خبرگزاری کار ایران

توضیح رضا شاه‌بداغی درباره حضور در جشنواره تئاتر عروسکی:

نمایش «دُخی‌ها» عروسک ندارد!

asdasd
کد خبر : ۱۹۶۶۲۳

خانم برومند با توانایی‌هایی که دارد امکانی برای نقد عملکرد باقی نمی‌گذارد و چون تمام نیاز‌ها را از پیش شناسایی کرده، کاستی‌ها را به سرعت برطرف می‌کند و شرایط فعالیت گروه‌ها را فراهم می‌آورد.

رضا شاه‌بداغی که قرار است نمایش «دخی‌ها» را در قالب پانزدهمین جشنواره بین‌المللی عروسکی تهران – مبارک روی صحنه ببرد، ‌درباره شیوه متفاوت اجرایی این نمایش و برگزاری این دوره توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شاه‌بداغی که برای نخستین بار است در جشنواره تئا‌تر عروسکی شرکت کرده؛ درباره شیوه اجرایی نمایش «دخی‌ها» اظهار داشت: شیوه‌ای از اجرای عروسکی را در نظر داریم که به خاطر ندارم قبلا اجرا شده یا نه. اما تا حدودی می‌توان گفت به «مکبث» پیام عزیزی نزدیک است. بازیگران ما در طول اجرا زیر پارچه‌ای زخیم ایفای نقش می‌کنند اما نکته اینجاست که کوچک‌ترین حرکات هنگام اجرا اهمیت پیدا می‌کند.

وی در ارتباط با آنچه در اثر روایت می‌شود؛ بیان کرد: «دخی‌ها» سه دختر را روایت می‌کند که تحت تربیت بسیار سختگیرانه مادر قرار دارند و در ‌‌نهایت تاب نمی‌آوردند و برای فرار از شرایط سخت خانه را ترک می‌کنند.

شاه‌بداغی که نگارش نمایش‌نامه «وقتی از بریدگی‌های خون بار عصب می‌گذرد» را در کارنامه دارد، در خصوص دلایل تصمیم خود برای شرکت در جشنواره تئا‌تر عروسکی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: مدتی قبل از انتشار فراخوان شرکت در جشنواره، مشغول مطالعه درباره جنبش‌های زنان مانند فمنیسم و موارد مشابه بودم. وقتی فراخوان را دیدم احساس کردم آنچه در سر دارم به درد جشنواره عروسکی می‌خورد و بنابراین نگارش نمایش‌نامه آغاز شد.

وی افزود: ایده اجرا زیر پارچه‌ای با متراژ بالا را در ذهن داشتم؛ بنابراین گروه را جمع کردم و تمرین‌ را آغاز کردیم. زمان بازبینی هم با قدرت اجرا کردیم و کار به سرعت پذیرفته شد.

کارگردان نمایش عروسکی «دخی‌ها» در پاسخ به این سوال که گروه با چه دشواری‌هایی مواجه است؛ بیان کرد: دبیرخانه و شخص دبیر جشنواره همراهی خوبی با تمام گروه‌ها ازجمله ما دارند و تقریبا مشکلی نیست. فقط به دلیل استفاده از پارچه بزرگ نیازمند محلی وسیع‌تر برای تمرین هستیم که به زودی فراهم خواهد شد.

شاه‌بداغی در انتها درخصوص ویژگی‌ این دوره جشنواره تئا‌تر عروسکی تهران – مبارک گفت: به نظرم تفاوت امسال با دوره‌های گذشته این است که دبیر جشنواره فردی است با تجربه و دارای اتوریته. خانم برومند با توانایی‌هایی که دارد امکانی برای نقد عملکرد باقی نمی‌گذارد و چون تمام نیاز‌ها را از پیش شناسایی کرده، کاستی‌ها را به سرعت برطرف می‌کند و شرایط فعالیت گروه‌ها را فراهم می‌آورد.

مینو ملکی در نقش مادر و فهیمه باروتچی، آبان اختری و مهرنوش بلمه در نمایش «دخی‌ها» ایفای نقش می‌کنند.

۹۰ نمایش متقاضی حضور در بخش مسابقه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر عروسکی تهران – مبارک بودند که در ‌‌نهایت ۲۱ اثر برای رقابت برگزیده شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز