خبرگزاری کار ایران

در گفتکو با ایلنا مطرح شد:

افزایش تورم در صورت تصویب طرح وام ۶ برابر ودیعه مسکن / به وزیر گفته شده از مصاحبه خودداری کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۹۳۲

تورم موجود در کشور قطعا ناشی از اجرای مسکن مهر نیست چراکه کل هزینه‌ای که برای مسکن مهر هزینه شده حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده است به طوری که این رقم از کل ۴۹۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود در جامعه، تنها ۸ درصد آن را شامل می‌شود.

صحبت‌های اخیری که در خصوص تورم ۴۰ درصدی اجرای مسکن مهر در کشور می‌شود قطعا صحیح نیست.

احمد علی مقیمی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اظهارات اخیر وزیرراه وشهرسازی در خصوص تاثیر تورمی اجرای مسکن مهر گفت: تورم موجود در کشور قطعا ناشی از اجرای مسکن مهر نیست چراکه کل هزینه‌ای که برای مسکن مهر هزینه شده حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده است به طوری که این رقم از کل ۴۹۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود در جامعه، تنها ۸ درصد آن را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در صورتی که ۸ درصد نقدینگی به یکباره وارد بانک‌ها شود تنها حدود ۳ درصد تورم ایجاد می‌کند، خاطر نشان کرد: این در حالی است که ۴۰ هزار میلیارد تومان اختصاص یافته به طرح مسکن مهر طی ۵ سال وارد بانک‌ها شده است. بنابراین اعلام تاثیر مسکن مهر بر افزایش نرخ تورم آمار و تحلیل اشتباهی توسط دولت است.

وی در ادامه به جلسه اخیر کمیسیون عمران مجلس با وزیر مسکن اشاره کرد و گفت: در جلسه هفته گذشته کمیسیون عمران مجلس با وزیر مسکن و شهرسازی این مسئله خدمت وزیر نیز مطرح شد و از وزیر مسکن در خواست شد که آمار نادرست به جامعه تزریق نکنند و در این ارتباط از هر گونه مصاحبه و اظهار نظری خود داری نمایند.

وی تاکید کرد: قطعا این گونه اظهارات در خصوص مسکن مهر عدم اعتماد عمومی را ایجاد کرده و سرمایه‌های اجتماعی را تهدید خواهد کرد.

وی با اشاره به ضرورت ادامه طرح مسکن مهر، تصریح کرد: با توجه به تعهدات نیمه کاره‌ای که در خصوص مسکن مهر وجود دارد قطعا باید این طرح ادامه یابد از سویی دولت موظف است بر اساس قانون مسکن و شهرسازی و ایین نامه تامین مسکن برای اقشار کم درآمد مسکن تهیه کند.

وی با اشاره به طرح ایرادات وزیر در خصوص اجرای مسکن مهر، خاطر نشان کرد: در صورت وجود ایراداتی در این خصوص به نظر می‌رسد باید ایرادات مسکن مهر توسط تیمی از مشاورین و صاحبنظران آسیب‌شناسی و برطرف شود.

نماینده بهشهر، نکا و گلوگاه در خانه ملت در ادامه با توجه به پیشنهاد پرداخت وام مسکن ۶ برابر ودیعه متقاضیان توسط وزیر گفت: قطعا این پیشنهاد تورم بیشتری را در کشور ایجاد خواهد کرد.

مقیمی افزود: قطعا اجرای چنین طرحی بستگی به میزان نقدینگی بانک‌ها دارد و اصولا بانک‌ها ملزم به اجرای چنین دستورات نیستند چرا که بانک‌ها ساز و کار مستقلی دارند و سودش برآمده از سپرده‌های مردمی است بنابراین باید برای حراست از سپرده‌های مردم و سود دریافتی باید بر مبنای سیاستهای خود حرکت کند.

وی با اشاره به حمایت مجلس از طرح مسکن اقشار کم درآمد، گفت: مجلس و کمیسیون عمران از هر طرح و هر اقدامی که مشکل تامین مسکن اقشار کم درآمد را برطرف نمود حمایت می‌کند.

وی گفت: طرح پرداخت وام ۶ برابر ودیعه توسط وزیر در حد پیشنهاد است و پیش از اجرا باید تصویب شود اما با توجه به عدم فراهم بودن ساز و کارهای لازم و افزایش تورم ناشی از اجرا، بسیار بعید است که تصویب و اجرایی شود.

گفتنی است، طبق محاسبات بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و وزارت مسکن، حدود ۴۰ درصد از تورم موجود در کشور مربوط به نحوه اجرای طرح‌های مسکن مهر است چراکه اعتبارات مربوط به این طرح‌ها در بودجه سنواتی گنجانده نشده و دولت با فشار بر سیستم بانکی، پول پرفشار را برای اجرای این طرح‌ها به عرصه اقتصاد کشور تزریق کرده که همین مساله باعثافزایش تورم شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز