خبرگزاری کار ایران

علی باباچاهی در گفت‌وگو با ایلنا:

کتاب‌هایم بدون اصلاحیه مجوز می‌گیرند اما از کسی تشکر نمی‌کنم

asdasd
کد خبر : ۱۷۲۱۷۵

علی باباچاهی معتقد است در صدور مجوز کتاب‌هایش تغییراتی رخ داده و در این چندماه بدون اصلاحیه مجوز گرفته‌اند اما تاکید می‌کند که این مسئله حق اوست و بابت آن از کسی تشکر نمی‌کند.

علی باباچاهی با اشاره به اینکه در چندماه اخیر کتاب‌هایش بدون اصلاحیه مجوز گرفته‌اند؛ گفت: در این چندماه تقریبا همه‌ی کتاب‌هایم بدون اصلاحیه مجوز گرفتند. مجموعه شعر «این کشتی پر اسرار» را نشر نگاه منتشر کرد که در نمایشگاه کتاب عرضه شد و هیچگونه اصلاحیه‌ای نخورد. «هفتاد گل زرد» هم کتابی است که به تازگی منتشر شد که آن هم بدون هیچ اصلاحیه‌ای مجوز گرفت. کتاب «باباچاهی در وضعیت دیگر» که آقای محمد لوطیج درباره‌ی من و اشعارم نوشته و بخشی از اشعارم را هم ضمیمه‌ی آن کرده هم بدون اصلاحیه مجوز گرفت.

باباچاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ ضمن اظهار رضایت از روند انتشار آثارش گفت: این برای من اتفاق جدیدی است که کتاب‌هایم بدون اصلاحیه مجوز بگیرند زیرا در طول این ۳۵ سال کمتر پیش می‌آمد که کتابم اصلاحیه نخورد یا غیرقابل چاپ نشود. برای نمونه در همین چند سال گذشته کتاب «پیکاسو در آب‌های خلیج فارس» یک سال و نیم در ارشاد بود و بعد غیرقابل چاپ اعلام شد که ما اعتراض کردیم و دوباره بررسی شد و با کلی اصلاحیه توانست مجوز بگیرد.

این شاعر و منتقد ادبی در ادامه افزود: این قضیه فقط مختص کتاب‌های شعرم نبود بلکه درمورد کتاب‌های تحقیقاتی هم همین سخت‌گیری‌ها وجود داشت که بیشتر هم ناشی از استنباط‌های غلط بود. برای نمونه در کتاب «شعر امروز، زن امروز» به «یک جرعه میشل» ایراد گرفته بودند در حالی‌که میشل در اینجا منظور میشل فوکو است ولی فکر کنم دوستان از آن یک نوع نوشیدنی استنباط کرده‌اند.

باباچاهی همچنین از آماده بودن چند جلد از کتاب‌هایش برای انتشار خبر داد و گفت: چند کتاب در دست دوستان ناشر دارم که به تدریج منتشر خواهند شد و آن دیگر بسته به صلاحدید ناشران دارد که وقت مناسب را برای آن تعیین کنند. یک مجموعه‌ شعر به اسم دنیای بدون غریبه دارم که گزینه‌ی اشعارم است که به سفارش نشر نگاه از میان بیش از ۲۰ مجموعه انتخاب کرده‌ام.

وی افزود: همچنین مجموعه گفت‌وگوهایم در یک کتاب منتشر خواهد شد. کتاب دیگر مقاله‌های من است که بعد از انقلاب نوشته‌ام و بیشتر آنها منتشر شده است. موضوع این مقاله‌ها اکثرا شعر و ادبیات است و اگر در مقاله‌ای به سینما و تئاتر هم اشاره‌ای شده وجه انضمامی دارد. کتاب دیگری هم دارم با عنوان «گزاره‌های پیوست» که درباره‌ی نود سال شعر نو فارسی است که یک آنتولوژی است و به تازگی بدون هیچ ممیزی مجوز گرفت و قرار است از سوی نشر دیبایه منتشر شود.

علی باباچاهی در ادامه تاکید کرد: البته من بابت اینکه کتاب‌هایم بدون اصلاحیه مجوز می‌گیرند از کسی تشکر نمی‌کنم زیرا فکر می‌کنم این حق من است که کتاب‌هایم بدون حذف و تغییر مجوز بگیرد. هرچند به خاطر این مسئله خوشحالم اما ذوق زده نیستم و خوشحالیم آنقدر نیست که برای مثلا راه رفتنم به رقصیدن تبدیل شده باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز