خبرگزاری کار ایران

صادقی در واکنش به لغو حق بیمه بن کارگری:

گمان نمی‌کنم وزیر از شورای عالی کار استفاده ابزاری کرده باشد

asdasd
کد خبر : ۱۸۷۱۶۲

اعضای کارگری فعلی شورای عالی‌کار از توان مذاکره و چانه‌زنی برای صیانت از منافع کارگران برخوردار نیستند / نماینده‌های کارگری نیازمند مطالعه‌ای عمیق راجع به قوانین کار و تامین اجتماعی هستند تا در برابر چنین مصوباتی به اصطلاح «وا» ندهند و میز مذاکره را بدون دستاورد‌‌ رها نکنند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری معتقد است اعضای کارگری شورای عالی کار از توان مذاکره و چانه‌زنی برای صیانت از منافع کارگران برخوردار نیستند.

«حسن صادقی» با انتقاد از موافقت نمایندگان کارگری شورای عالی کار با لغو کسر حق بیمه از بن کارگری به ایلنا گفت: اعضای کارگری این شورا به تصور احیای بن غیرنقدی به مصوبه لغو کسر حق بیمه از بن کارگری رای مثبت دادند.

وی ادامه داد: اینان گمان می‌کردند دولت می‌خواهد همانند دهه‌های ۶۰،۷۰ و نیمه اول دهه ۸۰ در تامین سبد کالاهای اساسی برای جامعه کارگری مشارکت کند و با این فرضیه به پیشنهاد وزیر کار برای لغو حق بیمه بن کارگری رای مثبت دادند.

این فعال کارگری افزود: نماینده‌های کارگری نیازمند مطالعه‌ای عمیق راجع به قوانین کار و تامین اجتماعی هستند تا در برابر چنین مصوباتی به اصطلاح «وا» ندهند و میز مذاکره را بدون دستاورد‌‌ رها نکنند.

معاون دبیرکل خانه کارگر در امور شهرستان‌ها در ادامه بیان کرد: اگر تشکل‌های کارگری یکپارچه بودند و همانند سال‌های دور‌تر قدرتشان یکی بود، حرفشان اثرگذار‌تر می‌شد اما در حال حاضر با انشقاق، پراکندگی و درشت‌گویی در جامعه کارگری مواجه‌ایم.

صادقی در نقد عملکرد کانون عالی شوراهای اسلامی کار ضمن بیان اینکه ریاست کنونی این تشکل عالی برعهده منطقی‌ترین عضو هیات مدیره است، گفت: اگر سایر اعضای هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار افراد غیرکار‌شناس را برای حضور در شورای عالی کار به ریاست هیات مدیره تحمیل می‌کنند، قصور از شخص وی نیست.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تصریح کرد: وقتی پست‌ها را میان افراد تشکل‌ خودشان تقسیم می‌کنند و توانمندی آن‌ها را ملاک قرار نمی‌دهند، نتیجه‌اش همین می‌شود.

به گفته این فعال کارگری، تمام حقوق و مزایای نقدی و غیرنقدی مشمول کسر حق بیمه می‌شوند بنابراین مصوبه شورای عالی کار مبنی بر لغو کسر حق بیمه از بن کارگری که در چارچوب قوانین کار و تامین اجتماعی تعریف نشده، به خودی خود باطل است و قابلیت اجرایی ندارد.

وی در ادامه شورای عالی کار را به اغماض برای به دست آوردن دل کارفرمایان متهم کرد و گفت: شاید مصوبه اخیر شورای عالی کار از توصیه برخی کار‌شناسان تامین اجتماعی که لغو حق بیمه بن کارگری را به مصوبه شورای عالی کار منوط کرده بودند، نشات گرفته است.

صادقی در پایان با بیان اینکه «گمان نمی‌کنم وزیر کار از شورای عالی کار استفاده ابزاری کرده باشد»، افزود: اگر چه لغو حق بیمه بن کارگری به پیشنهاد وزیر کار در دستور جلسه اخیر این شورا قرار گرفته است ولی او قطعا با نگاه ضربه‌زننده به نیروی کار چنین پیشنهادی را نداده است. احتمالا تصور وزیر کار این بوده است که پیشنهادش به سود جامعه کارگری و با میل و رغبت آن‌ها همراه می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز