خبرگزاری کار ایران

کیش، الگویی برای خودروسواریِ سبز در آینده‌ای نزدیک

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۰۴۰۴

یکی از چالش‌های اصلی در ماه‌های اخیر، بحث واردات خودرو و مجوز برای آزادسازی آن بوده است. سوال اصلی همواره این است که واردات کدام خودروها باید در اولویت قرار بگیرد و ورود کدام دسته از خودروها به نفع مرم، اقتصاد و محیط زیست است؟

حال در یک گام رو به جلو، به نظر می‌رسد مناطق آزاد قرار است پایلوت ورود و عرضه خودروهای برقی  هیبریدی در کشور شود؛ براساس مصوبات وزارت صمت، واردات خودرو به مناطق آزاد قرار است با اولویت مدل‌های برقی و هیبریدی انجام شود. به گفته حجت عبدالملکی، امکان واردات خودرو‌های برقی و هیبریدی به مناطق آزاد تا سقف ۴۰هزار دلار وجود دارد. ورود خودروهای برقی و هیبریدی به مناطق آزاد، شرط خروج خودرو را ندارد، بنابراین از محدودیت خاصی (از جنبه تعداد واردات) برخوردار نیست.

کیش، الگویی برای خودروسواریِ سبز در آینده‌ای نزدیک

بدون تردید، دورنمای اجرای این تصمیمات، مثبت است؛ مناطق آزاد می‌توانند دریچه و گلوگاه ورودِ خودروهای دوستدار محیط زیست باشند و پنجره‌ای به سوی فرهنگ خودروی سبز بگشایند؛ با این حال، به اعتقاد کارشناسان، این طرح با چالش‌هایی مواجه است؛ قبل از هر چیز، تامین زیرساخت‌های مورد نیاز برای واردات خودروهای سبز اهمیت دارد و در مرحله بعد، سنجش استطاعت مالی جامعه هدف حایز اهمیت است.

اگر این طرح با ارائه مشوق‌ها و تسهیلات به شهروندان مناطق آزاد و به طور مشخص جزیره زیبای کیش همراه باشد، می‌توان امیدوار بود که در یک بازه زمانی یک یا دو ساله میزان خودروهای احتراقی در این جزیره زیبا به حداقل برسد و کیش به یک الگو برای خودروسواری پاک در کشور بدل شود؛ اگر واردات خودروهای برقی و هیبریدی با ارائه مشوق‌ها و تسهیلات مناسب همراه باشد و برای واردکنندگان بالقوه وام‌های بانکی با بهره کم در نظر بگیرند، هوای پاک نگین زیبای خلیج فارس برای همیشه تضمین خواهد شد.

 

مرتضی بلوکی: کارشناس رسانه

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز