغ شکم پر مازندرانی

۱. همانطور که از نام غذا مشخص است در محله اول باید یک مرغ کامل را خوب تمیز کنید و برای پخت بهتر حتما با چاقو روی پشت مرغ چند برش خطی بزنید تا بهتر مغز پخت شود. برای اینکه بوی مرغ را از بین ببرید با استفاده از ادویه‌ها، پیاز خردشده و زعفران دم کرده خوب همه جای مرغ از بیرون تا شکم را ماساژ دهید. سپس مرغ را در یک ظرف مناسب قرار دهید و حداقل برای ۲ تا ۳ ساعت داخل یخچال بگذارید تا گوشت مرغ به خوبی با این مواد طعم دار شود.

۲. سپس پیازها را خرد کنید و با مقداری نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه خوب تفت دهید.

۳. پس از اینکه پیاز کاراملی شد، سبزی‌های معطر را خوب خرد  و به تابه اضافه کنید. تا با پیازچند دقیقه تفت بخورند و سرخ شوند.

۴. آلوبخاراها را به همراه زرشک، گردو و مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و فلفل قرمز اضافه کنید. درشمال به جای زرشک بیشتر از دانه انارترش استفاده می‌کنند. بعد ازاینکه همه مواد را خوب تفت دادید، شعله گاز را خاموش کنید.

۵. حالا نوبت پر کردن شکم مرغ است. همه مواد را درون شکم مرغ بریزید و با نخ و سوزن آن را بدوزید.  شما می‌توانید به جای دوختن شکم مرغ با خلال دندان هم آن را خوب ببندید.

۶.  یک قابلمه بزرگ انتخاب کنید و کمی روغن بریزید و مرغ را اضافه کنید. همه جای مرغ را با شعله مناسب خوب سرخ کنید.

۷. پس از اینکه تمام قسمت‌های گوشت مرغ سرخ شد، نصف لیوان آب اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید تا مرغ با حرارت بسیار ملایم بپزد. در صورتی که آب درون قابلمه کشیده شد و مرغ هنوز خوب  نپخت، نصف لیوان دیگر آب اضافه کنید. حواستان باشد نباید خیلی آب بریزید چون طعم غذا را خراب می‌کنید. در واقع آب نباید داخل شکم آن برود. اگر شعله ملایم باشد هم آب خیلی زود بخار نمی‌شود و هم مرغ به آرامی مغزپخت می‌شود. هربار کمی برای پخت بهتر آب اضافه کنید.  پس از جوشیدن هر نیم ساعت یک‌بار آن را بچرخانید و اجازه بدهید همه اطراف آن به خوبی بپزد در این روش مرغ به خوبی مزه دار و همچنین گوشت مرغ آبدارتر و خوشمزه‌تر می‌شود.

۸. درنهایت مرغ شکم پر آماده است که می‌توانید آن را با برنج سرو کنید. نوش جان.

طرز تهیه مرغ شکم‌پر شمالی در فر و بدون فر

طرز تهیه مرغ شکم پر گیلانی

مرغ شکم پر گیلانی هم با مواد ترش و سبزی معطر تهیه می‌شود.  اما نوع سبزی‌های محلی و خوش عطر آن با مازندران متفاوت است.

مواد لازم

مرغ متوسط: یک عدد

پیاز سرخ شده: ۲ عدد

سیر: ۴ حبه

مغز گردوی خرد شده: ۳ تا ۴ قاشق

رب انار: یک قاشق غذاخوری

سبزی معطر: گشنیز، نعنا، خالیواش، چوچاق، اناریجه و کمی خنش

آلو بخارا و آلو جنگلی: ۱۰ عدد

زرشک: یک قاشق غذاخوری

نمک و ادویه: به میزان لازم

طرز تهیه

آماده سازی مرغ فرقی با روش مازندرانی آن که در بالا ذکر شد ندارد. فقط نوع سبزی‌ها متفاوت است.

نکته

۱. می‌توانید پس از کمی سرخ کردن مرغ و پرکردن و دوختن شکم آن، ران‌های مرغ را با نخ به هم متصل کنید و داخل ظرف پیرکس و یا ظرفی مناسب فر قرار دهید. سپس روی مرغ را فویل بکشید و چند سوراخ روی آن ایجاد کنید. دقت کنید مرغ را خیلی سرخ نکنید و فقط داخل روغن تفت بدهید تا حدی که طلایی شود و خشک نشود.

۲.  ظرف را داخل فر به مدت ۲ ساعت با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد قرار دهید. بعد از ۲ ساعت با چنگال امتحان کنید که خوب پخته باشد. فویل را بردارید و روی مرغ را کمی گریل کنید.  

منبع: همشهری آنلاین

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز