خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد

تاثیر ناچیز وام مسکن درخرید خانه

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۱۴۳

بررسی ها نشان می دهد با وجود افزایش وام مسکن به ۵۰ میلیون تومان در بهترین حالت این وام کمتر از بیست درصد قیمت خانه‌ای ۷۰ متری در منطقه جنوبی تهران را تامین خواهد کرد.

با وجود افزایش میزان وام مسکن بر اساس آمار محاسبه شدن در بهترین حالت با وام ۵۰ میلیون تومانی کمتر از بیست در صد قیمت خانه‌ای ۷۰ متری در نقطه جنوبی تهران را تامین خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا اخیرا وزیر راه و شهرسازی خبر از افزایش وام مسکن تا سقف ۳۵ میلیون تومان و ۵۰ میلیون تومانی برای خرید مسکن توسط زوج‌های جوان داد.

بر کسی پوشیده نیست که این مقدار وام میزان چشمگیری از هزینه خرید مسکن را تامین نخواهد کرد به این دلیل میزان درصد دربرگیری این وام را بر روی یک خانه ۷۰ متری در چهارنقطه شمال، جنوب، غرب و شرق شهر تهران محاسبه کردیم که در بهترین شرایط چیزی حدود کم تر از ۲۰ درصد و در نقطه جنوبی شهر بود.

براساس این گزارش در شمال تهران وام ۵۰ میلیون تومانی هشت درصد و ۳۵ میلیون تومانی کمتر از شش در صد بهای یک خانه ۷۰ متری را در برمی‌گیرد و این درصد برای آپارتمانی با همین متراژ در غرب و شرق به ترتیب برای وام ۳۵ میلیونی ده و یازده درصد همچنین وام ۵۰ میلیونی چهارده و هفده درصد محاسبه شده است در جنوب تهران نیزاین ارزش به ۱۴ و۲۰ درصد خواهد رسید.

نگاهی اجمالی به نحوه واگذاری و ارزش وام مسکن در طول ۲ دهه گذشته نشان می دهد از اوایل دهه هفتاد که میزان وام مسکن پنج میلیون بود می‌توانستیم خانه‌ای ۷۰ متری در محله‌ای همچون میدان پونک با ۸ تا ۱۰ میلیون خرید کنیم و این وام حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از ارزش بهای خانه را تامین می کرد.

در فاصله سال‌های ۷۶تا ۸۰ بهای هرمتر خانه در یکی از مناطق غربی تهران حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان بود. به این معنا که یک آپارتمان ۷۰ متری بین ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان قیمت داشت و با وام مسکنی که به حدود ۷ میلیون تومان رسیده بود خریدار قادر به پرداخت حدود ۶۰ درصد از ارزش آپارتمان بود. این روند در حد فاصل سالهای ۸۵ تا ۸۶ با افزایش قیمت خانه به حدود ۶۰۰ هزار تومان همراه شد به گونه‌ای‌که برای خرید این آپارتمان باید ۴۲ میلیون تومان هزینه پرداخت می‌شد که با وجود وام مسکنی که به ۱۵ میلیون رسیده بود تقریبا ۳۰ درصد از ارزش یک ملک از طریق وام تامین می‌شد. البته ارزش وام مسکن در فاصله زمانی سالهای ۸۷ تا ۹۱ و پس از افزایش بی ضابطه قیمت مسکن و علی رغم اینکه میزان وام ابتدا به ۱۸ و سپس به ۲۰ میلیون تومان رسیده بود به شدت کاهش یافت به گونه‌ای که مثلا در سال ۹۰ که قیمت هر متر خانه به حدود ۴ تا ۵ میلیون تومان در یکی از مناطق غربی تهران رسیده بود خریدار باید برای پرداخت ارزش یک خانه ۳۰۰ میلیونی وام ۲۰ میلیون تومانی نهایتا در خوش بینانه ترین حالت ۶ درصد از ارزش کل یک خانه پوشش می داد.

حال پس از چند سال کشمکشبر سر افزایش واممسکن این وام به ۳۵ میلیون وبرای زوج‌های جوان ۵۰ میلیون تومان رسیده که باز هم با وجود کاهش قیمتی که در چند ماه اخیر در بازار مسکن شاهد هستیم بازهم ایم میزان قادر به پوشش دهی مناسبی از هزینه خرید مسکن نیست.

مصطفی قلی خسروی رییس املاک کشور در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به اینکه آیا افزایش وام مسکن تاثیری بر بازار خواهد داشت با تشبیه بازار مسکن به ماشینی که خاموش شده است اظهار داشت: برای هول دادن ماشین به هزارو پانصدوهفتاد کیلوگرم کالری نیاز است تا بتواند در سرازیری بیفتد و استارت بخورد.

وی افزود: بنا به این تشبیه ۱۵۰۰ کالری آورده مردم محسوب می‌شود و این وام به منزله ۷۰ کالری باقی مانده عمل می‌کند.

خسروی تصریح کرد: مطمئنا با تورم و نرخ رشدی که وجود داشته است این وام نمی‌تواند کافی باشد اما بی اثر هم نیست و دولت باید با اتخاذ سیاست‌هایی جدید تسهیلات بیشتری را جهت هموار کردن مسیر خرید مسکن در اختیار مردم قرار دهد.

رییس املاک کشور اشاره ای به بلعیده شدن منابع مالی توسط مسکن مهر داشت و افزود: در صورت جمع شدن اقساط مسکن مهر در سال‌های آینده دست دولت باز خواهد شد و دست حمایتی بیشتری به سر ملت خواهد کشید.

خسروی تصریح کرد: با توجه به اینکه دکتر آخوندی طراح اصلی مسکن اجتماعی بوده است بتواند برنامه‌ برای از میان برداشتن معضلات پیش‌آمده ارائه دهد.

وی اجرای عدالت در پرداخت وام مسکن را منوط به درصدی پرداخت شدن آن دانست وگفت: بدیهی است تعیین این وام در شهرستان و تهران به یک میزان منصفانه نیست و باید در شهرهای کوچک و کلان شهرها درصد وام متفاوت باشد تا عدالت به تساوی تقسیم شود.

امید می‌رود برای مردمی که چشم به دست دولت دارند تسهیلات مناسب‌تری را فراهم کند و همچون سال‌های گذشته وام مسکن بتواند پاسخگوی بخش عمده‌ای از قیمت مسکن باشد تا مردم درصد زیادی از حقوق خود را هر ماه دسته نکنند و به صاحبخانه تحویل دهند که این موضوع می‌تواند اثرات مخرب و روانشناسانه‌ای را نیز برای جامعه داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز