خبرگزاری کار ایران

گزارشی از ذبح و فروش غیربهداشتی گوشت در شوشتر

باید بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و ضرورت کشتار در کشتارگاه‌های مجاز را بیشتر به اطلاع عموم رساند و تنها راه‌حل، فرهنگ‌سازی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شوشتر، در چند نقطه ورودی از این شهر، ذبح و فروش گوشت به‌صورت غیر بهداشتی صورت می‎گیرد.

گزارش‎ها حاکی از آن است که دلالان و سلاخ‎های حاضر در این مکان‎ها در برابر اقدامات سازمان‎های مرتبط با جمع‎آوری ایستگاه‎های غیرمجاز فروش و کشتار غیربهداشتی گوشت قرمز، مقاومت می‎کنند.

طبق توصیه‌های مراکز بهداشتی و نظارتی، مردم به‌هیچ‌وجه نباید از مراکز غیرمجاز فروش دام، مواد گوشتی خریداری کنند، چراکه سلامت آنها تضمین‌شده نیست.

فروش و ذبح غیربهداشتی دام در ورودی شهر شوشتر نیز توسط دلالان و سلاخ‎ها صورت می‌گیرد و این قضیه سلامت شهروندان را به خطر می‎اندازد.

فروش گوشت غیر بهداشتی استحصال‌شده از دام بیمار، یکی از تخلفات احتمالی در ایستگاه‎های غیرمجاز فروش دام زنده است و به همین لحاظ باید جلوی فعالیت دلالان در این ایستگاه‎ها را گرفت.

مجید یکی از شهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره چگونگی خرید گوشت می‌گوید: متأسفانه از سلامت و سالم بودن گوشت مطمئن نیستیم.

وی اظهار کرد: دل‌خوشی ما به این است که گوشت گرم مصرف می‌کنیم اما متأسفانه کشتار غیربهداشتی و حتی حمل غیربهداشتی آن در پشت نیسان و تاکسی، موجبات نارضایتی عمومی را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی از دام‌های بیمار توسط برخی از افراد در جاده‌های حاشیه‌ای ذبح می‌شود که هیچ نظارتی بر روی آن نیست. تا کی باید شاهد فروش گوشت غیربهداشتی که از سلامت آن‌هم اطمینان نداریم در جاده‌ها و ورودی‌های شوشتر باشیم؟

علی یکی دیگر از شهروندان شوشتر بیان کرد: ذبح و فروش گوشت‌های مصرفی در کنار جاده مورد تائید دامپزشکی نبوده و مُهر تائید دامپزشکی ندارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شوشتر، احمدعلی معین‌پور رئیس اداره دامپزشکی شوشتر  به کشتار دام و قصابی کنار جاده شوشتر به مسجدسلیمان در روزهای تعطیل اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه کشتارهای کنار جاده تحت شرایط بهداشتی و نظارتی نیست و کشتار باید در کشتارگاه صورت بگیرد، انجام این‌ کار غیرقانونی است.

وی بیان کرد: این اقدام موجب افزایش خطر سرایت بیماری‌های کُشنده و خطرناکی مانند تب خونریزی‌دهنده کریمه و کنگو در میان مصرف‌کنندگان می‌شود.

معین پور تصریح کرد: پس از کسب دستورات از مقام قضایی و با تعامل مأموران نیروی انتظامی نسبت به جمع‌آوری این کشتارهای غیرمجاز در اطراف جاده اقدام خواهد شد و این‌کار، تا پایان جمع‌آوری کامل آنها ادامه می‌یابد.

رئیس اداره دامپزشکی شوشتر از شهروندان خواست برای تهیه گوشت مصرفی خود به مراکز مجاز مراجعه کرده است و به علامت و مُهر درج‌شده توسط دامپزشکی روی لاشه توجه کرده و پس از خرید، گوشت را به ‌مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهند.

کد خبر : ۳۴۴۰۱۰