خبرگزاری کار ایران

نوروزیان خبر داد:

تایید صلاحیت 55 درصدی داوطلبان انتخابات مجلس در خراسان‌شمالی

asdasd
کد خبر : ۳۳۹۰۳۹

رئیس ستاد انتخابات استانداری خراسان‌شمالی از تایید صلاحیت 55.43 درصدی داوطلبان انتخابات مجلس در خراسان‌شمالی خبر داد.

به گزارش ایلنا، محمدرحیم نوروزیان با بیان این خبر اظهارداشت: بنا بر برنامه زمان‌بندی از پیش اعلام شده، این هیئت تا پایان وقت اداری روز گذشته(شنبه) فرصت داشت نتایج نهایی بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات را اعلام کند.

وی افزود: در حوزه انتخابیه بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، جاجرم و گرمه صلاحیت 32 نفر از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی تأیید شده است.

به گفته نوروزیان، در حوزه انتخابیه شیروان نیز 5 نفر و در حوزه انتخابیه اسفراین هم 14 نفر تأیید صلاحیت شده‌اند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار خراسان‌شمالی گفت: در این دوره تا این لحظه 55.43 تایید صلاحیت شدند که این میزان در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی 79 درصد بود.

رئیس ستاد انتخابات خراسان‌شمالی گفت: افرادی که بنا به اعلام هیات نظارت استان تأیید صلاحیت نشده‌اند، به استناد بندهایی از مواد قانونی بوده که به عدم التزام عملی افراد به نظام، ولایت‌فقیه و قانون‌اساسی اشاره دارد.

نوروزیان گفت: از مجموع 92 نفری که مدارک آنها به هیات نظارت استان ارجاع شده بود، 51 نفر تأیید صلاحیت شده و 41 نفر تأیید نشده‌اند که 19 نفر عدم احراز و 22 نفر ردصلاحیت شده را شامل می‌شود.

رئیس ستاد انتخابات خراسان‌شمالی ادامه داد: استناد قانونی اعلام شده برای این افراد، اشاره به بندهای یک و سه ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی است که عدم التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران، ولایت‌فقیه و قانون‌اساسی را مورد توجه قرار داده است.

وی تصریح کرد: دو نفر نیز به استناد ماده 30 همین قانون مبنی بر هواداری از احزاب و گروهک‌های غیرقانونی تأیید نشده‌اند و صلاحیت 6 نفر هم با استناد به هر دو مورد گفته شده تأیید نشده است.

نوروزیان خاطرنشان کرد: در حوزه انتخابیه بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، جاجرم و گرمه صلاحیت 32 نفر از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی تأیید شده، 17 نفر رد صلاحیت شده و 12 نفر هم عدم احراز صلاحیت آنان اعلام شده است.

وی ادامه داد: در حوزه انتخابیه شیروان نیز 5 نفر تأیید، 3 نفر رد شده و برای 3 نفر هم عدم احراز اعلام شده است.

به گفته وی، در حوزه انتخابیه اسفراین هم 14 نفر تأیید صلاحیت شده، دو نفر ردصلاحیت شده و برای 4 نامزد نمایندگی هم عدم احراز اعلام شده است.

رئیس ستاد انتخابات خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: در مجموع در حوزه انتخابیه بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، جاجرم و گرمه حدود 52 درصد، شیروان 45 درصد و اسفراین 70 درصد و در کل استان حدود 55.43 درصد داوطلبان نمایندگی مجلس تأییدصلاحیت شده اند.

*افراد تایید صلاحیت نشده از فضا سازی غیرضروری خودداری کنند

نوروزیان در ادامه خواستار خویشتنداری نامزدهایی شد که صلاحیت آنها در این مرحله تأیید نشده و گفت: از این افراد می‌خواهیم از فضاسازی غیرضروری، خودداری و موضوع را از مجاری قانونی خود پیگیری کنند.

نوروزیان گفت: همه ما باید در چارچوب قانون رفتار کنیم و کاری که ما در این مرحله انجام می‌دهیم، همان تکالیف قانونی است که بر عهده ما گذاشته شده، یعنی در این مرحله موضوع را به افراد تأییدصلاحیت نشده اعم از عدم احراز صلاحیت یا ردصلاحیت شده، اعلام می‌کنیم تا اعتراض خودشان را با ذکر دلایل و مستندات لازم به شورای‌نگهبان ارسال کنند. شورای‌نگهبان هم 20 روز فرصت دارد در این خصوص اعلام‌نظر کند.

به گفته وی، تمام داوطلبان تأییدصلاحیت نشده در هر یک از حوزه‌های انتخابیه استان می‌توانند برای ثبت اعتراض خود به دفتر نظارت مستقر در فرمانداری مرکز استان(بجنورد) مراجعه کنند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار خراسان‌شمالی تصریح کرد: پس از طی فرآیند رسیدگی به شکایات داوطلبان رد صلاحیت شده در هیات‌مرکزی نظارت و شورای‌نگهبان، این شورا اسامی قطعی نامزدهای تأیید شده را 27 بهمن به وزارت کشور اعلام می‌کند و یک روز پس از آن نیز فرمانداری‌ها و بخشداری‌های حوزه‌های انتخابیه، این اسامی را با انتشار آگهی عمومی به اطلاع مردم می‌رسانند.

نوروزیان خاطرنشان کرد: در استان 10 نفر هم برای انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام کرده بودند.

بنابر اعلام قبلی ستاد انتخابات خراسان شمالی، 825 شعبه در این استان برای این دوره از انتخابات تشکیل خواهد شد و 13 هزار نفر عوامل اجرایی و انتظامی، برگزاری انتخابات را بر عهده خواهند داشت. حدود 60 درصد از جمعیت 900 هزار نفری خراسان‌شمالی واجد شرایط رأی دادن در انتخابات هفتم اسفند هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز