خبرگزاری کار ایران

نور سلطان نظربایف در نشست خبری بهره برداری از خط ریلی ایران، ترکمنستان و قزاقستان:

تجارت و دوستی با ایران مایه افتخار ماست / خط آهن موجب توسعه اشتغال در مردم منطقه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۲۲۹

ساخت راه‌آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان رخداد بزرگی است و باعثتوسعه روابط اقتصادی و توسعه روابط دوستانه بین کشورها می شود.

رئیس جمهور قزاقستان گفت: معتقدم ساخت راه‌آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان رخداد بزرگی است و باعثتوسعه روابط اقتصادی و توسعه روابط دوستانه بین کشورها می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رئیس جمهور کشور قزاقستان در نشست خبری بهره برداری از خط ریلی ایران، ترکمنستان و قزاقستان با ابراز خوشحالی از اتمام این پروژه گفت: خط ریلی ایران، ترکمنستان و قزاقستان علاوه بر اینکه این سه کشور را به هم پیوند می‌زند کشورهای آسیای میانه را هم به هم متصل می‌کند.


نور سلطان نظربایف با بیان اینکه در آیات قران به ثواب ساخت پل‌ها و راه‌ها همواره اشاره شده است اظهار کرد: قطعا کشورها با به بهرة برداری رساندن این پروژه کار بزرگی برای مردم منطقه انجام داده اند.


وی با اشاره به سه مزیت اقتصادی این پروژه تاکید کرد: معتقدم این پروژه از سه منظر دارای مزیت است یکی اینکه احداثاین راه آهن موجب توسعه منطقه و ایجاد اشتغال برای مردم منطقه می‌شود. همچنین توسعه تجارت و کمک به افزایش ترانزیت این سه کشور در عرصه بین‌الملل از دو مزیت دیگر این پروژه محسوب می‌شود.


نور سلطان نظربایف با بیان اینکه در سال گذشته به ایران یک میلیون تن گندم فروخته‌ایم گفت: همانطور که گفتم یکی از مزیت‌های این پروژه افزایش ترانزیت است. طبق براوردهای انجام شده کشورهای حاشیه خلیج فارس به ۹ میلیون تن گندم در سال نیاز دارند. البته به غیر از صادرات گندم از این مسیر صادرات و ترانزیت فولاد به ایران یا از طریق ایران به کشورهای بازار هدف این کالا هم در برنامه‌های خود داریم.


رئیس جمهور قزاقستان ادامه داد: معتقدم ساخت راه‌آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان رخداد بزرگی است و باعثتوسعه روابط اقتصادی و توسعه روابط دوستانه بین کشورها می شود.


نورسلطان نظربایف با اشاره به دیدارهای سه جانبه بین سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان و توافقاتی که در این دیدارها انجام شده اسات گفت: کارگروهی سه جانبه تشکیل شده که به نقاط مشترک اقتصادی سه کشور در این کارگروه پرداخته می‌شود.


وی ادامه داد: رئیس جمهور ترکمنستان در این کارگروه پیشنهاد استفاده از ظرفیت های لجستیکی این کشور را داده است که البته ما هم آمادگی صادرات لوکومتیو و واگن‌های تولید کشور خود به ایران را داریم.


رئیس جمهور قزاقستان تاکید کرد: ایران کشور بزرگی است و تجارت و دوستی با این کشور مایه افتخار ماست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز