خبرگزاری کار ایران

نائب رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و نائب رئیس انجمن واردکنندگان و تولیدکنندگان بدون کارخانه آرایشی و بهداشتی و عطر و ادکلن:

عدم واردات مواد اولیه باعث از دست دادن اشتغال بسیاری از فعالان این صنف شده است/ بروکسی‌های زمان‌بر باید حذف شوند

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۱۹۲۶

نائب رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و نائب رئیس انجمن واردکنندگان و تولیدکنندگان بدون کارخانه آرایشی و بهداشتی و عطر و ادکلن با اشاره به اینکه عدم واردات و قانون‌هایی که در این زمینه به تولیدکنندگان تحمیل می‌شود، گفت: بروکسی‌های زمان‌بر نیز چالش دیگری است که تولیدکنندگان را درگیر خود کرده است.

مرجان شرف- موسی احمدزاده نائب رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و نائب رئیس انجمن واردکنندگان و تولیدکنندگان بدون کارخانه آرایشی و بهداشتی و عطر و ادکلن در ایران با بیان اینکه در سال گدشته در حوزه تولید بدون کارخانه رشد بسیار زیادی داشته‌ایم، گفت: از آنجا که پس از ممنوعیت واردات در حدود چهار سال گذشته به صورت یک‌طرفه از طرف وزارت صمت، کار اعضای انجمن که شامل بیش از 200 عدد شرکت معتبر با سابقه بیش از 40 سال دراین صنعت مشغول به فعالیت بودند متوقف شد و بسیاری از کارمندان شغل خود را از دست دادند.

 

تولید بدون کارخانه چالش‌های بسیاری از قبیل ثبت اسم و نام و نشان تجاری برند تا صدور پروانه در سازمان غذا و دارو و وزارت صمت و... را دارد

 

وی افزود: پس از آن با کمک اتاق فکر داخل انجمن، تولید بدون کارخانه، به معنای استفاده از ظرفیت خالی کارخانه‌های دیگر را در دستور کار قرار دادیم. تولید بدون کارخانه چالش‌های بسیاری از قبیل ثبت اسم و نام و نشان تجاری برند تا صدور پروانه در سازمان غذا و دارو و وزارت صمت و... را دارد، اما به شکر الهی در سال گذشته با توجه به اینکه سال جهش تولید نام‌گذاری شده بود، با اینکه واردات را از دست داده بودیم، اما کارخانجات ما به سمت تولید بدون کارخانه روی آوردند و از ظرفیت خالی کارخانه های موفق و موثق استفاده کردند.

 

130 شرکت فعال و احیای کارخانجات در تولید بدون کارخانه

نائب رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و نائب رئیس انجمن واردکنندگان و تولیدکنندگان بدون کارخانه آرایشی و بهداشتی و عطر و ادکلن، گفت: تاکنون بیش از 130 عدد از شرکت‎‌ها از این طریق به فرمایش مقام معظم رهبری، با این شیوه، تولید محصولات خود مشغول هستند و رشد بسیار خوبی نیز در این حوزه مشاهده می‌کنیم به طوری که کارخانه‌هایی که پیش از آن توان ادامه تولید نداشتند توسط برخی دیگر از همکاران احیا شده است.

احمدزاده ادامه داد: اما گله‌ای نیز از وزارتخانه‌ها داریم، این است که بروکراسی‌های صدور پروانه‌های تولید بدون کارخانه، پروانه بهداشتی و... بسیار آزار دهنده و زمان‌بر و در حدود شش ماه است؛ در صورتی که کشورهای دارای توسعه پایدار بسیار سریع‌تر و در مدت زمان ده روز این درخواست‌ها به سرانجام می‌رسد. از دولت انتظار داریم که این موانع و بروکراسی‌ها را از میان بردارد.

 

تحریم‌های داخلی بیشتر باعث کاهش تولید می‌شوند

 

وی تاکید کرد: به منظور شکل‌گیری جهش تولید واقعی و افزایش تولید ناخالص، باید به سمت و سوی تسهیل‌گری و مانع‌تراشی برویم؛ نه اینکه تنها بر روی کاغذ و سربرگ باشد بلکه ما به فرمایش رهبری برای انجام این کار آمده‌ و مشغول اجرای آن شده‌ایم پس اگر قصد ورود به بازارهای منطقه و جهانی را داریم، باید تحلیل رقبا و بازار کشورهای منطقه را داشته باشیم.

 

جای خالی تحقیق و توسعه

نائب رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و نائب رئیس انجمن واردکنندگان و تولیدکنندگان بدون کارخانه آرایشی و بهداشتی و عطر و ادکلن، گفت: بسیاری از موانع را خودمان ایجاد کرده‌ایم. تحریم‌های خارجی در جای خود که توانسته‌ایم راه حل ها را بیاییم، اما این تحریم‌های داخلی بیشتر باعث کاهش تولید می‌شوند.

احمدزاده ادامه داد: تولید یک ادبیاتی دارد؛ هر کسی نمی‌تواند یک کالای با کیفیت، با قابلیت صادرات را به بازار عرضه و قلب و ذهن مشتری نهایی خودش را تسخیر کند. با توجه به اینکه دنیای امروز، عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات است. رصد رفتار مصرف‌کننده، توجه به خواسته‌ی نسل زد و آلفا لازم است. با نگاه استراتژیک به این دیدگاه و هدف می‌توانیم از کشورهای منطقه و بازارهای جهانی سهم خود را به دست بیاوریم.

وی تاکید کرد: علم اقتصاد می‌گوید منابع محدود و مصرف نامحدود است. بروکراسی‌های پیچیده باید از میان برداشته شده و تعادل شکل گیرد، در بازارهایی که مزیت رقابتی نسبی، متمایز و متفاوت باشد وارد بازارهای جهانی می‌شویم. تولید بدون نگاه رو به آینده، تولیدی نیست که ادامه‌دار باشد. شرکت‌های ایرانی مانند شرکت‌های توسعه یافته جهانی به سمت تحقیق و توسعه نرفته‌اند، تولید،کپی کردن نیست، تولید این است که با نوآوری و ابداعات و اختراعات، ببینیم کشورهایی که به سکوی اول این صنعت دست یافته‌اند، چه کرده‌اند ما هم دیگر از ابتدا شروع نکنیم و همان کار را ادامه دهیم.

 

عدم واردات مواد اولیه باعث از دست دادن اشتغال بسیاری از فعالان این صنف شده است/ بروکسی‌های زمان‌بر باید حذف شوند

 

نائب رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و نائب رئیس انجمن واردکنندگان و تولیدکنندگان بدون کارخانه آرایشی و بهداشتی و عطر و ادکلن، راهکار را این‌گونه توضیح داد: با تحلیل رقبا و پرورش مزیت‌ها و پوشش نقاط ضعف؛ اما مشاهده می‌کنیم دولت نسبت به صنعت زیبایی که سومین صنعت بزرگ ایران با بیش از شش الی هفت میلیارد دلار است، کم‌لطفی می‌کند. بهداشت حق مسلم همه انسان‌ها بوده و جامعه‌ای شاد است که مصرف بهینه کالای سلامت محور را در دستور برنامه دارد.

 

ما در مواد آرایشی و بهداشتی سهمی از بازارهای جهانی نداریم

 

احمدزاده در ادامه گفت: باید نگاه کلان و استرانژیک داشته باشیم، تفکر و نگرش کنونی تغییر یافته و وزیر بهداشت و رسانه‌‌ها مشوق جامعه باشند که هر میزان کالای سلامت محور و مصرف بهینه را افزایش دهیم به همان میزان، مراجعات به درمانگاه‌ها کاهش پیدا کرده و جامعه شادتری خواهیم داشت. نگاه تابو به مسائل آرایشی و بهداشتی باید از بین برود. در دنیای امروز با قوانین قدیم نمی‌توان کار کرد.

او گفت: نظم نوین جهانی، هوش مصنوعی و نسل زد و آلفا را نیز در نظر گرفته و تحلیل کنیم که چگونه برندهای تولیدی ما قلب و ذهن آنها را تسخیر کند، ما در مواد آرایشی و بهداشتی سهمی از بازارهای جهانی نداریم، اما می‌توانیم در تولید از الگوهای موفق دنیا استفاده کنیم، تولید را به تعادل رسانده و تراز تجاری را درست کنیم؛ دولت اجازه دهد فعالانی که صادرات و مسائل جهانی تبحر دارند، وارد شده تا بدین ترتیب برندهای ما کشورهای بیشتری را فتح کنند.

 

تولید بدون کارخانه به کمک فارغ التحصیلان جوان می‌آید

نائب رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و نائب رئیس انجمن واردکنندگان و تولیدکنندگان بدون کارخانه آرایشی و بهداشتی و عطر و ادکلن، گفت: درخواست من این است که دولت در صدور پروانه تولید بدون کارخانه بازنگری و تغییر نگرش مدیریتی دهد. در کازموپرایوت که همایش بزرگی در مورد تولید بدون کارخانه است و چندی پیش برگزار شد، 860 عدد از شرکت‌های کوچک و متوسط و دانش محور وارد این عرصه شدند تا از ظرفیت‌های خالی استفاده کنند.

احمدزاده با بیان اینکه طوفان‌های سیاسی و اجتماعی در کنار بروکراسی‌های سخت و زیاد، جوانان را از ادامه‌دادن ناامید می‌کند؛  گفت: از دولت انتظار داریم که به تولیدکنندگانی که تکنولوژی و دستگاه‌آلات دارند به همان میزان نیز به تولیدکنندگانی که برون‌سپاری می‌کنند تسهیلات دهند، قوانین زائد از میان برداشته شود، چابک سازی و تسهیل‌گری اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: در دنیای امروزی بسیاری از تولیدکنندگان تاسیس کارخانه جدید با پذیرش ریسک ورشکستگی پس از مدت کوتاهی را قبول نمی‌کنند، تولید بدون کارخانه شیوه‌ای جدید است و کارگاه‌هایی نیز به صورت ماهیانه برگزار می‌شود تا با آموزش جوانان، انگیزه و ارتباط بین دانشگاه و صنعت شکل گیرد که در نتیجه آن داروسازان حتی با مقیاس کوچک، بتوانند ایده‌های خودشان را اجرا کنند.

 

واردات مواد اولیه لازمه ادامه تولید در کشور است

نائب رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و نائب رئیس انجمن واردکنندگان و تولیدکنندگان بدون کارخانه آرایشی و بهداشتی و عطر و ادکلن با اشاره به اینکه در قالب طرح تولید بدون کارخانه، یک برند مشترک با همکاری 35 برند بزرگ در نمایشگاه ایران بیوتی امسال رونمایی و تولید شد، گفت: این شرکت‌ها به صورت سهامداری تمام تجربیات ارزنده و ارزشمند خود را سطح منطقه، داخلی، با استفاده از الگوهای موفق جهانی و با مشارکت مردم که شعار سال نیز است با هم به اشتراک گذاشته‌اند.

احمد زاده تاکید کرد: باید قوانین طوری تغییر کند که مواد اولیه‌ای که توان تولید در داخل وجود ندارد، واردات صورت گیرد، دست تولیدکننده را باید باز نگاه داریم. امنیت شغلی و آینده برای نسل جوان بسیار مهم است.

وی یادآور شد: هر میزان که بتوانیم، باید اطمینان دهیم که ایران بهشت فرصت‌هاست، انسان درخت نیست که ساکن بماند و اگر امنیت شغلی خوبی باشد در آن‌صورت جوانانی که از کشور رفته‌اند، به کشور بازگشته و دانش فراگرفته شده را در تولید کشور استفاده می‌کنند.

 

دولت‌ها سلیقه شخصی را تحمیل نکنند

نائب رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و نائب رئیس انجمن واردکنندگان و تولیدکنندگان بدون کارخانه آرایشی و بهداشتی و عطر و ادکلن، با بیان اینکه پیشکسوتان نیز باید فضا را برای جوانان بالا ببرند، تا به سمت و سوی افزایش امید و انگیزه برویم، گفت: زیرا ایرانی‌ها توان بالایی به منظور رسیدن به بهره‌وری بالا دارند هم چنین انتظار ما از دولت‌ها؛ دولت کنونی یا هر دولتی که بیاید و برود، این است که از تجربیات موفق کسانی که جهانی کار کرده‌اند، درس گرفته و سلیقه شخصی را تحمیل نکنند.

احمدزاده گفت: در مورد قطعی برق برای علاقمندان و دغدغه‌مندان تمام اطلاعات و داده‌ها در بخش کمیسیون انرژی سایت اتاق ایران درج شده و آسیب‌هایی که قطعی برق به این موضوع و کسب و کارها وارد کرده نیز قابل مطالعه است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز