خبرگزاری کار ایران

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی:

افزایش 400 درصدی تولید محصولات کشاورزی بعد از انقلاب/ ترویج و نفوذ دانش از دلایل اصلی افزایش تولید

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۹۰۱

رئیس موسسه آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه پس از انقلاب اسلامی، تولید محصولات بخش کشاورزی از 25 میلیون تن به 125 میلیون تن افزایش پیدا کرده است، گفت: این افزایش تولید به‌دلیل افزایش تولید و بهره‌وری در واحد سطح اتفاق افتاده است که نشان از افزایش نفوذ دانش در بین بهره‌برداران این بخش دارد.

به گزارش ایلنا، محمدمهدی قاسمی، امروز سه‌شنبه 17 بهمن در نشست خبری، ضمن بیان این مطلب عنوان کرد: این افزایش 400 درصدی در تولید محصولات در حالی اتفاق افتاده است که سطح زیر کشت فقط 40 درصد افزایش پیدا کرده که نشان دهنده افزایش تولید در واحد سطح و افزایش بهره‌وری است و این مهم با تلاش، کوشش و افزایش دانش‌بنیانی در بخش کشاورزی حاصل شده است.

قاسمی عنوان کرد: معاونت آموزش و ترویج کشاورزی سازمان تحقیقات کشاورزی، به‌عنوان متولی توسعه سرمایه‌های انسانی و اجتماعی بخش کشاورزی است و با بهره‌گیری از ظرفیت گسترده شبکه ترویج کشاورزی در سطح دهستان‌های کشور و مشارکت مراکز و موسسات تحقیقاتی، راهبری و تسهیل‌گری، مسئله‌یابی، مسئله‌گشایی و حل مشکلات دانشی بخش کشاورزی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: با همین شبکه دانشی در طول زمان و به‌ویژه بعد از انقلاب، اتفاقات بسیار خوبی در این بخش رخ داده است و دانش در تمام زنجیره‌های تولید بخش کشاورزی نفوذ کرده است.

رئیس موسسه آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت: این در حالی است که اکوسیستم، شرایط پیچیده‌تر و ناسازگارتری را به ما تحمیل کرده؛ مسئله تغییر اقلیم جدی است و کشور ما از نظر میزان بارش‌ها و پراکنش بارش‌ها با چالش‌هایی مواجه هستیم و الگوهای بارشی تغییرات جدی داشته، ضمن اینکه درجه حرارت هم افزایش پیدا کرده است.

قاسمی شرح داد: رسوخ دانش در زمینه‌های مختلف از جمله معرفی ارقام جدید و متناسب با شرایط، توسعه تجهیزات و مکانیزاسیون، راهکارهای مختلف به‌زراعی، به‌باغی، بهبود تولید در زیربخش‌های دام، طیور، آبزیان و ... اتفاق افتاده است.

پل ارتباطی بین بهره‌برداران و محققان

وی گفت: معاونت آموزش و ترویج، پل ارتباطی است بین مراکز تحقیقاتی، پژوهشی، شرکت‌های دانش‌بنیان و... با بخش کشاورزی که بتوان نوآوری‌ها را به آنها منتقل کرد و از سمت دیگر نیز مسائل، مشکلات و چالش‌های بهره‌برداران را شناسایی و به مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و اجرایی منتقل می‌نماید تا بتوانند حل آن را بخوبی انجام دهند.

قاسمی تشریح کرد: حدود 5 میلیون بهره‌بردار در بخش کشاورزی، 10 میلیون زنان روستایی، 500 هزار نفر زنان عشایری و بالغ بر 5 میلیون جوان روستایی و عشایری در کشور وجود دارد که جامعه هدف موسسه آموزش و ترویج کشاورزی هستند و برنامه‌های مختلفی برای این قشرها داریم.

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی گفت: بالغ بر حدود 1800 محقق، پژوهشگر و عضو هیات‌ علمی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی فعالیت دارند که البته اینها سوای حدود 12 هزار نفر محققان و اعضای هیات علمی کشاورزی در وزارت علوم هستند.

قاسمی گفت: از بین محققان و مروجان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی،  100 نفر جزو محققان و مروجان ارشد هستند، 1250 نفر نیز محقق معین هستند که در هر مرکز جهاد کشاورزی دهستان یک نفر محقق معین فعالیت دارد و همچنین کاروان‌های محققان معین دهستان را داریم که در سراسر کشور و در بخش کشاورزی مباحث آسیب‌شناسی، مسئله‌یابی، شناسایی چالش‌ها و پاسخ‌گویی به مسائل را انجام می‌دهند.

وی افزود: همچنین بالغ بر 12 هزار نفر تسهیل‌گر و 38 هزار نفر نیز مددکار ترویجی داریم که افراد آموزش دیده‌ای هستند و از جمله دیگر اجزای شبکه آموزش کشاورزی ما را تشکیل می‌دهند.

قاسمی اضافه کرد: علاوه بر آن 70 هزار کشاورز خبره و پیشرو در سطح کشور داریم که طی فرآیندهایی شناسایی و انتخاب می‌شوند که جزو پیش‌قراولان آموزش مسائل مختلف در بین کشاورزان هستند و مسائل مختلف را به بهره‌برداران آموزش می‌دهند.

انتهای پیام/
حسین کاظمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز