خبرگزاری کار ایران

دبیر علمی دومین جشنواره قرآنی

برگزاری جشنواره قرآنی " گناهان زبانی " یکی از راه‌های ترویج اخلاق در جامعه است

asdasd
کد خبر : ۱۹۰۱۴۱

دبیر علمی دومین جشنواره قرآنی " گناهان زبانی " استان زنجان، برگزاری این جشنواره را یکی از راهکارهای ترویج اخلاق در جامعه عنوان کرد و گفت: اگر جشنواره گناهان زبانی با برنامه ریزی دقیق و سنجیده اجرا شود به نتایج خوبی دست پیدا می کند.

دبیر علمی دومین جشنواره قرآنی «گناهان زبانی» استان زنجان، گفت: جشنواره قرآنی گناهان زبانی به نباید‌هایی می‌پردازد که با زبان اتفاق می‌افتد، لذا هر حرکتی برای ترویج اخلاق در جامعه ستودنی است.

به گزارش ایلنا از زنجان، جمال رحمتی، کاریکاتوریست برجسته کشور و دبیر علمی بخش کاریکاتور دومین جشنواره قرآنی «گناهان زبانی» با اشاره به اینکه اخلاق، پایه هر چیز مربوط به روابط و مناسبات انسانی است، اظهار کرد: پیدایش و شکل گیری مذاهب نیز در راستای هدایت جامعه به سمت اخلاق مداری بوده است.

وی با بیان اینکه اسلام در اوج فرهنگ حاکم جاهلیت بر عربستان ظهور پیدا کرد تا انسان‌ها را به سمت مدینه فاضله هدایت کند، افزود: طبیعی است که برای نیل به این هدف، باید‌ها و نباید‌هایی وجود داشته باشد که با ثواب و گناه نامگذاری شده‌اند.

کار‌شناس ارشد انیمیشن از دانشگاه هنر، یادآور شد: حال جشنواره قرآنی گناهان زبانی به نباید‌هایی می‌پردازد که با زبان اتفاق می‌افتد، لذا هر حرکتی برای ترویج اخلاق در جامعه ستودنی است.

وی با بیان اینکه بنده به حرکت فرهنگی در این زمینه معتقدم و برخی اعمال نسنجیده در این راه را نمی‌پسندم، ابراز کرد: از این رو بر این باورم که حرکت‌هایی از این دست باید مورد حمایت و تشویق دولت محترم قرار گیرد.

رحمتی با تاکید بر اینکه تجربه نشان داده که هرگاه امری مورد توجه دولت و حاکمیت قرار گرفته و این توجه از روی عقل و منطق بوده است، در جامعه نیز رواج پیدا کرده است، ادامه داد: نمونه بارز این مسئله بستن کمربند ایمنی است، لذا در واقع ارزش‌های حاکم بر حاکمیت، مسیر حرکت جامعه را مشخص می‌کند.

وی با تاکید براینکه تنها با تولید محصولات فرهنگی و برگزاری جشنواره‌های مختلف نمی‌توان با مشکلات خلاف اخلاق مقابله کرد و برای دستیابی به این امر چاره‌ای جز حرکت همه جانبه در تمامی ابعاد نیست، گفت: در یک فضای طبیعی می‌توان انتظار اعمالی طبیعی داشت به همین دلیل به درستی اقتصاد و فرهنگ، زنجیروار به هم وصل هستند.

فیلمساز مطرح کشور در بخش دیگری از سخنان خود به راهکارهای ارتقاء کمی و کیفی جشنواره گناهان زبانی اشاره کرد و افزود: در این راستا می‌توان مشوق‌هایی برای شرکت کننده‌ها در نظر گرفت به طور مثال در برخی از جشنواره‌های دنیا، برنده اول، یکی از داوران دوره بعد جشنواره است و یا جوایز نقدی را می‌توان افزایش داد چرا که اصولا رابطه مستقیمی بین میزان جوایز و استقبال شرکت کننده‌ها وجود دارد.

رحمتی همچنین با اشاره به ویژگی‌های آثار هنری فاخر عنوان کرد: هر اثری باید حائز دو ویژگی کلی محتوای خوب و انتخاب قالب مناسب برای ارائه این محتوا باشد و به طور کلی اگر اثری این دو ویژگی را به تمامی داشته باشد، کار فاخری است.

وی وارد نشدن هنرمندان به حیطه شعار و دوری از کلیشه را بسیار مهم دانست و بیان کرد: هنرمندان برای دستیابی به موفقیت در این جشنواره باید از موضوعاتی که سطحی هستند به دور بوده و در آخر سراغ لایه‌های عمیق ذهن بروند و به این ترتیب به موضوعاتی دست پیدا کنند که بکر و بدیع باشد.

دبیر علمی بخش کاریکاتور دومین جشنواره قرآنی «گناهان زبانی» در پایان به هنرمندان توصیه کرد: هنرمندان باید در هر جشنواره‌ای در عین حال که به موضوع جشنواره دقت دارند، سعی کنند که اثری خلق کنند که در خارج از حیطه آن جشنواره هم ارزشمند و قابل احترام باشد چرا که می‌توان کارهای سفارشی را نیز فاخر ساخت.

شایان ذکر است جمال رحمتی متولد ۱۳۵۱ در زنجان و دارای مدرک کار‌شناسی گرافیک از دانشکده هنرهای زیبا و کار‌شناسی ارشد انیمیشن از دانشگاه هنر است. وی همکاری با نشریات متعدد داخلی از جمله آزاد، سپیده، موج بیداری، دنیای تصویر، آفتاب امروز سازندگی، دنیای سخن، آدینه، زن، روز هفتم، توانا، عصر ازادگان، نشاط، اقبال، ایرانیان، طوس، نوروز، جام جم، کیهان کاریکاتور و… را در کارنامه فعالیت خود به ثبت رسانده است.

همچنین مدیر هنری و دبیر تحریریه نشریه توانا، دبیر سرویس طرح روزنامه ایرانیان، شرق، اعتماد، هم میهن و مدیر گروه انیمیشن دانشگاه سروش در سال ۸۴-۸۵، مدرس دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی تهران بوده است.

گفتنی است آثار هنری جمال رحمتی تا کنون در بیش از ۳۰ کشور جهان از جمله روی جلد کتاب پروکبلیه یوگوسلاوی، پشت جلد کتاب فدراسیون مخترعین سوئیس، روی جلد تقویم ۲۰۰۰ جشنواره کنوکه هیست بلژیک و… به چاپ رسیده است.

ساخت انیمیشن‌های متعدد از جمله رقص سماع، جنگ و زندگی، سریال ۱۳ قسمتی هرمز و دلاوران کشتی خورشید و ۱۳۰ قسمت انیمیشن سیاسی برای شبکه خبر نیز برخی از فعالیت‌های این هنرمند است.

لازم به ذکر است جمال رحمتی تا کنون در جشنواره‌های متعدد داخلی و بین المللی افتخارات بسیاری را کسب کرده است که جایزه اول جشنواره سراسری محیط زیست کوهپایه، جشنواره سراسری شهروند، جشنواره سراسری مقاومت، لوح ریاست جمهوری، جایزه دوم ششمین و هفتمین جشنواره مطبوعات و همچنین دییپلم افتخار اولین جشنواره بین المللی انسان و محیط زیست ۱۹۹۷، جایزه سوم جشنواره بین المللی ضد مواد مخدر ۱۹۹۸، جایزه ویژه جشنواره بین المللی ساتریکون لهستان۱۹۹۸، جایزه اول جشنواره پیااویی برزیل۲۰۰۲، جایزه اول جشنواره بین المللی طنز اروپا۲۰۰۰، جایزه اول برنده برنده‌های جشنواره‌های طنز اروپا۲۰۰۳، جایزه ویژه موزه کاریکاتور ورشو جشنواره بین المللی زامک لهستان۲۰۰۵، جایزه بزرگ جشنواره صلح و عدالت ایران ۱۳۹۰، جایزه بهترین فیلم انیمیشن جشنواره بین المللی باکو و… از جمله این افتخارات است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز