خبرگزاری کار ایران

هم‌اندیشی مدیرکل هنرهای نمایشی با فعالان تئاتر دانشگاهی برگزار شد؛

حسین‌ طاهری: بودجه‌ فرهنگی شهرداری ۱۵۰ برابر دولت است

asdasd
کد خبر : ۱۷۶۶۶۹

باید توجه داشته باشیم که شهرداری تهران ۱۵۰ برابر بودجه فرهنگی دولت بودجه فرهنگی در اختیار دارد که اگر پول‌های خرد از جیبش بیرون بریزد؛ شرایط فعال‌سازی بسیاری از فعالان به ویژه تئاتر خیابانی را فراهم می‌کند.

نشست هم‌اندیشی مدیرکل هنرهای نمایشی با فعالان تئاتر دانشگاهی عصر روز گذشته(۲۴ خرداد) در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر باباشاهی(مدیر کانون تئاتر دانشگاهیان اداره کل هنرهای نمایشی) توضیح وظایف پیش‌بینی شده برای این کانون در دوره جدید را یکی از اهداف برگزاری نشست توصیف کرد و اظهار داشت: پراکنده کاری و پراکنده گویی طی سالیان گذشته موجب شده توانایی موجود در این حوزه به خوبی ظاهر نشود. در زمینه توجه به تئاتر دانشگاهیان بر مبنای سه اصل آموزش، پژوهش و اجرا در دستور کار قرار دارد که امیدوارم با حمایت مدیرکل هنرهای نمایشی به اهداف موردنظر دست پیدا کنیم.

وی با ارائه سرفصل‌های موردنظر کانون تئاتر دانشگاهیان عنوان کرد: تعیین جلسه‌های بحثو گفتگو با دانشجویان فعال، تشکیل شوراهای دانشجویی تئاتر، شناسایی دست‌اندرکاران تولید و اجرای تئاتر دانشگاهی، شناسایی افراد نخبه و با استعداد در این بخش، تشکیل بانک هنرمندان تئاتر دانشگاهی، تلاش برای ارتقای جایگاه پژوهش، فراهم کردن فرصت چاپ آثار، مقالات و پایان‌نامه‌های ممتاز دانشجویی، تشکیل آرشیو تئاتر ایران و جهان، فراهم آوردن امکان اجرای آثار برگزیده و ارزشیابی شده تهران در دیگر استان‌ها و همچنین اجرای آثار برگزیده دیگر استان‌ها در تهران؛ سرفصل‌های این کانون هستند.

سیاوش قائدی(دبیر هفدهمین دوره جشنواره تئاتر دانشگاهی) در ادامه، برگزاری جلسه هم‌اندیشی را نشان دهنده حسن نیت مدیرکل هنرهای نمایشی و کانون تئاتر دانشگاهی مرکز دانست و بیان کرد: خستگی برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی همچنان با ما همراه است اما حمایت مرکز هنرهای نمایشی و دانشجویان موجب می‌شود این راه را ادامه دهیم.

او ادامه داد: ما در دبیرخانه جشنواره تئاتر دانشگاهی بر چندصدایی تاکید داریم که تشکیل این جلسه هم بر همین اساس صورت گرفته و امیدوارم چه من باشم، چه نباشم چند صدایی باید ادامه داشته باشد.

قائدی همچنین به مطالبات پرداخت نشده به دلیل کاستی‌های مالی اشاره کرد و بیان داشت: امسال برای نخستین بار تعدادی از سالن‌های تئاترشهر در اختیار جشنواره قرار گرفت که اتفاق بزرگی بود و جا دارد از مدیرکل تشکر کنم که نگاه از بالا نداشت و نقش حامی را ایفا کرد.

ناصر حبیبیان نیز در این نشست متن بیانیه‌ای در سه بند به نمایندگی جمعی از فعالان تئاتر دانشگاهی برای حاضران در جلسه خواند.

حسین طاهری(مدیرکل هنرهای نمایشی) پس از شنیدن صحبت‌های تعدادی از دانشجویان و دانش‌آموختگان تئاتر دانشگاهی عنوان کرد: از وقتی به اداره کل هنرهای نمایشی آمدم حسب علاقه‌ای که داشتم علاقه‌مند بودم تا پس از گذر از مسائل به ارثرسیده از گذشته و در لابه‌لای شلوغی‌های کاری به تماشای نمایش‌های دانشجویی بنشینم یا به مطالعه کارهای انجام نشده در دفتر تئاتر دانشگاهی اداره کل هنرهای نمایشی بردازم.

وی افزود: مطالعه‌ای در زمینه افرادی داشتم که طی سالیان گذشته موفق شدند خارج از برنامه‌ریزی‌های دقیق و سیستماتیک خود را به بدنه اصلی تئاتر کشور اضافه کنند و تلاش می‌کنیم راه‌هایی جستجو شود تا گروه‌ها را با برنامه به بدنه اصلی پیوند بزنیم.

این مدیر با تاکید بر اینکه پس از مطالعه‌های صورت گرفته اینطور به نظر می‌رسد در پیوند میان دانشگاه و تئاتر حرفه‌ای حق مطلب ادا نشده؛ بیان کرد: متوجه شدم مدیریت قبلی کانون تئاتر دانشگاهیان اداره کل هنرهای نمایشی حتی غریب به ۱۰ ماه در محل کار خود حاضر نشده بود که ما وظیفه داریم این کانون را بار دیگر فعال کنیم. چون باور دارم اگر قرار است درخششی اتفاق بیفتد باید به مجموعه استعدادهای دانشگاهی توجه داشته باشیم.

طاهری سپس به پرسش‌های دانشجویان پاسخ داد و در ارتباط با وجود نگاه ناامیدانه میان دانشجویان اظهارداشت: مسائل را تلخ نمی‌بینم چون باورم چیز دیگری است. تصدیق این حرف هم گفته‌های مرد بزرگی همچون عباس جوانمرد است که در حضور اصغر فرهادی تاکید کرد این جوان‌ها متوجه نیستند چه استعدادی دارند و از من خواهش کرد مراقب نسل جوان دانش‌آموخته و فعال در تئاتر باشم.

وی با بیان اینکه اگر کل ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تئاتر کار کند بازهم کافی نیست؛ به مذاکرات صورت گرفته با مسئولان وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: تحول در تئاتر مدارس امکان ندارد جز حضور و همکاری شما. تجربه هم نشان می‌دهد هنرمندی همچون داود میرباقری با حضور در تئاتر مدارس امکان ارتباط با سازمان صدا و سیما را پیدا کرد و حیات حرفه‌ای هنری خود را پی‌گرفت. بر همین اساس اعتقاد دارم شما می‌توانید مبنای حرکت باشید.

طاهری خود را وارثمجموعه‌ای مسائل بیرونی و داخلی دانست که مشکلاتی را در زمینه تئاتر حرفه‌ای و دانشگاهی به وجود می‌آورد و بیان داشت: شاید گوش خود را به روی بعضی جیغ‌ها و مسیرهای گذشته بسته باشم اما تلاش می‌کنم گوش خود را برای شنیدن صحبت‌های شما باز کنم. در این زمینه اگر به واژه ریل‌گذاری اشاره می‌شود نه به عنوان امر و نهی کردن بلکه به معنای فعالیت‌های زیرساختی و استمرار در حرکت است.

ناصر باباشاهی ضمن پاسخ به سوال‌ دانشجویان در زمینه ادامه چنین جلسه‌هایی بیان کرد: قصد داریم ارتباط کانون با دانشگاه‌ها را گسترش دهیم و بر همین اساس هم از دانشگاه‌ها درخواست کردیم تا نمایندگانی را برای ادامه مستمر تبادل نظرها به ما معرفی کنند که تا به حال سه دانشگاه اقدام کردند. ارائه طرح‌ها، برنامه‌ها و نظارت کانون تئاتر دانشگاهی زیر نظر این افراد صورت می‌گیرد.

طاهری در همین رابطه گفت: با مدیران گروه دانشکده‌ها مذاکراتی صورت گرفته تا کار موازی انجام نشود و رابطه موثری داشته باشیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اهمیت مرکز تئاتر مولوی برای اداره هنرهای نمایشی اظهار داشت: این مجموعه متعلق به وزارت علوم است و اگر کسی به ما بگوید این مسئله به شما چه ارتباطی دارد پاسخی نداریم. اما موظف به حمایت هستیم که صحبت‌هایی هم انجام شده و فارغ از جاروجنجال؛ پی‌گیر روشن شدن چراغ مرکز تئاتر مولوی هستیم.

وی تصریح کرد: کارشناسی‌ها نشان می‌دهد تالار مولوی به هیچ وجه شرایط ایمنی مناسبی ندارد و حتی بازسازی این بنا به صرفه نیست و باید تخریب و بار دیگر بنا شود. ما هم تلاش می‌کنیم از طریق ریاست جمهوری و وزارت علوم بودجه مستقلی فراهم کنیم تا سال آینده بنایی سالم و سلامت برای فعالیت‌های دانشجویان در اختیار داشته باشیم.

این مدیر همچنین ضمن تاکید بر اینکه خود را موظف به فراهم کردن شرایط اشتغال دانش‌آموختگان هنرهای نمایشی می‌داند؛ گفت: گفتگو با وزارت آموزش و پرورش هم در همین رابطه صورت گرفته و خود را برای اتصال این زنجیره‌ها به یکدیگر موظف می‌دانم. اما باید توجه داشته باشیم که شهرداری تهران ۱۵۰ برابر بودجه فرهنگی دولت بودجه فرهنگی در اختیار دارد که اگر پول‌های خرد از جیبش بیرون بریزد شرایط فعال‌سازی بسیاری از فعالان به ویژه تئاتر خیابانی را فراهم می‌کند.

طاهری علاوه بر پاسخ درخصوص بدهی‌های باقی مانده از گذشته؛ به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای افزایش بودجه تئاتر کشور در سال ۹۴ اشاره کرد و اظهار داشت: هر بدهی از دوره مادها تا امروز باقی مانده باشد پرداخت می‌کنیم و قصد داریم برنامه‌ای ۱۰ برابر امسال را برای بودجه سال بعد به نمایندگان مجلس ارائه کنیم که پذیرش و رد کردن طرح بر عهده آن‌ها خواهد بود.

او همچنین درباره اشاره یکی از دانشجویان به تلاش‌های علی منتظری(مدیرکل اسبق هنرهای نمایشی) برای دریافت بودجه بیشتر از مجلس بیان کرد: آقای منتظری زمانی موفق شد بودجه تئاتر را از ۵۵۰ میلیون تومان به بیش از یک میلیار ارتقا دهد که نتیجه زحمت‌های ایشان بود اما شرایط امروز با گذشته بسیار متفاوت است.

مدیرکل هنرهای نمایشی به پیشنهادهای مطرح شده از سوی دانشجویان اشاره کرد و گفت: پیشنهاد توجه به تئاتر شهرستان‌ها و فعال‌سازی دانشجویان برای انتقال داشته‌های علمی در قالب کارگاه‌های آموزشی یا تجهیز کتابخانه‌ها بسیار صحیح و قابل پی‌گیری است؛ به ویژه که شاهد هستیم بعضی گونه‌های نمایشی در استان‌های دیگر بر اثر غفلت به فراموشی سپرده شده است. جلسه‌ای هم با مدیر شبکه نمایش داشتیم و قرار شد امکانی برای حمایت از آثار دانشجویی فراهم شود.

وی در پایان طی پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مدیران بالادستی اصولا تئاتر می‌خواهند یا خیر؛ بیان کرد: اینکه گفته شود مدیران بالادستی کشور تئاتر نمی‌خواهند را نباید به زبان بیاوریم، چون باید بخواهند و ما باید این باور را به وجود بیاوریم. من علاقه دارم فضایی فراهم شود تا هنرمندان پیش‌کسوت و جوان حداقل امکان اجرای سالی یک نمایش را داشته باشند و همه باید دست به دست هم بدهیم تا این جریان ادامه پیدا کند.

از حاشیه‌های این جلسه به می‌توان به انتقادهای دو نفر از دانشجویان در ارتباط با رسانه‌ها اشاره کرد که جا دارد این دوستان و دیگر فعالان هنرهای نمایشی به جای تعیین تکلیف و قضاوت در خصوص عملکرد فعالان رسانه‌ای تلاش کنند تا با آموختن صحیح فنون مستتر در هنرهای نمایشی همچون فن بیان و شیوه استفاده از زبان بدن و بهره‌گیری صحیح از واژه‌ها امکان ارتباط صحیح با جهان پیرامون را فراهم کنند.

نکته جالب دیگر آنکه عده‌ای از دانشجویان از مدیرکل هنرهای نمایشی انتظار داشتند شرایط اجرای آثار نمایشی دانشجویی در مجموعه تئاترشهر تهران به عنوان حرفه‌ای‌ترین مجموعه تئاتر کشور برای آن‌ها فراهم شود که یکی از آسیب‌های ناشی از مدیریت غلط به ویژه طی ۸ سال گذشته محسوب می‌شود. جا دارد مدیران گروه‌ها و مدرسان دانشگاه‌ها راه‌های صحیح رسیدن به سالن‌های حرفه‌ای از مجرای سالن‌های نمایشی دانشجویی را آموزش دهند. اینکه در هیچ کجای جهان دلیلی برای فراهم شدن امکان اجرای حتی موفق‌ترین آثار دانشگاهی در مهمترین مجموعه‌های تئاتری کشورها وجود ندارد و مسیر حرفه‌ای از مجرای دیگری جز تمنا برای حضور در سالن‌های حرفه‌ای می‌گذرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز