خبرگزاری کار ایران

طرز تهیه دیماج قزوینی

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۲۹۶۷

دیماج یا دویماج یک میان‌وعده سبک اصالتا قزوینی است که به عنوان عصرانه در کنار دیگر میوه‌‌ها یا با چای سرو می‌شود.

به گزارش ایلنا، دیماج یا دویماج یک میان‌وعده سبک اصالتا قزوینی است که به عنوان عصرانه در کنار دیگر میوه‌‌ها یا با چای سرو می‌شود. البته قزوینی‌ها آن را به عنوان غذای سیزده بدر، سفره افطار و صبحانه هم استفاده می‌کنند. این خوراکی سبک با مواد ساده‌ای درست می‌شود و بسیار مقوی و خوشمزه است. در این مقاله به طرز تهیه دیماج به سبک شهرهای مختلف و فوت و فن‌‌های طرز تهیه آن می‌پردازیم. همچنین هر آنچه را که درباره این غذای محلی باید بدانید، به شما می‌گوییم.

«دُیماج»، «دویماج»، «دُگماژ» یا «دُیمج» یک میان وعده با عصرانه سبک است که اصالت آن مثل قیمه نثار به قزوین برمی‌گردد ولی در شهرهای زنجان، همدان و تبریز هم با مواد مشابهی درست می‌شود.

معمولا این غذای سبک با هندوانه یا انگور خورده می‌شود و ماده اصلی آن هم نان لواش قزوینی است. این نان که به صورت گرد و در اندازه بزرگ پخته می‌شود، مشهورترین نان قزوین است که هم کیفیت بالا و هم طعم مطبوعی دارد. اگر به نان لواش قزوینی دسترسی نداشتید، ‌می‌توانید از نان لواش معمولی هم استفاده کنید.

پنیر، پیازداغ، گردو و سبزی معطر تازه و خشک هم از دیگر موادی هستند که در این غذای سبک به کار می‌روند. پنیری که در این غذا به کار می‌رود، همان پنیر سنتی خانگی است که در شهرهای مختلف با شیر گاو یا گوسفند (دلخواه) تهیه می‌شود.

سبزی مورد استفاده در دیماج قزوینی هم سبزی خوردن تازه و خرد شده است. معمولا دیماج یا دویماج را بعد از آماده کردن به شکل کوفته در می‌آورند. البته می‌توان به آن فرم نداد و در بشقاب سرو کرد. قزوینی‌ها دیماج را به عنوان یکی از اجزای سفره ماه رمضان هم به کار می‌برند.

مواد لازم برای تهیه دیماج قزوینی

  • نان لواش (خشک شده): ۵۰۰ گرم

  • گردو: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

  • پیاز: ۳ عدد بزرگ

  • خیار: ۲ عدد نسبتا بزرگ (سالادی)

  • پنیر محلی خرد شده: ۸ قاشق غذاخورب

  • سبزی خوردن: ۳۰۰ گرم (خرد و ساطوری شده)

  • نعنا خشک: ۱ قاشق غذاخوری

  • نمک، زردچوبه و گلپر: به میزان دلخواه

میزان موادی که در بالا به آن اشاره شد برای تهیه دیماج برای حدود ۶ نفر است. این غذا به زمان زیادی برای آماده‌سازی نیاز ندارد ولی باید به مدت ۱ تا ۲ ساعت مواد را استراحت دهید تا همگی، طعم یکدیگر را بگیرند. سپس آن‌ها را به شکل گلوله‌ یا کوفته تبریزی درآورید و در کنار میوه‌های عصرانه یا چای سرو کنید.

مرحله اول: نان لواش محلی را خرد و الک کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه دیماج قزوین، سبزی خوردن را بشورید و بعد از این‌که آب خود را از دست داد، ریز و ساطوری خرد کنید. نان لواش خشک شده را در یک کاسه بریزید و خرد کنید. لبه‌های کلفت نان لواش را از ظرف خارج کنید تا در پایان و موقع گلوله‌ کردن، باعث از فرم خارج شدن شکل دیماج نشوند.

چون روی نان‌های محلی معمولا به آرد آغشته است، بعد از خرد کردن نان، آن‌ها را بهتر است در الک بریزید تا آرد آن جدا شود. وجود آرد باعث می‌شود دیماج خمیر شود.

مرحله دوم: پیاز داغ دویماج را درست کنید

روی نان‌های لواش را با دست کمی آب بپاشید تا تر بشوند ولی نه در حدی که خمیر شوند. آن‌‌ها را کنار بگذارید. سپس برای درست کردن پیازداغ پیازها را پوست بگیرید. پیازها را خیلی ریز خرد و نگینی کنید. در یک تابه کمی روغن بریزید و پیازها را در آن سرخ کنید تا وقتی که سبک و طلایی شوند. به پیازهای سرخ شده، کمی زردچوبه و فلفل اضافه کنید. چند ثانیه تفت دهید تا خامی زردچوبه گرفته شود.

مرحله سوم: مواد دیماج را با هم مخلوط کنید

در این مرحله از طرز تهیه دیماج قزوین، پیاز سرخ شده را به نان‌هایی که خرد کرده و روی آن‌ها را آب پاشیده بودید، اضافه کنید. گردوها را خرد کنید. پنیر را با چنگال نرم و له کنید تا بافت دانه دانه یا گلوله‌های ریز پیدا کند.

سبزی خرد و ساطوری شده را با نعناع خشک، نمک و گلپر مخلوط کنید. مواد را هم بزنید و روی آن را با یک سینی یا پارچه یا سلفون بپوشانید و در دمای محیط قرار دهید تا به مدت ۱ تا ۲ ساعت استراحت کنند و مواد طعم یکدیگر را بگیرند.

مرحله چهارم: مواد را به شکل کوفته درآورید

بعد از این‌که مواد استراحت کردند، خیار را ریز خرد کرده و به ظرف اضافه کنید. اگر قبل از استراحت دادن،‌ خیار را اضافه کنید، نان خمیر می‌شود. همه مواد را به هم بزنید و با دست گلوله کنید. می‌توانید از استکان‌های کمر باریک هم برای لقمه کردن استفاده کنید. دیماج قزوین را همراه با میوه‌ یا چای به عنوان عصرانه سرو کنید.

منبع: مجله کوروش

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز