خبرگزاری کار ایران

افسانه ماهیان مطرح کرد:

«امید» نخستین جشنواره خصوصی تئاتر است

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۳۶۲

از بازخوان‌های جشنواره خواستیم تا کیفیت متون را مورد توجه قرار دهند و این قضیه چنان اهمیت داشت که اگر هیچکدام از متون ارسالی کیفیت مطلوب را نداشتند، جشنواره را برگزار نمی‌کردیم.

ایلنا: دبیر پنجمین جشنواره امید ضمن اشاره به دقت بالای گروه بازخوانی در بررسی متن‌های این دوره از جشنواره بر اهمیت توجه به راه‌یابی آثار با کیفیت در جدول اجرایی جشنواره تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، افسانه ماهیان درخصوص فعالیت‌های پنجمین دوره جشنواره گفت: تا امروز کارهای زیادی انجام شده اما مهم‌ترین اتفاق در این دوره از جشنواره سراسری شدن فراخوان است و ما خرسندیم که غیر از استان تهران، استان‌های دیگر کشور هم توانستند در این جشنواره شرکت کنند که به گمانم این مهمترین گام‌های جشنواره است.

وی ادامه داد: فعالیت مهم دیگر، ثبت جشنواره امید در کنار دیگر جشنواره‌های مهم کشور وحمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و به جرات می‌توانم بگویم که امید، اولین جشنواره خصوصی تئاتر است.

دبیر پنجمین " جشنواره امید " درباره بازخوانی متن‌ها بیان کرد: ما مسئولیت ارزیابی این متون را به سه بازخوان متشکل از افروز فروزند، محمد امیر یاراحمدی و حمیدرضا نعیمی سپردیم، چرا که هر سه این عزیزان نمایش‌نامه نویس هستند و تبحر لازم را برای این مهم در اختیار دارند در نتیجه من به عنوان دبیر و پیام دهکردی به عنوان رئیس جشنواره دخالتی در این تصمیم‌گیری نداشتیم.

بازیگر نمایش " عروسک‌های سکوت " افزود: از بازخوان‌های جشنواره خواستیم تا کیفیت متون را مورد توجه قرار دهند و این قضیه چنان اهمیت داشت که اگر هیچکدام از متون ارسالی کیفیت مطلوب را نداشتند، جشنواره را برگزار نمی‌کردیم.

ماهیان در خصوص اینکه برخی هنرمندان و گروه‌ها تنها طرح اجرایی خود را برای دبیرخانه ارسال کرده‌اند، گفت: همیشه این طور نیست که تمام ایده‌های یک کارگردان در نمایش‌نامه خلاصه شود و گاهی با یک طرح و ایده کامل می‌شود به نمایش خوب می‌رسد. اما طرح‌های اجرایی نیز باید ساختار دراماتیک داشته باشند در نتیجه بسیاری از طرح‌هایی که به دبیرخانه ارسال شد مورد پذیرش بازخوان‌ها قرار نگرفت، چراکه شاخص‌های اصلی را نداشتند. پذیرش طرح‌هایی که در مرحله اول قبول شد منوط به بازبینی هستند.

وی ادامه داد: آثار نمایش‌نامه نویسان حرفه‌ای نیز مورد ارزیابی قرار نگرفته‌اند و تصمیم بر این شد تمامی این نمایش‌نامه‌ها در بازبینی بررسی شوند. چون این جشنواره، جشنواره‌ی جوانی است و نویسنده‌ها و کارگردان‌های جوان در آن شرکت می‌کنند. به هر حال رقابت هنرمندان جوان با نمایش‌نامه نویس‌های حرفه‌ای دور از انصاف است و اصلا نمی‌شود همه را در یک سطح قرار داد.

کارگردان نمایش " پالتوی پشمی قرمز " همچنین در خصوص اعتراض‌های صورت گرفته بر نتایج بازخوانی‌ آثار، عنوان کرد: باید بگویم این اعتراض‌ها را نه من می‌توانم پاسخ دهم و نه رئیس جشنواره، چراکه ما سه بازخوان را انتخاب کرده بودیم و تشخیص برعهده آن‌ها است. ناگفته نماند اعتراض ویژگی تمامی جشنواره‌ها است.

وی تصریح کرد: به هرحال در تمامی جشنواره‌ها شاهد چنین اتفاق‌هایی هستیم که ممکن است سلایق و نقطه نظر‌های جشنواره تاثیرگذار باشد اما معتقدم در جشنواره امید این اتفاق نه سلیقه است، نه سیاست و نه هیچ چیز دیگر، بلکه انتخاب‌ها تنها براساس کیفیت صورت می‌گیرد، یعنی کیفیت ملاک اصلی جشنواره امید است و تمام آثاری که کیفیت مطلوبی داشته‌اند در این بخش از جشنواره پذیرفته شده‌اند.

دبیر و عضو شورای سیاست گذاری جشنواره امید خطاب به هنرمندانی که آثارشان در بخش بارخوانی مورد پذیرش قرار نگرفت، بیان کرد: این اتفاق نباید موجب نا امیدی هنرمندان جوانمان شود بلکه باید اندکی در خود جستجو و کنکاش کنند تا علت را دریابند و ضعف هایشان را پیدا کنند.

این هنرمند ضمن ابراز امیدواری از دیده شدن نمایش‌نامه نویسان جوان حاضر در پنجمین جشنواره تئاتر امید بیان کرد: سیاست و هدف جشنواره امید همین است و من مطمئنم اتفاق‌های خوبی در انتظار جوان‌های حاضر در این جشنواره خواهد بود. فراموش نکنیم کمیت اصلا اهمیتی ندارد. اگر یک نفر از میان این افراد به جرگه تئاتر کشور راه پیدا کنند ما به هدفمان نزدیک شده‌ایم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز