خبرگزاری کار ایران

سرشماری پایه اطلاعاتی تدوین سیاست‌های کشور است

رئیس سازمان برنامه و بودجه و مدی اجرایی ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن گفت: اطلاعات به دست آمده در سرشماری نفوس و مسکن پایه اطلاعاتی برای تدوین سیاست‌های اجتماعی و اقتصادی کشور است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، حمید نباتچیان، در نشست خبری سرشماری عمومی نفوس و مسکن در استانداری زنجان اظهار کرد: اطلاع رسانی طرح ملی سرشماری و جلب مشارکت آحاد جامعه برای شرکت در این طرح ملی حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه در استان زنجان همزمان با سراسر کشور این طرح آغاز شده است، ادامه داد: هماهنگی مرکز آمار با مسوولان مربوطه، صدور فرمان ریاست جمهوری به سرشماری و تشکیل ستادهای سرشماری در استان‌ها روند آغازین کار بود.

این مقام مسوول به تشکیل جلسات در ستاد اشاره کرد و گفت: در هشت شهرستان به ریاست فرمانداران جلساتی تشکیل و هماهنگی و مکاتباتی انجام شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان خاطرنشان کرد: سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 در 2 مرحله اجرا می‌شود که مرحله نخست آن از (3 تا 24 مهر) به صورت اینترنتی و مرحله دوم از (25 مهر) تا (25 آبان) به صورت حضوری و با مراجعه ماموران سرشماری انجام می‌شود.

به گفته مدیر اجرایی ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 ادامه داد: در این دوره از سرشماری پرسشنامه حذف شده است و در مرحله نخست اطلاعات خانوار  با استفاده از اینترنت وارد می‌شود و همینطور از روش جمع آوری اطلاعات با استفاده از تلفن هم بهره‌مند می‌شویم.

این مقام مسوول به کلاس‌های آموزشی برای ماموران سرشماری و رده‌های ساماندهی اشاره کرد و ادامه داد: در مرحله دوم هم ماموران با حضور در درب منازل و با استفاده از تبلت این اطلاعات را وارد سامانه می‌کنند.

نباتچیان با اشاره به اینکه 350 نفر در استان زنجان به عنوان ماموران سرشماری به درب منازل مراجعه می‌کنند، افزود: تعداد ماموران نسبت به سرشماری‌های گذشته به یک سوم تعداد سنوات گذشته کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه ممکن است برخی اطلاعات ناصحیحی ارائه کنند، ادامه داد: سرشماری در ایران براساس اظهارات مردم است.

این مقام مسوول از سرشماری به عنوان پایه اطلاعاتی و پایگاهی برای سیاست‌گذاری بخش‌های اقتصادی و اجتماعی کشور و متکی بر اظهارات مردم است، افزود: این سرشماری به صداقت افراد بستگی دارد.

نباتچیان با اشاره به اینکه پاسخگویی به این پرسش‌ها به میزان سرمایه اجتماعی جامعه بازمی‌گردد، خاطرنشان کرد: مردم به اندازه‌ای آگاهی دارند و اعتماد بین مردم و برنامه‌ریزان و مسوولان کشوری و استانی به اندازه‌ای است که همه می‌دانند که سرشماری یکی از فعالیت‌ها و طرح‌های ملی کشور محسوب می‌شود و می‌دانند سرشماری چه تاثیراتی در برنامه ریزی دولت و برنامه ریزان برای پایگاه پژوهشگران دارد.

این مقام مسوول با یادآوری اینکه این تعامل هراندازه براساس صداقت باشد مردم نفع می‌برند، افزود: با توجه به اهمیت موضوع، فرمایشات مقام معظم رهبری که فرازهایی از آن توسط مرکز آمار کشور به عنوان یکی از فرامین سرشماری مورد توجه قرار گرفته است.

امینی مسوول فنی ستاد سرشماری نفوس و مسکن هم این سامانه را تشریح کرد و گفت: افراد با دقت تمام گزینه‍‌ها را مطالعه و نسبت به تکمیل آن اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه پرسشنامه موجود 70 قلم اطلاعاتی دارد، افزود: افراد باید این سوالات را مطالعه و پاسخ دهند.

کد خبر : ۴۱۳۸۷۱