خبرگزاری کار ایران

خبرهایی از جشنواره تئاتر عروسکی؛

تاکید معاون هنری بر ادامه فعالیت خانه عروسک

asdasd
کد خبر : ۲۰۶۱۰۵

«علی مرادخانی» از صحنه و پشت صحنه نمایش‌های مجموعه تئاترشهر بازدید کرد و در اجرای نمایش‌های خارجی از جمله «آنتیگونه»، «آوا / آدا» و همچنین نمایش‌های ایرانی «سوسک می‌شود» و «کدو زری» حاضر شد.

بازدید علی مرادخانی از روند برگزاری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی و تماشای اجرای گروه‌های خارجی و ایرانی در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر به همراه صحبت‌های یکی از هنرمندان حاضر در جشنواره ازجمله خبرهای مهم آخرین روز این رویداد هنری محسوب می‌شود.

به گزارش ایلنا، «علی مرادخانی» معاون هنری وزارت ارشاد با حضور در مجموعه تئاترشهر به تماشای نمایش‌ها نشست و در حاشیه این بازدید گفت: درصدد یافتن تالاری برای اجرای عمومی نمایش‌های عروسکی هستیم و خانه عروسک نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

در آخرین روز از جشنواره «علی مرادخانی» معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از صحنه و پشت صحنه نمایش‌های مجموعه تئاترشهر بازدید کرد و در اجرای نمایش‌های خارجی از جمله «آنتیگونه»، «آوا / آدا» و همچنین نمایش‌های «سوسک می‌شود»، «کدو زری» و… حاضر شد. معاون هنری با حضور در روابط عمومی تئاترشهر با خبرنگاران حاضر به گفت‌وگو پرداخت.

وی همچنین در دیدار با «مرضیه برومند» دبیر جشنواره ضمن قدردانی از زحمات دبیرخانه جشنواره با وی به گفت‌وگو پرداخت.

معاون هنری وزارت ارشاد در ادامه با پریسا مقتدی مدیر مجموعه تئاترشهر نیز سخن گفت و با همراهی وی در اجرای نمایش‌ها حضور یافت.

«علی مرادخانی» در حاشیه این دیدار در گفت‌وگو با ستاد خبری این دوره از جشنواره درباره برگزاری جشنواره و اجرای نمایش‌های عروسکی گفت: تلاش ما این است که نمایش عروسکی بتواند در طول سال در قالب اجرا و برگزاری جشنواره تداوم داشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دنبال مکانی برای اجرای نمایش‌های عروسکی باشیم و تالار نمایشی را برای اجرای نمایش عروسکی مناسب باشد، ایجاد کنیم. خانم برومند نیز برای اجراهای عمومی نمایش‌ها صحبت‌هایی را با فرهنگسرای نیاوران کرده‌اند.
مرادخانی همچنین درباره خانه عروسک نیز یادآور شد: قرار است فعالیت خانه عروسک ادامه داشته باشد و دبیرخانه جشنواره نمایش در آنجا ماندگار باشد.

بر اساس این خبر، در آخرین روز از جشنواره اجراهای تئاترشهر و دیگر تالارهای میزبان جشنواره با استقبال خوبی روبه‌رو شدند و همچنین نمایش‌های خیابانی نیز روز شلوغ خود را پشت سر گذاشتند.

جشنواره نمایش عروسکی رقابتی برگزار شود

«علی برنون» که نمایش «کوشی و موشی» را در جشنواره تئاتر عروسکی اجرا کرده است، پیشنهاد کرد جشنواره تئاتر عروسکی هم مانند جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، داور کودک داشته باشد و آثار شرکت کننده در آن توسط هیات داوران کودک، داوری شوند.

این کارگردان تئاتر افزود: خوب بود جشنواره تئاتر عروسکی هم مانند جشنواره تئاتر کودک و نوجوان داور کودک داشته باشد که آثار مربوط به گروه سنی کودک و نوجوان را داوری قضاوت کنند.

او با اشاره به اینکه هنوز تئاتر عروسکی بزرگسالان به خوبی جا نیفتاده است، ادامه داد: هنوز هم بسیاری از مردم تصور می‌کنند نمایش عروسکی مخصوص کودکان است و با اینکه در جدول جشنواره تئاتر عروسکی گروه سنی مخاطبان هر نمایش مشخص شده است، اما بیشتر تماشاگران به این موضوع دقت نمی کنند، بنابراین بهتر است بخش کودک را از بزرگسال جدا کرد.

برنون که از شهر تبریز در جشنواره حضور دارد، با اشاره به مشکلات تئاتر این شهر اضافه کرد: مشکلات تئاتر تبریز بارها از تهران بیشتر است یکسری کارها در تبریز مجوز اجرا ندارد. ما چند سالن محدود داریم که حتی برای اجرای تئاتر مناسب نیستند چه رسد به تئاتر عروسکی. با همه اینها سعی کرده ایم چراغ تئاتر عروسکی را در تبریز روشن نگه داریم.

این کارگردان تئاتر پیشنهاد کرد جشنواره تئاتر عروسکی به صورت سالانه برگزار شود و هر سال یکی از شهرها میزبان جشنواره باشد تا از این طریق تئاتر عروسکی در شهرهای دیگر هم شناخته شود و رونق پیدا کند.

علی برنون در ارزیابی این دوره از جشنواره تئاتر عروسکی گفت: انتظار ما این بود که با حضور خانم برومند وضعیت تئاتر عروسکی بهتر شود اما گرچه کیفیت آثار نسبت به دوره قبل بهتر بود ولی گروه های شهرستانی مشکل اسکان داشتند و رفت و آمدشان به سالن ها هم مشکل بود در حالیکه می شد ستاد برگزاری جشنواره، اتوبوس هایی را برای رفت و آمد گروه ها گروه ها در نظر می گرفت. به هر حال اینها مسایلی است که می شد بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان:
همدان خاستگاه تئاتر کودک و نوجوان کشور است

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان، این استان را خاستگاه تئاتر کودک و نوجوان کشور دانست.

محمدابراهیم الهی‌تبار با تأکید بر تأثیر قابل توجه جشنواره‌ بر ذهن و نگرش کودکان و نوجوانان اظهار کرد: البته اثرگذاری جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان تنها معطوف به این قشر نبوده و فضای شاد و پرنشاطی را در جامعه ایجاد می‌کند.
وی با بیان اینکه همدان شهری تاریخی و فرهنگی است، از قابلیت‌های فراوان آن در بخش فرهنگ سخن گفت و بر لزوم بهره‌گیری از این مهم تأکید کرد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان هدایت تئاتر به مدارس و مهدهای کودک را از ضروریات دانست و خواستار توجه به این امر از سوی مسئولان فرهنگی استان شد.

وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره تئاتر در استان زمینه‌ای برای تقویت گردشگری این دیار است، خاطرنشان کرد: آثار تاریخی و گردشگری همدان از چنان جذابیتی برخوردار است که میهمانان داخلی و خارجی می‌توانند علاوه بر کار فرهنگی و هنری در این خطه، از جاذبه های دیدنی و تاریخی آن نیز بهره مند شوند.

الهی تبار همدان را خاستگاه تئاتر کودک و نوجوان کشور دانست و گفت: هنرمندان تئاتر استان با ارائه آثار قوی هر روز بر دانش و داشته‌های خود در این زمینه می‌افزایند.

وی برگزاری جشنواره تئاتر را بستری برای آشنایی اهالی هنر تئاتر با ایده‌ها، تجربیات و کارهای یکدیگر برشمرد و خاطرنشان کرد: استان همدان از هر نظر برای برگزاری مطلوب این جشنواره و میزبانی از میهمانان داخلی و خارجی آمادگی کامل دارد.

بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان از ۱۵ تا ۲۱ مهرماه با دبیری پیام دهکردی در همدان برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز