خبرگزاری کار ایران

یک پژوهشگر حقوق خانواده در گفت‌وگو با ایلنا:

طرح «افزایش نرخ باروری» با اهداف قانون‌گذاری مغایرت دارد

asdasd
کد خبر : ۱۸۰۹۲۵

هنگامی که خانواده تشکیل می‌شود دولت باید در مسائل اقتصادی از آن حمایت کند و با کنترل تورم، توزیع عادلانه ثروت و عدالت اجتماعی افراد را تشویق به فرزندآوری کند.

یک پژوهشگر حقوق خانواده با اشاره به در نظر گرفتن ۲ تا ۵ سال حبس برای عمل‌های دائمی پیشگیری از بارداری در قالب طرح افزایش نرخ باروری و جلوگیری از کاهش رشد جمعیت گفت: قانون‌گذاری‌ها باید به سمت کاهش جرم‌انگاری حرکت کند بنابراین این گونه قوانین با هدف قانون‌گذاری مغایرت دارد.

زهرا داور پژوهشگر و مدرس حقوق خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد قانون افزایش نرخ‌ باروری و جلوگیری از کاهش جمعیت گفت: هر چند که افزایش جمعیت مسئله اجتماعی است و منافع عمومی را در پی دارد اما بسیار به اراده افراد در خانواده مربوط می‌شود و به نظر نمی‌آید که تصویب این گونه قوانین تمایل به فرزند آوری را افزایش دهد.

وی افزود: آنچه در خانواده حکومت می‌کند اخلاق است که از مجموعه فرهنگ، آداب و رسوم و عرف اجتماعی تشکیل شده و روابط خصوصی افراد و اراده آن‌ها مبنا قرار دارد.

داور ادامه داد: البته خانواده وجه دیگری نیز به عنوان هسته اول یک جامعه دارد بنابراین دولت و جامعه نیز وظیفه نظارت و کنترل آنرا برعهده دارد.

این پژوهشگر حقوق خانواده گفت: البته در مورد مسائلی که جنبه غیر مادی و مالی دارد قطعا اولویت با اخلاق است و باید دید که با این نوع قانون‌گذاری دولت تا چه حد می‌تواند وارد محدوده خصوصی افراد شود و آنان را وادار به فرزندآوری کند در حالی که به نظر می‌آید با روشهای تشویقی غیرمستقیم نتایج بهتری حاصل خواهد شد.

وی اظهار کرد: در بحثباروری و تمایل به تشکیل خانواده عوامل متعدد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نقش دارند و با بررسی این مسائل دلایل کاهش تمایل به تشکیل خانواده و بچه‌دار شدن را سنجید.

داور گفت: هنگامی که خانواده تشکیل می‌شود دولت باید در مسائل اقتصادی از آن حمایت کند و با کنترل تورم توزیع عادلانه ثروت و عدالت اجتماعی افراد را تشویق به فرزندآوری کند.

این مدرس دانشگاه افزود: مجلس با اقدام برای تصویب این قانون که شامل ۲ تا۵ سال حبس برای انجام عمل‌های پیشگیری دائمی بجای بررسی زیرساختها و آسیب‌های اجتماعی سعی در افزایش ممنوعیت‌ها دارد.

وی با اشاره به اینکه افزایش ممنوعیت ها با هدف قانونگذاری مغایرت دارد گفت: امروزه قانون‌گذاری‌ها به سمت حذف جرم انگاری‌ها می‌رود.

این حقوق‌دان ادامه داد: وظیفه دولت تسهیل ازدواج و تحکیم بنیان خانواده است و اگر قصد تصویب قانون و یا سیاست‌گذاری در این زمینه وجود دارد باید جامع، کامل و منطبق با واقعیت‌های اجتماعی صورت بگیرد.

وی در پایان اشاره کرد: این گونه سیاست‌گذاری‌ها در حوزه افزایش جمعیت امری یک جانبه و کوتاه مدت است درحالی که باید با نگاهی صحیح، کارشناسانه و بلند مدت باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز