خبرگزاری کار ایران

طرز تهیه دلمه برگ مو شیرازی

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۲۶۵۷

یکی از خوشمزه‌ترین انواع دلمه برگ مو متعلق به شهر شیراز است. هر چند که طرز تهیه دلمه برگ مو شیراز شباهت زیادی به سایر دلمه‌ها دارد اما به هر حال در روش سنتی طرز تهیه دلمه برگ مو یا برگ رِز شیرازی از سبزی‌ها و چاشنی‌های خاصی استفاده می‌شود .

به گزارش ایلنا، یکی از خوشمزه‌ترین انواع دلمه برگ مو متعلق به شهر شیراز است. هر چند که طرز تهیه دلمه برگ مو شیراز شباهت زیادی به سایر دلمه‌ها دارد اما به هر حال در روش سنتی طرز تهیه دلمه برگ مو یا برگ رِز شیرازی از سبزی‌ها و چاشنی‌های خاصی استفاده می‌شود و از همین رو این غذا در دسته محبوب‌ترین انواع دلمه برگ مو قرار می‌گیرد. اما طرز تهیه دلمه برگ مو شیرازی چگونه است؟ آیا می‌دانید دلمه برگ مو شیرازی به روش محلی چطور طبخ می‌شود؟ در این مقاله می‌توانید با طرز تهیه دلمه ساده خانگی به روش شیرازی آشنا شوید.

طرز تهیه دلمه برگ مو شیراز

طرز تهیه دلمه برگ مو شیرازی

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان پخت: ۱ ساعت

مواد لازم برای طرز تهیه دلمه برگ مو شیراز

  • برگ مو: ۴۰ تا ۵۰ عدد

  • گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم

  • برنج: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

  • سبزی دلمه خرد شده (گشنیز، جعفری، نعناع و ترخون): ۴ تا ۵ قاشق خرد شده

  • پیاز متوسط: ۲ عدد

  • لپه: ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم

مواد لازم برای سس دلمه برگ مو شیرازی

  • استاک یا آب گوشت: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

  • کره: ۲۵ گرم

  • سرکه یا آبغوره: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

  • شکر: ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری

  • نمک: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه دلمه برگ مو با سرکه

دلمه برگ مو یکی از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی است که در لیست خوشمزه‌ترین غذاهای محلی شیراز قرار دارد. درست کردن این غذا نیاز به رعایت فوت و فن‌های خاصی دارد و طعم آن به حدی لذیذ است که با یک بار امتحان کردن عاشق مزه بی‌نظیر این غذا خواهید شد. در ادامه می‌توانید با مراحل و جزئیات طرز تهیه دلمه برگ مو شیرازی آشنا شوید.

مرحله اول؛ خیساندن برنج و لپه

در اولین مرحله از طرز تهیه دلمه برگ مو به روش شیرازی باید برنج را بشویید و با مقداری آب و نمک بخیسانید. سپس به سراغ لپه بروید. بعد از شستن لپه‌ها آن‌ها را داخل یک ظرف بریزید و در آب بخیسانید. این کار موجب می‌شود تا لپه سریع‌تر پخته شود و نفخ آن گرفته شود.

مرحله دوم؛ پختن برنج و لپه

بعد از خیساندن برنج و لپه باید آن‌ها را به صورت جداگانه داخل قابلمه بریزید و بپزید. بهتر است برنج را کمی دانه‌دار بردارید و مراقب باشید لپه‌ها در زمان پختن له نشوند.

مرحله سوم؛ سرخ کردن پیاز و گوشت

طرز تهیه دلمه برگ مو شیرازی

در این مرحله از آموزش دلمه برگ به روش شیرازی باید پیازها را به صورت نگینی خرد کنید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و پیازها را سرخ کنید. کمی زردچوبه به پیاز اضافه کنید و زمانی که پیازها کمی سرخ شدند، گوشت چرخ کرده را اضافه کنید.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن سبزی و چاشنی‌های دلمه

بعد از اینکه گوشت و پیاز به خوبی سرخ شدند، حالا می‌توانید سبزی خرد شده را به ماهیتابه اضافه کنید. مقداری نمک و فلفل هم به مواد دلمه بزنید.

مرحله پنجم؛ اضافه کردن لپه و برنج به مواد دلمه

طرز تهیه دلمه برگ مو شیرازی

بعد از پختن همه مواد حالا نوبت اضافه کردن برنج و لپه پخته شده است. در این مرحله باید همه مواد را خوب با هم ترکیب کنید و بعد از چند دقیقه شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله ششم؛ جوشاندن برگ مو

بعد از این که مواد دلمه برگ مو شیرازی آماده شد، باید برگ مو را در آب جوش بیندازید و برای ۲ تا ۳ دقیقه صبر کنید تا برگ‌ها کمی نرم شوند. این کار موجب می‌شوند تا در زمان پیچیدن دلمه، برگ‌ها نشکنند.

مرحله هفتم؛ پیچیدن دلمه‌ برگ مو شیرازی

یکی از مرسوم‌ترین روش‌های پیچیدن دلمه برگ مو شیرازی حالت رولی است. برای این کار باید برگ مو را به سمت پشت آن پهن کنید. سپس یک قاشق از مواد میانی دلمه را داخل برگ بریزید. حالا قسمت پایین و بالای برگ را روی مواد بگذارید و قسمت‌های کناری را نیز روی مواد رول کنید.

مرحله هشتم؛ آماده کردن چاشنی دلمه برگ مو

در این مرحله از طرز تهیه دلمه برگ مو با سرکه باید استاک گوشت را همراه با آبغوره و شکر ترکیب کنید. سپس این ترکیب را روی حرارت قرار دهید. کره را اضافه کنید و بعد از جوش آمدن چاشنی دلمه‌ها را یکی یکی در قابلمه قرار دهید.

مرحله نهم؛ پختن دلمه‌ برگ مو شیرازی

بعد از اینکه همه دلمه‌ها را داخل چاشنی قرار دادید، شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید و درب قابلمه را هم روی آن قرار دهید. اجازه دهید دلمه‌ها برای ۱ ساعت به آرامی بپزند.

منبع: مجله کوروش

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز