خبرگزاری کار ایران

یک میلیون هکتار سطح زیر کشت سبزی و صیفی است

asdasd
کد خبر : ۴۴۸۹۶۸

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت که با سرمایی که در سال های اخیر در شمال با آن روبرو بوده ایم و امسال نیز زودتر تحقق یافت، بایستی رقم و پایه مرکبات را تغییر دهیم تا 50 سال آینده چشم اندازی برای کشور تعریف کنیم.

به گزارش ایلنا،  محمدعلی طهماسبی در گردهمایی پژوهشی پژوهشکده سبزی و صیفی که در موسسه تحقیقاتی علوم باغبانی وزارت جهاد کشاورزی واقع در منطقه محمدشهر کرج برگزار شد، خاطرنشان کرد: زمانی که با تغییر اقلیم و گرما روبرو هستیم، باید آمادگی داشته باشیم تا اقدامات مناسب را انجام دهیم.

وی ادامه داد: تنش های محیطی مشکلات زیادی را برای محصولات به خصوص سبزی و صیفی ایجاد کرده است و برای رفع این مشکل در حالی که باید کشت محصولات دیم را رها کنیم باید روی رقم های مقاوم تر و سازگارتر کار کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه در سال های اخیر رویکرد بهره برداران کشاورزی به بخش باغبانی در حال افزایش و رشد است، گفت:‌ 1 میلیون و 200 هزار بهره بردار در بخش باغبانی در حال فعالیت هستند که در بعضی از استان ها مثل البرز تعداد بهره برداران باغی بیشتر از بخش زراعی است.

وی اظهار داشت: این امر نشان دهنده شروعی تازه در بخش باغبانی استان است و در 12 استان کشور این مقیاس بین دو بخش زراعت و باغبانی مساوی است این در حالی است که قبلا این وضعیت را شاهد نبودیم.

وی با بیان اینکه تعداد بهره برداران زراعی در استان های غربی کشور که کشت دیم دارند، بیشتر است، گفت: یک رویکرد مثبت در بخش باغی به وجود آمده که بیانگر آن است که این بخش از نظر ارزش افزوده، کسب و کار، پایداری شغل و اقتصادی بودن جای خودش را باز می کند.

طهماسبی، وجود کشاورزان نمونه و ظرفیت های بالا در بخش باغبانی را بسیار زیاد دانست و افزود: بایستی برای رشد این بخش از فارغ التحصیلان بخش کشاورزی استفاده کرد.

وی به دلایل نبود گرایش به بخش باغبانی در سال های گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: فعالیت در بخش زراعی برای کشاورزان بسیار راحت تر و ثمردهی زودتری دارد و می توانند از همان سال اول برداشت محصول داشته باشند در حالیکه در باغبانی حدود 12-10 سال طول می کشد تا درخت میوه به ثمردهی و سوددهی برسد.

وی یکی از گره ها در بخش باغبانی را پهنه بندی جغرافیایی باغات عنوان کرد و گفت: در سال های اخیر فصل سرما و محل جغرافیایی آن فرق کرده که باید درختان را جابجا کنیم و همچنین اگر اکنون با کمبود آب روبرو هستیم باید کشت دیم را کمتر کرده و روی بذرهای مقاوم و تکنیک کشت کار کنیم زیرا زندگی مردم با ماست.

**یک میلیون هکتار سطح زیر کشت سبزی و صیفی است

طهماسبی ادامه داد: سطح زیر کشت سبزی و صیفی در کشور حدود 1 میلیون هکتار است که 600 هکتار آن در بخش باغی و حدود 10 هزارهکتار از آن نیز گلخانه ها هستند.

وی با بیان اینکه 50 درصد کشت آبی کشور به محصولات باغی اختصاص دارد، گفت: از 117 میلیون تن تولید محصولات کشاورزی حدود 50 میلیون تن به محصولات باغی اختصاص دارد و این در حالی است که سهم صادرات این بخش بیشتر از بخش زراعی است.

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه در این 1 میلیون هکتار اراضی باغی هزاران خانوار ارتزاق می کنند، افزود: در سال جاری با سرمازدگی در بسیاری از محصولات روبرو شدیم که اگر ماشین آلات کشاورزی پیشرفته و مکانیزاسیون خوبی برای برداشت داشتیم با خسارات کمتری روبرو بودیم.

وی بیان داشت: در سال زراعی جاری 60-50 تن زعفران دچار سرمازدگی شد و اگر برداشت این محصول با ماشین آلات انجام می شد کشاورزان این خسارت را متحمل نمی شدند.

طهماسبی گفت: یکی دیگر از راه های زنده نگه داشتن بخش باغی و سبزی و صیفی بردن محصولات به سوی گلخانه هاست و همچنین برای اینکه از آبیاری سبزی و صیفی با فاضلاب ها رها شویم بایستی این محصولات را در گلخانه ها کشت کنیم.

**کشت 48 هزار هکتار محصول باغی در گلخانه ها تا افق 1404

وی ادامه داد: یکی از برنامه های سال جاری کشت 1500 هکتار محصولات گلخانه ای است که تا کنون هزار هکتار آن محقق شده و تا پایان سال به عدد برنامه می رسیم.

وی گفت: برنامه ی وزارت جهادکشاورزی تا افق 1404 افزایش کشت گلخانه ای و رسیدن به عدد 48 هزار هکتار است.

طهماسبی بیان داشت: همچنین بایستی گیاهان دارویی را به گلخانه ها ببریم و هرکدام از آن ها به گلخانه بروند بازدهی بیشتری دارند.

وی افزود: گیاهان دارویی تا زمانیکه در مراتع هستند وحشی بوده و مسئولیت آن با سازمان جنگل ها و مراتع است ولی زمانیکه وارد مزارع و گلخانه ها شدند مسئولیت آن با وزارت جهاد کشاورزی است، ولی در این وزارت خانه صاحب ندارد و روی زمین مانده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز