خبرگزاری کار ایران

احمد طبایی در گفت‏و‏گو با ایلنا:

در تقویم ما، جای «روز غزل فارسی» خالی است

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۳۷۸

در روزگاری که غزل مورد شدیدترین انتقادها و تاخت و تازها قرار گرفت و گروهی نیز بر مرگ آن گواهی دادند، شاعرانی چون ابتهاج، نیستانی، بهبهانی، طبایی، منزوی، صلاحی، بهمنی و… غزلسرایی را وانگذاشتند.

ایلنا: احمد طبایی معتقد است: غزل در فرهنگ فارسی، جایگاهی فراتر از یک شکل و قالب شعری دارد. تا آنجا که می‌‏‏توان غزل را هویت و شناسنامه شعر و ادب فارسی دانست.

این منتقد ادبی در گفت‏گو با خبرنگار ایلنا، گفت: غزل فارسی در طول عمر هزارساله خود، منزلگاه اندیشه و احساس بزرگان و نامداران فرهنگ و ادب ایران‏ زمین بوده است. از رودکی و انوری و مولانا و سعدی و حافظ گرفته تا بابافغانی و نشاط و ادیب نیشابوری و عارف و میرزاده عشقی و فرخی یزدی و… هریک به قدر وسع، گنجینه‏‌ای از اعجاز و زیبایی و معرفت بر این خزانه دل‏ انگیز افزودند و میراثی گرانبها و ارزشمند نه تنها برای ایرانیان و پارسی‏ زبانان که برای جهانیان به یادگار گذاشتند.

طبایی عشق و سپس عرفان را همزاد و همراه غزل فارسی از سده‏‌های آغازین حیات این قالب شعری عنوان کرد و افزود: هرچند که شاعران عارف، این دو مقوله را در غزل به اوج رساندند، اما ظرفیت غزل با عشق و عرفان پایان نیافت و از مطلع قیام مشروطه به این سو، طرح مضامین اجتماعی و سیاسی در قالب غزل و به ویژه غزل نو، مورد اقبال واقع شد.

او شروع نهضت نوگرایی در شعر فارسی از انقلاب مشروطه و به ویژه از ابتدای سده حاضر را، حرکتی منطقی و مبارک برشمرد و گفت: حتی تحول شکلی و محتوایی در شعر فارسی و ظهور قالب‏های نیمایی و آزاد هم نتوانست غزل را از پهنه شعر معاصر حذف کند و غزل همراه و همگام با تحولات اجتماعی و فرهنگی و ادبی، جامه‏‌ای نو پوشید و فصلی تازه از حیات پربارش را تجربه کرد.

این منتقد ادبی، موج نوگرایی در غزل را مرهون همت و تلاش شاعرانی دانست که نیم‏قرن پیش از این و درست در اوج غربت این قالب شعری، جریان غزل نو را پایه گذاشتند و افزود: در روزگاری که غزل مورد شدیدترین انتقادها و تاخت و تازها قرار گرفت و گروهی نیز بر مرگ آن گواهی دادند، شاعرانی چون هوشنگ ابتهاج، منوچهر نیستانی، سیمین بهبهانی، علیرضا طبایی، حسین منزوی، عمران صلاحی، محمدعلی بهمنی و… غزلسرایی را وانگذاشتند و کوشیدند تا با پیروی از آموزه‏‌های شعری نیما، غزلی از جنس زمان ارایه کنند.

طبایی با اشاره به اینکه غزل محبوب‏ترین و شناخته‏‌شده‏‌ترین قالب شعر فارسی و یکی از شاخصه‏‌های هویت فرهنگی ایرانیان است، گفت: به نظر می‌‏رسد در تقویم فرهنگی ما، جای روزی به نام «روز غزل فارسی» خالی است. روزی نه برای پاسداشت یک قالب شعری، بلکه برای پاسداشت ژرف‏ترین اندیشه‏‌ها و زلال‏ترین احساسات انسانی که با یک نام گره خورده است: «غزل». ‏

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز