خبرگزاری کار ایران

قائم مقام اتحادیه صیادان کشور اعلام کرد:

نداشتن «کارگاه ثابت» دلیل محرومیت از قانون کار / «قایق» کارگاه صیادان است

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۶۹۵

چکیده: «عمر مفید کاری برای یک صیاد ۱۵ سال است چرا که ما در هر سفر دریایی که ممکن است ۱۰ روز به طول انجامد، ۲۴ ساعت شبانه روز را به طور مداوم کار می‌کنیم و تحت تاثیر عوامل محیطی و جوی مثل خطر غرق شدن، طوفان‌ها، گرما و سرما و رطوبت دائمی قرار داریم.»

قائم مقام اتحادیه صیادان کشور و رئیس اتحادیه صیادان استان بوشهر اعلام کرد: کارگران صیاد به سبب محرومیت از حمایت قانون کار، با وجود سخت و زیان‌آور بودن شغل‌شان امکان استفاده از تسهیلات مشاغل سخت را ندارند.

«محمد کارگر» به ایلنا گفت: با وجود آنکه شغل صیادی یکی از سخت‌ترین مشاغل دنیا است و یک چهارم جمعیت ساحل نشینان شمال و جنوب کشور به این کار اشتغال دارند اما هیچ قانونی بلحاظ حرفه‌ای از آنان حمایت نمی‌کند.

این فعال کارگری درباره دلیل محرومیت صیادان از حمایت قانون کار توضیح داد: وزارت کار به بهانه اینکه صیادان فاقد کارگاه مشخص و دستمزد ماهیانه ثابت‌اند قانون کار را اجرا نمی‌کند و با وجود آن صیادان بیمه هستند اما تامین اجتماعی «تحمیل بار مالی» را دلیل پوشش ندادن ما تحت قانون مشاغل سخت و زیان‌آور اعلام می‌کند.

او گفت: طبق ماده ۴ قانون کار «کارگاه محلی است که کارگر به درخواست کارفرما یا نماینده او در آنجا کار می‌کند» و بر اساس این تعریف الزاماً محل کارگاه یک ساختمان نیست بلکه یک اتومبیل یا کشتی و قایق یا معدن و یا باغ را هم می‌توان کارگاه قلمداد کرد.

این فعال صنفی تاکید کرد: طبق قانون کار، صیادان هم کارگاه مشخص دارند و هم کارفرما.

رئیس اتحادیه صیادان استان بوشهر در مورد مشکلات بازنشستگی کارگران صیاد گفت: عمر مفید کاری برای یک صیاد ۱۵ سال است چرا که ما در هر سفر دریایی که ممکن است ۱۰ روز به طول انجامد، ۲۴ ساعت شبانه روز را به طور مداوم کار می‌کنیم و تحت تاثیر عوامل محیطی و جوی مثل خطر غرق شدن، طوفان‌ها، گرما و سرما و رطوبت دائمی قرار داریم اما با این وجود صیادان باید همچون کارگران مشاغل عادی با پرداخت ۳۰ سال حق بیمه بازنشسته شوند.

محمد کارگر با اشاره به مطالبه صیادان مبنی بر بازنشستگی با شرایطی ویژه نسبت به قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، گفت: حتی قانون مشاغل سخت و زیان آور نیز نمی‌تواند کمک قابل ملاحظه‌ای به تسهیل بازنشستگی صیادان کند. این قانون می‌گوید بیمه شدگانی که حداقل ۲۰ سال سابقه کار متوالی یا ۲۵ سال سابقه کار متناوب و پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان آور را دارا باشند، بدون شرط سنی می‌توانند از سازمان تامین اجتماعی درخواست بازنشستگی کنند، اما به دلیل شرایط خاص شغل صیادی، تعداد بسیار کمی از کارگران صیاد در نتیجه کار در شرایط سخت وزیان آور در دریا‌ها به سن بازنشستگی می‌رسند.

او گفت: کارگری که حمایت قانون کار و امنیت شغلی ندارد متاسفانه با فصلی زندگی کردن و به امید درآمد روزانه(که یک روز هست و چند روز نیست) هرگز نمی‌تواند به حقوق دیگری مانند پوشش بیمه‌ای، اضافه حقوق، پاداش، سنوات، عیدی، حق اولاد، حق مسکن، حق خواربار و سایر حقوق قانونی فکر کند.

قائم مقام اتحادیه صیادان کشور با بیان اینکه وزارت کار باید راه حلی برای صیادان بیابد، اظهار داشت: اتحادیه صیادان کشور از سال ۷۴ مشکلات صیادان را به اطلاع مسئولان دولتی و اعضای کمسیونهای مختلف مجلس، شیلات کشور، سازمان تامین اجتماعی و… رسانده است اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

رئیس اتحادیه صیادان بوشهر با بیان اینکه در استان بوشهر بیش از ۳۵ هزار صیاد مشغول به کارند که منتظر مصوبه پوشش قانون کار و قانون مشاغل سخت وزیان آور هستند، در خاتمه گفت: صید و صیادی از زیر مجموعه‌های بخش کشاورزی محسوب می‌شود که می‌تواند باعثاشتغال زایی فراوان شود و می‌طلبد جهت تجدید حیات جامعه صیادی، این قشر مولد و کارآفرین جامعه مورد توجه مسئولان قرار گیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز