خبرگزاری کار ایران

در سالن کودک و نوجوان چه می‌گذرد؟

کتاب‌های بزرگسالان در غرفه‌های کودکان جاخوش کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۲۵۸

برخی غرفه‌های سالن‌های کودک و نوجوان؛ کتاب‌های آموزش زبان ارائه می‌دهند که بعضا مناسب بزرگسالان است. برخی دیگر سی‌دی‌های آموزش آشپزی و بعضی کتاب‌ها و رمان‌هایی برای بزرگسالان.

احتیاج نیست از کسی بپرسید یا زیاد دقت کنید تا بزرگترین و مهمترین مشکل سالن‌های کودک و نوجوان را دریابید. گرما و نبود تهویه‌ی مناسب از همان لحظه‌ی ورود کاملا قابل حس است. سالن‌های کودک و نوجوان درواقع چادرهای بزرگی هستند که در زیر نور آفتاب به نسیم‌های ضعیف التماس می‌کنند تا کمی قوی‌تر بوزند. در واقع این نسیم‌های کوچک همه‌ی دلخوشی غرفه‌داران‌اند برای تاب آوردن یک روز گرم طولانی کار و تلاش.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کودکان و نوجوانانی که بعضا از راه‌های بسیار دور همراه والدینشان یا با اردوهای مدرسه وارد نمایشگاه می‌شوند آنقدر شور و شوق با هم بودن و کشف دنیاهای جدید نهفته در کتاب‌ها وجوشان را می‌گیرد که همه چیز را فراموش می‌کنند اما از رنگ و رو و عرق صورت‌هایشان می‌شود دریافت که گرما برایشان چقدر آزاردهند است.

غیر از مشکل گرما چیز دیگری که جلب توجه می‌کند کتاب‌ها و آثاری است که چندان سنخیتی با سنین کودکی و نوجوانی ندارند. در برخی از غرفه‌ها دیده می‌شود که کتاب‌های بزرگسالان برای نوجوانان عرضه می‌شود. این غرفه‌ها معمولا در اختیار ناشرانی است که در هر دو حوزه‌ی کودک و بزرگسال فعالیت دارند و البته در بخش کتاب‌های عمومی هم غرفه دارند اما کتاب‌های بزرگسالان را در میان آثار کودکان قرار داده‌اند و دلیلی هم که برای این کار می‌آورند این است که نوجوانان می‌توانند چنین رمان‌هایی را بخوانند زیرا ضریب هوشی‌شان بالا است. این درحالی است که تعیین مناسب بودن یک کتاب برای نوجوانان و مشخص کردن گروه سنی آن برعهده‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. وقتی کتابی در سالن کودک و نوجوان ارائه می‌شود یعنی برای آنها مناسب است و خیلی از والدین و حتی معلمین با اعتماد به همین مسئله این‌گونه کتاب‌ها را برای کودکانشان خریداری می‌کنند.

در برخی از غرفه‌ها به غیر از کتاب، سی‌دی‌هایی هم عرضه می‌شود که مسلما مخاطب آنها کودکان و نوجوانان نیست. برای نمونه در یکی از غرفه‌ها سی‌دی آموزش آشپزی ارائه می‌شود. مدیر این غرفه دلیل این کارش را وجود منوی آشپزی کودک در این سی‌دی اعلام می‌کند.

در غرفه‌ای دیگر کتاب قطوری درباره‌ی نگهداری گیاهان دیده می‌شود که البته با استقبال بزرگسالان مواجه شده است اما وجودش در میان کتاب‌های کودک و نوجوان ناهمخوان است زیرا متن و تصاویر آن برای بزرگسالان طراحی شده است.

برخی غرفه‌ها نیز کتاب‌های آموزش زبان ارائه می‌دهند که به نظر می‌رسد باتوجه به اینکه این کتابها علاوه بر آموزشی بودنشان بعضا مناسب آموزش زبان به بزرگسالان است و نه کودکان، بهتر بود این در بخش آموزشی ارائه شوند. در همین غرفه‌ها دیکشنری‌ها و فرهنگ‌های بزرگ لغت نیز به چشم می‌خورند که بازهم به صورت تخصصی به حوزه‌ی کودکان و نوجوانان مربوط نمی‌شوند.

به همه‌ی این مشکلات باید مسئله‌ی تکراری قیمت کتاب را نیز اضافه کرد که به گفته‌ی اغلب ناشران باعثشده آمار فروش پایین بیاید و بسیاری از والدین از تهیه‌ی کتاب‌های مناسب برای فرزندانشان ناتوان باشند. اغلب ناشران اظهار می‌دارند قیمت بالای کاغذ و چاپ رنگی باعثشده قیمت پشت جلد کتاب‌ها بسیار بالاتر از سالهای گذشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز